گروه حوادث: 4 دزد حرفه‌ای برای سرقت خودروهای سواری از مالخران سفارش می‌گرفتند.

متهم

با دستگیری متهمان و همدستانشان راز سرقت 50 خودرو در پایتخت فاش شد. شهریور ماه گذشته ماموران باخبر شدند که 2 سارق حرفه‌ای بعد از آزادی از زندان فعالیت‌های مجرمانه‌شان را از سر گرفته‌اند. تحقیقات نشان می‌داد متهمان که فرهاد و علی نام دارند از مجرمان سابقه دار در زمینه فروش ماشین‌های مسروقه با روش سند- نمره کردن هستند که سال گذشته از زندان آزاد شده‌اند و از همان زمان باند جدید خود را راه انداخته‌اند. با شناسایی مخفیگاه این دو نفر در مشهد، آنها دستگیر شدند و در بازجویی‌ها به فروش ده‌ها خودرو با اسناد و مدارک جعلی اعتراف کردند.

متهمان گفتند: ما بعد از خرید خودروهای سوخته و تصادفی به 4 سارق که از قبل آنها را می‌شناختیم، سفارش سرقت می‌دادیم. آنها هم خودرویی شبیه خودروی تصادفی یا سوخته برای ما سرقت می‌کردند و ما بعد از وارد کردن مشخصات خودروی مسروقه در سند خودروی سوخته یا تصادفی، آن را با مدارک و اسناد تهیه شده می‌فروختیم.

بعد از اعترافات متهمان، تحقیقات برای دستگیری 4 سارق حرفه‌ای که وظیفه سرقت خودروهای سواری را بر عهده داشتند شروع شد. ماموران متوجه شدند که این افراد علاوه بر همکاری با باند فرهاد و علی، با مالخران دیگری هم همکاری دارند. آنها بعد از گرفتن سفارش سرقت از این افراد، در خیابان‌های پایتخت می‌گشتند و بعد از شناسایی خودروی مورد نظر، در یک چشم بر‌هم‌زدن آنها را سرقت می‌کردند، سپس این خودروها را به مالخرانی که در زمینه اوراق کردن خودروها و فروش قطعات آنها فعالیت داشتند، می‌فروختند.

در ادامه تحقیقات، 18 سارق و مالخر در خصوص این پرونده دستگیر شدند و در بازجویی‌ها به سرقت و فروش یا اوراق کردن 50 خودروی سواری اعتراف کردند. با اعترافات متهمان، 40 دستگاه از خودرو‌های مسروقه در تهران، مازندران، گلستان، خراسان و سمنان شناسایی و به اداره آگاهی انتقال یافتند.

سرهنگ محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران، با بیان این خبر، از مالباختگانی که خودروی آنها در ماه‌های اخیر سرقت شده خواست برای پیگیری پرونده به پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.

توصیه پلیس

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سارقان خودرو برای سرعت عمل بیشتر در سرقت معمولا به سراغ خودروهایی می‌روند که ضریب امنیت کمتری دارند. پلیس برای جلوگیری از سرقت خودرو به شهروندان توصیه می‌کند: از گذاشتن اشیای گرانقیمت و اسناد و مدارک در داخل خودرو خودداری کنید. از پارک کردن خودرو مخصوصا در شب در مکان‌هایی که فاقد نور و دید کافی هستند خودداری کنید. خودروی خود را در خیابان‌هایی که تردد در آنها بسیار کم است پارک نکنید.

در زمان فروش اتومبیل هرگز به یک غریبه اجازه ندهید که به بهانه امتحان کردن ماشین، به تنهایی پشت فرمان بنشیند. از نصب سیستم دزدگیر توسط افراد متفرقه و ناشناس روی خودرو خودداری کنید. اتومبیل خود را به دزدگیر، قفل پدال، قفل فرمان، زنجیر، سوئیچ مخفی و سایر لوازم ایمنی مجهز کنید. از پارک کردن خودرو در سطح شیب دار خودداری کنید چرا که سارقان می‌توانند بدون نیاز به روشن کردن خودرو، آن را جابه جا کنند. هنگام بارندگی‌های شدید یا بارش برف بیش از حد معمول حتما به محل پارک خودرو سرکشی کنید.

کد خبر 147729
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز