جمعه ۲۹ مهر ۱۳۹۰ - ۰۷:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان رابطه مستقیمی میان شمار "دوستان" یک فرد بر روی فیس‌بوک و اندازه بخش‌های معینی از مغز یافته‌اند: "این یافته‌ها جالب‌توجه است، اما به معنای آن نیست که فیس‌بوک راه میانبری برای باهوش‌تر شدن است."

به گزارش رویترز چهار بخش مغز که این بررسی بزرگتر بودن آنها را نشان داده است، بخش‌هایی شناخته شده هستند که در حافظه، پاسخ عاطفی و تعامل اجتماعی دخالت دارند.

اما در حال حاضر نمی‌توان گفت آیا ارتباط بیشتر بر روی افراد بر روی فیس‌بوک باعث بزرگتر شدن این بخش‌های معین مغز شده است، یا برعکس برخی افراد از پیش استعداد بیشتری برای داشتن دوستان بیشتر دارند، یا به عبارت دیگر "مداربندی" مغزشان در این جهت است.

رویتا کانایی از یونیورسیتی کالج لندن (UCL)، یکی از افراد دخیل در این بررسی گفت: "سوال علاقه‌برانگیز در حال حاضر این است که آیا این ساختارها در طول زمان تغییر می‌کنند یا نه- پاسخ به این سوال به پاسخ به این سوال منجر می‌شود که آیا اینترنت مغزهای ما را تغییر می‌دهد؟"

کانایی و همکارانش با استفاده از  MRI به بررسی مغزهای 125 دانشجوی دانشگاه پرداختند، که همه آنها کاربران فعال سایت رسانه اجتماعی فیس‌بوک بودند، و یافته‌های‌شان را در یک گروه 40 نفری دیگر دانشجویان کنترل کردند.

آنها کشف کردند که رابطه محکمی میان شمار دوستان فیس‌بوکی فرد و میزان "ماده خاکستری" در چهار بخش مغز شامل آمیگدال (ّبادامک)، شیار گیجگاهی راست فوقانی، چین گیجگاهی چپ میانی و قشر آنترورینال راست وجود دارد. ماده خاکستری لایه از بافت مغزی است که پردازش ذهنی در آن انجام می‌شود.

ضخامت ماده خاکستری در آمیگدال همچنین با شمار دوستان فرد در زندگی واقعی نیز ارتباط دارد، اما ظاهرا اندازه سه بخش دیگر تنها با روابط آنلاین ارتباط دارد.

این دانشجویان به طور میانگین 300 دوست فیس‌بوکی داشتند، و بسیاری از آنها تا 1000 دوست فیس‌بوکی داشتند.

فیس بوک با وجود داشتن بیش از 800 میلیون کاربر فعال در سراسر جهان، به یک وسیله عمده تعامل اجتماعی به خصوص در میان جوانان بدل شده است.

گراینت ریس از UCL می‌گوید: "شبکه‌های آنلاین اجتماعی تاثیرگذاری گسترده‌ای دارند، با این وجود ما درباره تاثیری که آنها بر مغزهای ما می‌گذارند، آگاهی چندانی نداریم."

"این یافته‌ها نشان می‌دهد که ما می‌توانیم از برخی از ابزارهای قدرتمند در علوم اعصاب مدرن برای پرداختن به این پرسش‌های مهم استفاده کنیم- این پرسش که اثرات شبکه‌های اجتماعی، و به خصوص شبکه‌های اجتماعی آنلاین، بر مغزهای ما چیست."

اهایدی یوهانسن- برگ از دانشگاه آکسفورد که در این پژوهش شرکت نداشته است، گفت این یافته‌ها جالب‌توجه است، اما به معنای آن نیست که فیس‌بوک راه میانبری برای باهوش‌تر شدن است."

او گفت: "اگر امروز 100 دوست فیس‌بوکی جدید برای خودتان پیدا کنید، فردا مغزتان بزرگتر نخواهد شد. این بررسی نمی‌تواند به ما بگوید اینترنت برای مغزهای ما خوب است یا بد."

کد خبر 148968

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز