در این مراسم آیتالله وحید گلپایگانی نماینده مقام معظم رهبری در جنوب شرق تهران طی سخنانی ضمن تقدیر از نحوه مدیریت قالیباف گفت: پیشرفت هرکاری در زمینههای عمرانی مرهون اراده مدیریت آن است و بعد نیتش که با هدف خدمت به خلق باشد.
نماینده مقام معظم رهبری در جنوب شرق تهران گفت: محمدباقر قالیباف موفقیتهای بزرگی در حوزه عمران و آبادانی شهر تهران از جمله ساخت و توسعه خطوط مترو داشته است وگرنه شاهد بروز مشکلات ترافیکی و اجتماعی زیادی بودیم. وی رویکرد شهردار تهران مبنی بر کم شدن فاصله میان شمال و جنوب شهر تهران را موفق ارزیابی کرد و گفت: نحوه عملکرد آقای قالیباف در بخش عمرانی و خدمات شهری بهگونهای بود که منجر به نزدیک شدن شمال و جنوب شهر تهران به لحاظ برخورداری از امکانات و امتیازات شده است.
در صورت تامین اعتبار ظرف 2 سال آینده100 کیلومتر مترو خواهیم ساخت
در مراسم آغاز عملیات اجرایی تونل خط 6 مترو، محمدباقر قالیباف شهردار تهران اظهار داشت: درصورت تامین اعتبار، سالانه 50 کیلومتر تونل مترو آماده ریلگذاری تحویل خواهیم داد و ظرف 2 سال طول مترو را از 126 کیلومتر فعلی به 218 کیلومتر میرسانیم. وی تأکید کرد: درصورت تأمین بموقع و کافی اعتبارات میتوانیم بحران ترافیک و معضل آلودگی هوای تهران را 3 الی 4 ساله برطرف سازیم.
شهردار تهران گفت: در کل کشور تنها 4 دستگاه حفار اتوماتیک (تیبیام) وجود دارد که آن هم در طول همین سه چهار سال گذشته توسط مدیریت شهری خریداری شده و میتوانند جمعا روزانه 80 متر تونل حفر کنند. قالیباف، هزینه ساخت هر کیلومتر مترو به همراه ایستگاهها، تجهیزات و واگنهای مورد نیاز را حدود 50 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت:
برای ساخت سالانه 50 کیلومتر مترو، نیازمند 2500 میلیارد تومان اعتبار هستیم که نیمی از این مبلغ باید از سوی دولت تامین شود. این درحالی است که به گفته شهردار تهران اعتباری که امسال از سوی مجلس برای مترو مصوب شده 400 میلیارد تومان است که از این رقم هم پیشبینی میشود حدود 200 تا 250 میلیارد تومان پرداخت شود که این هزینه ساخت 5 کیلومتر مترو است.قالیباف اظهار داشت: در صورت تامین واگن به میزان لازم میتوانیم سرفاصله حرکت قطارها را به 2دقیقه رسانده و 4 میلیون نفر را جابهجا کنیم درحالیکه به خاطر کمبود ناوگان در حال حاضر میزان جابهجاییها حدود 2 میلیون نفر در روز است.
اتمام فاز نخست خط 6 مترو تا پایان سال 92
به گزارش همشهری صبح دیروز شهردار تهران در سخنرانی خود به مناسبت آغاز عملیات اجرایی تونل خط 6 متروی تهران از رویکرد مدیریت شهری در توجه به نقاط محروم شهر سخن گفت و افزود: خط 6 و خط 3 مترو با هدف محرومیت زدایی از جنوبیترین نقطه شهر آغاز شده درحالیکه میتوانست از مناطق شمالی شهر آغاز شود. وی گفت: در تلاشیم که در فاز نخست تا پایان سال 92 خط 6 تا میدان سپاه تکمیل و آماده بهرهبرداری شود.
شهردار تهران همچنین از تاکید مقام معظم رهبری بر پیشرفت و عدالتگرایی و کرامت انسانی سخن گفت و افزود: انشاءالله اتوبان امام علی(ع) بعد از 20 سال با اولویت جنوب شهر به اتمام میرسد و ظرف 20 ماه آینده از دارآباد بدون چراغ قرمز تا حرم امام خمینی(ره) این مسیر تکمیل خواهد شد.وی گفت: فروردین ماه در روز جمهوری اسلامی، بخشی از اتوبان امام علی(ع) از پیروزی تا میدان شهید محلاتی به اتمام میرسد و از محلاتی تا تقاطع آزادگان در فاز بعدی تکمیل میشود.
700 میلیارد ریال هزینه احداث خط 6 مترو
بنا براین گزارش، دیروز هابیل درویش مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه نیز طی سخنانی به تشریح ویژگیهای خط 6مترو پرداخت و گفت: خط 6 مترو به طول 31 کیلومتر و 27 ایستگاه، شهرک دولت آباد در جنوب شرق را به سولقان در شمال غرب تهران متصل میکند.وی افزود: فاز یک شامل 10 ایستگاه به طول 11 کیلومتر حدفاصل دولت آباد تا اتوبان شهید صیاد شیرازی (حوالی میدان سپاه) است که شهرک دولتآباد، کیانشهر، میادین خراسان، شهدا، امام حسین(ع) و سپاه را پوشش میدهد و فاز دوم نیز شامل 5 ایستگاه به طول 5 کیلومتر حدفاصل اتوبان شهید صیاد شیرازی تا پارک لاله و میادین هفت تیر، ولیعصر(عج)، خیابان شریعتی و بلوار کشاورز را پوشش میدهد. وی با انتقاد از بیمهریهای صورت گرفته نسبت به مترو گفت: با وجود این بیمهریها و کمبود اعتبارات اما باز هم 150 کارگاه عمرانی فعال در مترو داریم که کل عملیات عمرانی آن توسط متخصصین داخلی و به شکل صددرصد بومی انجام میشود.
امیدوار تحقق تعهدات دولت در قبال مترو هستیم
براساس برخی شنیدهها از وزارت کشور، دولت مبلغی بابت یارانه بلیت مترو پرداخت کرده است. در اینباره دیروز خبرنگار همشهری در حاشیه مراسم عملیات اجرایی تونل قطعه جنوبی خط 6 مترو از سیدجعفر تشکریهاشمی معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران سؤال کرد وی گفت: ما نسبت به حسن نیت وزیر محترم کشور برای پرداخت تعهدات خود در قبال مترو اطمینان داریم اما متأسفانه بوروکراسی حاکم بر سیستم، پرداخت یارانهها را با تاخیر و مشکل مواجه ساخته است.