فدراسیون بین‌المللی کشتی FILA با اعلام تایید دوپینگ 2کشتی‌گیر سرشناس کشتی فرنگی ایران و 2کشتی‌گیر جوان فرنگی و آزادکار کشورمان زنگ خطر را برای کشتی ایران و به‌خصوص کشتی فرنگی به‌عنوان رشته‌ای موفق و عاری از دوپینگ به‌صدا در آورد.

کشتی

به‌طور حتم تبعات این اتفاق به این آسانی‌ها پاک شدنی نیست، تا جایی که خیلی‌ها قبل از اعلام رسمی محرومیت کشتی‌گیران متهم به دوپینگ از آن به‌عنوان یک فاجعه بزرگ یاد کردند. از سوی دیگر همه امیدها و تلاش‌های فدراسیون کشتی در راستای بخشش احتمالی امیر علی اکبری یا بابک قربانی که شانس کسب مدال در المپیک را داشتند، عملا با اطلاعیه رسمی‌فیلا به یاس تبدیل شد تا محمد بنا در کمتر از یک سال مانده به بازی‌های المپیک لندن برای پرکردن خلأ وزن 96 کیلوگرم و گرفتن سهمیه المپیک در این وزن با چالش جدیدی روبه‌رو باشد. این در حالی است که پیش‌تر گفته می‌شد، امید به تخفیف در حکم نهایی آنها وجود دارد؛ اعلام‌نشدن حکم محرومیت این دو کشتی‌گیر در شهریورماه این شائبه را به‌وجود آورده بود که احتمال بخشیده شدن علی اکبری یا بابک قربانی با استدلال‌ها و دفاعیات ارسالی از سوی آنها و با رایزنی‌های صورت گرفته به فیلا و نادو وجود دارد. اما عصر پنجشنبه فدراسیون جهانی کشتی، این دو کشتی‌گیر را به‌علت استفاده از مواد غیرمجاز به 2سال محرومیت از حضور در رقابت‌های ورزشی محکوم کرد.

ایران و هند در صدر

در تازه‌ترین لیست محرومان دوپینگ منتشر شده از سوی فیلا، نام 11کشتی‌گیر جهان به چشم می‌خورد که ایران با 4کشتی‌گیر در صدر دیگر کشورها قرار دارد.در سال 2011 در حالی 11 کشتی‌گیر با محرومیت دو ساله مواجه شدند که در این میان ایران و هند هر کدام با داشتن 4کشتی‌گیر دوپینگی رکورددار شدند. امیر علی‌اکبری دارنده مدال‌های طلا و برنز کشتی فرنگی جهان در وزن 96 کیلوگرم به همراه بابک قربانی قهرمان وزن 96 کیلوگرم کشتی فرنگی بازی‌های آسیایی گوانجو هر دو به‌علت استفاده از «آنابولیک‌های استروئید» 2سال از حضور در رقابت‌های ورزشی محروم شدند. از این دو فرنگی‌کار ایران که از شانس‌های اصلی کسب مدال در رقابت‌های جهانی و المپیک محسوب می‌شدند، پیش از رقابت‌های جهانی کشتی ترکیه و در اردوی تیم ملی در تهران نمونه‌گیری شده بود.

در بین11 کشتی‌گیر دوپینگی، تنها علی‌اکبری و قربانی از ستاره‌های کشتی جهان به حساب می‌آمدند و 9دوپینگی دیگر، کشتی گیران سرشناسی نبودند. محرومیت علی اکبری و قربانی در تاریخ 19 تیر 1392 (10 جولای 2013) به پایان می‌رسد و این به معنای آن خواهد بود که در وهله نخست کشتی و در وهله بعد، این دو‌کشتی‌گیر فرصت استثنایی را برای کسب مدال المپیک از دست داده‌اند.

رسوخ دوپینگ در میان جوانان

اما نکته نگران‌کننده در گزارش فیلا دیده شدن نام دو کشتی‌گیر جوان از کشورمان بود که نشانه رسوخ این پدیده مذموم به این رده سنی است و اینکه باید هر چه زودتر در اندیشه سم‌زدایی از بدنه این ورزش پهلوانی بود. بابک دژبانی، کشتی‌گیر‌ تیم ملی جوانان ایران که در رقابت‌های جوانان جهان در سال‌جاری در بخارست رومانی مدال نقره وزن 120 کیلوگرم فرنگی را تصاحب کرده بود، به‌علت استفاده از ماده ممنوعه «نوران دروسترون» 2سال (تا 19 مرداد 1392) از حضور در رقابت‌های ورزشی محروم شد. چهارمین دوپینگی‌ ایرانی اعلام شده از سوی فدراسیون جهانی کشتی، میلاد خالدیان کشتی‌گیر وزن 66کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد جوانان درمسابقات سال 2011 قهرمانی آسیاست که در این رقابت‌ها سهمی از مدال نداشت. از خالدیان نیز نمونه‌گیری خارج از مسابقه انجام شده و به‌دلیل استفاده از ماده «استانوزولول» 2سال (تا 26 اردیبهشت 1392) از حضور در رقابت‌های ورزشی محروم شده است.

اعتراض به رأی صادره برای قربانی و علی اکبری

بعد از اعلام محرومیت رسمی 2کشتی‌گیر جوان ایرانی از سوی فیلا به‌مدت 2 سال، دژبانی کشتی‌گیر فرنگی‌کار وزن 120 کیلوگرم کشورمان و دارنده مدال نقره جهان در این خصوص می‌گوید: پیش از حضور در اردوهای تیم جوانان و اعزام به رقابت‌های جهانی به‌دلیل مصدومیت از ناحیه زانو که حتی در این مسابقات نیز هنوز به‌طور کامل بهبود نیافته بود به پزشک مراجعه کردم که برای رفع این مصدومیت آمپول برای من تجویز کرد که متأسفانه این دارو حاوی ماده نوران‌دروسترون بود.

وی البته تایید کرد که بدون اطلاع کادر پزشکی تیم ملی اقدام به این کار کرده است. اما ماجرای دوپینگ و محرومیت خالدیان متفاوت با دژبانی بوده و این کشتی‌گیر خارج از مسابقه آزمایش دوپینگ داده بود که نمونه آزمایش وی از سوی فیلا مثبت اعلام شد . همچنین فدراسیون کشتی اعلام کرده است نسبت به رای صادر شده برای امیر علی اکبری و بابک قربانی که به‌دلیل مثبت شدن نمونه‌گیری خارج از مسابقه از سوی فیلا با 2 سال محرومیت مواجه شده و عملا حضور در المپیک را از دست داده‌اند، اعتراض کرده است.

کد خبر 148387
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز