همشهری آنلاین: مدیر کل امور فنی مستمریهای تأمین اجتماعی کشور گفت: بزودی قانون بازنشستگی با 10 سال پرداخت حق بیمه به شرط 60 سال سن در کشور اجرایی می‌شود.

به گزارش مهر، منصور آتشی ظهر در اولین همایش تخصصی امور فنی مستمریهای صندوق تأمین اجتماعی اظهار داشت: میانگین رشد سالانه مصارف تعهدات بلند مدت حدود 30 درصد است ودر سال جاری با رشد 24 درصدی نسبت به سال گذشته که 95 هزار میلیارد ریال بود به بیش از 118 هزار میلیارد ریال رسید.

 آتشی گفت: 70 درصد مصارف مالی این صندوق در تعهدات بلند مدت هزینه می‌شود و این روند تصاعدی رشد مصارف تعهدات بلند مدت به طور متوسط سالانه 30 درصد به همراه روند تصاعدی افزایش تعهدات مستمری بگیران زنگ خطری برای صندوق تأمین اجتماعی است.

 وی عنوان کرد: انواع برنامه‌های بازنشستگی پیش از موعد، تصویب برخی قوانین و مقررات در زمینه تسهیل شرایط استفاده از مزایای، افزایش امید به زندگی مستمری بگیران و گذشت قریب به 70 سال از عمر این صندوق از جمله دلایل روند تصاعدی افزایش تعداد مستمری بگیران است.

 وی به چالش‌های حوزه تعهدات بلند مدت آن صندوق اشاره کرد و گفت: این چالش‌ها متاثر از عوامل محیطی، پاسخگویی به انتظارات مخاطبان در زمینه همسان سازی مستمری، شرایط بهره‌مندی از مبالغ مستمری و روند تصاعدی رشد مصارف تعهدات بلند مدت صندوق تأمین اجتماعی است.

 ضریب بیمه پردازی به 6.7 درصد رسید

 وی یاد آور شد:  ضریب بیمه پردازی این صندوق در ابتدای فعالیت خود حدود 24 بیمه پرداز به یک نفر مستمری بگیر بود ولی این میزان اکنون به 6.7 بیمه پرداز به ازای هر نفر مستمری بگیر است که با توجه به سرعت کاهش این میزان با گذشت سال، نیاز به تدوین برنامه‌ای راهبردی و عملیاتی برای افزایش تعداد بیمه پردازان نسبت به مستمری بگیران است.

 آتشی به مشکلات اجرایی در آن حوزه نیز اشاره کرد و گفت: استفاده مناسب از تکنولوژی روز در ادامه خدمات نوین الکترونیک، تسریع در فرایند صدور احکام مستمری، اصلاح شیوه کنترل پرداخت‌ها و طبقه بندی فعالیت‌های جدید محوله از برنامه‌های این حوزه جهت کاهش میزان مشکلات اجرایی است.

 وی تأکید کرد: با توجه به نظام‌های بازنشستگی متعددی که در کشور وجود دارد و عدم یکسان سازی شرایط حمایتی آنها و اختلاف در قوانین موجود، لازم است نظام جامع بازنشستگی در کشور تدوین شود.

 این مسئول در صندوق تأمین اجتماعی تصریع کرد: مهندسی مجدد فعالیت‌ها و رویه‌های صندوق با تکیه بر استفاده از تکنولوژی نوین نیز می‌بایست مورد نظر قرار گیرد و اصلاحاتی در قوانین و مقررات جاری محاسبه دستمزد و مبنای مستمری‌ها و نیز اصلاح تشکیلات واحدهای حوزه امور فنی مستمری‌ها لازم است.

 وی تصحیح و تکمیل مداوم پایگاه اطلاع رسانی مستمری بگیران، اصلاح و هوشمند سازی سیستم مکانیزه تعهدات بلند مدت و مطالعه و ارائه پیشنهاد در باره اصلاح مواردی از قانون تأمین اجتماعی را از جمله گام‌های برداشته شده در اداره کل امور فنی مستمری‌های صندوق در کشور است.

کد خبر 149333
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز