گروه شهری: تهران در چهارمین روز بارندگی‌ها، که طبق گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران، افزایش 8 برابری میزان بارش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل را برای پایتخت به ارمغان آورده است، ترافیک سنگین را در برخی بزرگراه‌ها و معابر تجربه کرد.

ترافیک

البته این بارندگی‌ها که سطح آن به بیش از 57 میلی‌متر یا به‌عبارتی به بیش از یک هزار و 117 میلیون مترمکعب در استان رسیده است، موجب این نشد که خدمات حمل‌ونقل عمومی یا حضور ماموران برای رفع مشکلات آبگرفتگی در معابر تهران کاهش یابد. در روزهای گذشته به‌دنبال بارش‌های مداوم باران در پایتخت، گوشه و کنار شهر نیز دچار آبگرفتگی‌هایی شد به‌نحوی که حسین کلخورانی، معاون خدمات شهری شهردار تهران از برطرف‌کردن 400 مورد آبگرفتگی در معابر شهر خبر داد. وی با اشاره به اینکه گزارش برخی از این آبگرفتگی‌ها از طریق سامانه 137 به شهرداری تهران اعلام شده است، اظهار کرد: برخی از این نقاط نیز توسط گشت‌های شهرداری تهران شناسایی شده و برای رفع آن اقدام کرده‌اند. کلخورانی ایجاد سیلاب و روان آب در سطح سواره‌رو و پیاده‌روی شهر را ناشی از دبی بالای بارش دانست و خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد، ایجاد سیلاب ناشی از آبگرفتگی نبوده بلکه به‌دلیل محدودیت ظرفیت کانال‌ها و جوی‌ها در مقابل این حجم بالای بارش بوده است. به گفته وی، مسیر روان‌آب‌های ایجادشده نیز به سمت مسیر کانال اصلی منحرف شده تا بخشی از مشکل ناشی از آب‌های روان به این صورت برطرف شود.

در همین ارتباط معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران نیز از آماده‌باش کامل سیستم ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت برای ارائه خدمات به مردم خبر داد. سید جعفر تشکری هاشمی با بیان این مطلب اظهار کرد: در چندمین روز بارش باران، صبح روز گذشته با کندی ترددها به‌دلیل حجم بالای بارش مواجه بودیم اما مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی با تمام ظرفیت نسبت به جابه‌جایی و خدمات‌رسانی به شهروندان اقدام کردند. معاون شهردار تهران با بیان اینکه در روزهای بارانی شاهد کاهش تردد موتورسیکلت‌ها در شهر هستیم و این افراد بیشتر با حمل‌ونقل عمومی و وسایل نقلیه شخصی سفر می‌کنند، گفت: مترو و اتوبوسرانی روز گذشته روز پرمسافری را داشتند و با تمام ظرفیت به شهروندان خدمات‌رسانی کردند. همچنین در نقاطی که تجمع مسافران را داشتیم با اعزام اتوبوس‌های کمکی تلاش شد تا به شهروندان خدمات‌رسانی مناسب صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه تاکسی‌ها نیز در ترافیک و کندی حرکت‌ها مانده بودند، گفت: با افزایش ترافیک، تاکسی‌ها نیز به کندی حرکت می‌کنند، با وجود این با اعزام گشت‌های بازرسی تلاش شد تا از دربستی کار‌کردن تاکسی‌ها و تخلفات جلوگیری شود.این در حالی است که روز گذشته مدیر مرکز کنترل ترافیک شهردار تهران نیز از ترافیک سنگین در برخی از بزرگراه‌های شهر خبر داد و گفت: بزرگراه‌های شهید همت، رسالت، شهید حکیم، شهید ستاری، شیخ‌فضل‌الله نوری و آزادگان شاهد ترافیک سنگین بودند. همایون فتاحی خاطرنشان کرد: حجم بالا و مداوم‌بودن بارش به حدی بوده که با وجود آمادگی کامل و استفاده از حداکثر ظرفیت جوی‌ها و کانال‌های آب، باز هم در نقاطی از شهر آبگرفتگی‌هایی را داشتیم.

وی از شهروندان در خواست کرد که با توجه به بارش باران و کند شدن ترددها و افزایش احتمال تصادفات و تشدید ترافیک تا حد ممکن از سفرهای غیرضروری خودداری کنند و راننده‌ها نهایت توجه را به عابران پیاده داشته باشند. همچنین شهروندان تا حد ممکن از وسایل نقیله عمومی استفاده کنند تا ترافیک روان‌تری را در شهر داشته باشیم. اما جانشین رئیس پلیس راهور تهران هم از افزایش 20 درصدی ترافیک خیابان‌های پایتخت به‌دنبال بارش باران خبر داد. سرهنگ جمال بذرافشان اظهار داشت: صبح روز گذشته به‌علت ریزش باران و آبگرفتگی برخی از معابر، ترافیک تا 20 درصد در مسیرهای اصلی و شریانی افزایش یافت. وی ادامه داد: نیروهای راهور از ساعات اولیه صبح در خیابان‌ها و مسیرهای پرترافیک تهران مستقر شده و اقدام به روان‌سازی ترافیک کردند.

همچنین قبادی‌فر، مشاور معاون خدمات شهری شهردار تهران هم با اشاره به‌شدت بارش باران از غروب روز جمعه، اظهارکرد: با توجه به بارش تقریبا بی‌وقفه طی روزهای گذشته، همه ایستگاه‌های آتش‌نشانی در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفته‌اند. وی از ساماندهی تیم‌های ثابت در مسیرهای پرتردد نظیر ایستگاه‌های تجمع مسافران و زیرپل‌ها خبر داد و یادآور شد: این تیم‌ها در این نقاط هر اقدامی که برای تسهیل تردد شهروندان و رفع مشکل آبگرفتگی مورد نیاز باشد انجام می‌دهند. به گفته مشاور معاون خدمات شهری شهردار تهران، شهرداری‌های نواحی و مناطق به‌صورت24 ساعته و در 3 شیفت، برای رفع مشکلات ناشی از بارش باران در حالت آماده‌باش کامل قرار دارند.وی افزایش ترافیک را ناشی از لغزنده بودن معابر، دید کمتر رانندگان و در نتیجه کندی سرعت خودروها‌دانست.

کد خبر 149770
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز