گروه اجتماعی - مینا شهنی: گزارش تحقیق و تفحص از صندوق‌های بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی همین هفته در مجلس خوانده می‌شود.

تامین اجتماعی

شستا (‌شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی)‌ از این قرائت مصون می‌ماند تا در فرصتی دیگر 100 شرکت تحت پوشش آن بررسی و حسابرسی شوند.سیدجواد زمانی، عضو هیات تحقیق و تفحص در توضیح حذف شستا از گزارش تحقیق و تفحص گفت: به شستا فقط اشاراتی می‌شود اما به خاطر اینکه یک سری کارها مانده که زمان لازم دارد، به آینده موکول شده است اما گزارش 2 صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی در صحن قرائت خواهد شد.

نماینده مجلس با این توضیح که اصل تحقیق و تفحص از صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق تامین اجتماعی و شستا بود، گفت: قرار است که گزارش تحقیق و تفحص از صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق تامین اجتماعی قرائت بشود اما شرکت‌های زیرمجموعه شستا بسیار وسیع‌اند و کار در شرکت‌هایی که به اتمام نرسیده است در آن قسمت مفتوح خواهد بود.او در پاسخ به این پرسش که گزارش شستا چه زمانی آماده خواهد شد؟ توضیح داد: تلاش بر این است که به این مجلس برسد.

در 6 ماه نمی‌شود

به گفته این نماینده مجلس شرکت‌های زیرمجموعه شستا زیاد و گزارش‌ها هم بسیار است. از آنجا که بررسی هر گزارشی خیلی زمان نیاز دارد بنابراین در 6 ماه نمی‌شود شرکت‌های شستا را بررسی کرد. هر گزارشی هم باید مستدل و مستند باشد چون تحقیق و تفحص بعد از قرائت به قوه قضاییه فرستاده می‌شود، بنابراین نمی‌شود فقط براساس گزارش‌های رسیده این کار انجام شود، به همین دلیل اعضای گروه تحقیق و تفحص می‌بایست درباره هر گزارش تحقیق کنند تا قرائت گزارش‌ها در مجلس مستدل و مستند باشد. هر گزارش هم بررسی‌اش چند هفته طول می‌کشد و با توجه به وسعت زیاد شرکت‌های شستا هم‌زمان می‌برد و قطعا در یک زمان 6 ماهه این همه کار انجام نخواهد شد.

او درباره آخرین وضعیت این گزارش گفت: هفته گذشته تمام وقت اعضا صرف خلاصه کردن و جمع‌بندی گزارش‌ها شد تا در همین هفته به هیات رئیسه مجلس تحویل داده شود. شما می‌دانید که در مجلس فقط نیم ساعت وقت برای خواندن این گزارش اختصاص داده خواهد شد و در این فرصت نهایتا 10 صفحه را می‌توان خواند بنابراین می‌بایست گزارشی جامع و کوتاه برای قرائت در مجلس آماده می‌شد که این کار انجام شده است.

عضو هیات تحقیق و تفحص با تاکید بر اینکه گزارش به‌زودی در صحن قرائت خواهد شد، توضیح داد: مجلس قطعا یک اولویتی برای قرائت این گزارش در نظر می‌گیرد که زودتر خوانده شود، با توجه به اینکه از زمان اجرای این طرح تحقیق و تفحص زمان زیادی گذشته است قطعا مجلس درخواست اولویت خواهد کرد و از طرفی ایجاد اولویت در قرائت این گزارش از جمله اختیارات هیات رئیسه هم هست که نوبت زودتری به قرائت این گزارش بدهند.

پیش از این

ماه گذشته سلیمان جعفرزاده، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی اعلام کرد که حجم تخلف‌های مالی در شرکت‌های تابعه این دو صندوق بیش از
یک هزار میلیارد برآورد شده است. او با اشاره به نتایج به دست آمده از اجرا ی طرح تحقیق و تفحص رسیدگی به آن را خواسته بود.پس از آن داریوش قنبری یکی دیگر از اعضای تیم تحقیق و تفحص به ایسنا گفت: براساس گزارش‌های به دست آمده و تحقیق و تفحص صورت گرفته حجم تخلفات اتفاق افتاده در این پرونده بسیار بالاست و اشخاص فراوانی در آن دست داشته‌اند که برخی از آنها سمت‌های اجرایی در کشور دارند و لازم است نهادهای دیگر ذی‌ربط نیز در آن وارد شده و زوایای پنهان این تخلفات را آشکار کنند. پس از آن هم مهدی عیسی‌زاده، عضو هیات رئیسه کمیته تحقیق و تفحص گفته تمامی گزارش‌های کارشناسان در انجام طرح تحقیق و تفحص از صندوق‌های بیمه تامین اجتماعی و بازنشستگی کشوری مفقود شده است.

او تهدید کرده که چنانچه این اسناد در دسترس اعضای کمیته تحقیق و تفحص قرار نگیرد هفته آینده اسامی کسانی را که در این تخلف‌ها دست داشته‌اند اعلام می‌کند.هنوز هم اظهارنظرهای گوناگونی پیرامون این تحقیق و تفحص منتشر می‌شود و با بیرون ماندن شستا از دایره تحقیق و تفحص به‌نظر می‌رسد بسیاری از اظهارنظرها نیز حذف خواهد شد.

کد خبر 152259
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز