یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: «از شب گذشته در صف ایستاده‌ام و الان که بعد از کلی دعوا و دردسر نوبتم شده می‌گویند سکه‌ات را 2 ماه دیگر به قیمت روز دریافت خواهی کرد».

بانک مرکزی

این جمله‌ای است که یکی از متقاضیان سکه بانکی به خبرنگار ما می‌گوید. البته این فرد حال و روزی بهتر از سایر متقاضیان دارد و با گذری کوتاه در صف‌های طویل پشت درب شعب بانک ملی، اتفاقات زیادی به‌مراتب بدتر از این مشاهده می‌شود.به گزارش همشهری، اصرار بی‌دلیل بانک مرکزی برای ورود به بازار سکه و عرضه از طریق شعب منتخب بانک ملی این روزها نه تنها آنچنان که باید موجب کنترل قیمت و کاهش حباب سکه نشده است بلکه علاوه بر افزایش انگیزه دلالان و روانه کردن آنها به سمت این بازار، شرایط بسیار نامناسبی را در شعب عرضه‌کننده ایجاد کرده است.

درعین حال این تصور هم در بازار وجود دارد که بانک مرکزی در ظاهر و بدون عرضه کافی سکه، اقدام به قیمت‌گذاری در این بازار می‌کند. کارشناسان، مدام بر این نکته تأکید دارند که بانک مرکزی باید به جای سکه فروشی، به وظیفه ذاتی خود یعنی هدایت نقدینگی به سمت بخش‌های مولد بپردازد.

تشکیل صف از یک روز قبل

گزارش میدانی خبرنگار همشهری حاکیست که بسیاری از صف‌های طویلی که صبح‌های زود در مقابل شعب عرضه‌کننده تشکیل می‌شوند، از شب گذشته و بعضا روز قبل شکل گرفته‌اند. یکی از افراد ایستاده در صف می‌گوید: پس از چندین بار که برای دریافت سکه به بانک مراجعه کردم متوجه شدم که برای قرار گرفتن در بین نفرات اول فهرست باید روز قبل به بانک بیایم. به گفته وی، این فهرست توسط خود افراد تهیه می‌شود که همین مسئله زمینه‌های بروز اختلاف و درگیری در این صف‌ها را فراهم می‌آورد.

گفته‌های این فرد انگیزه‌ای شد تا یک شب سری به شعبه بانک ملی واقع در خیابان میرداماد بزنیم. صحنه‌ای که با آن مواجه شدیم بسیار جالب بود. صفی مانند صف پمپ بنزین و افرادی خواب‌آلود پشت فرمان؛ البته مراقب صف و نوبتشان. در این میان جوانی که شغلش را «آزاد» عنوان می‌کرد به خبرنگار ما گفت: من هم مانند این افراد به امید دریافت 5 سکه با نرخ دولتی از شب در صف می‌مانم تا فردا سودی حداقل معادل 350 هزار تومان گیرم بیاید. نکته جالب اینکه اغلب این افراد خودروهایی گران قیمت سوار بودند.

تحویل سکه، 2 ماه بعد

یک خانم که برای دریافت سکه به بانک مراجعه کرده بود به خبرنگار ما گفت: از شب گذشته در صف ایستاده‌ام و الان که بعد از کلی دعوا و دردسر نوبتم شده می‌گویند سکه ات را 2 ماه دیگر به قیمت روز دریافت خواهی کرد. وی افزود: مسئول بانک در حالی این وعده را داده که تعدادی از دلالان به راحتی و با قلدری تمام توانستند هر کدام 5 سکه خریداری کنند.

وقتی دلیل را از رئیس شعبه می‌پرسیم می‌گوید: بانک مرکزی از زمانی که دور جدید وعده‌های خود برای کاهش قیمت را مطرح کرده است، به‌صورت قطره چکانی به بانک‌ها سکه عرضه کرده و تنها سعی دارد با ایجاد جو روانی قیمت را کنترل کند. وقتی که از وی در مورد نحوه دریافت سکه توسط تعدادی معدود می‌پرسیم، هیچ پاسخی نمی‌دهد! آیا زد و بندی بین دلالان و بانکی‌ها وجود دارد؟

هجوم دلالان خرد و کلان به سمت شعب عرضه‌کننده سکه به‌منظور کسب سودی بزرگ در مدتی کوتاه سبب بروز اختلال در فعالیت برخی شعب بانک ملی شده است. شعبه میدان هفت حوض تهران یکی از شعبی است که در روزهای گذشته شاهد درگیری و زد و خورد میان مردم و حضور نیروی انتظامی به‌منظور متفرق کردن مردم بوده است. روز چهارشنبه هفته گذشته این شعبه به همین علت به حالت نیمه تعطیل درآمد. رئیس این شعبه به خبرنگار ما گفت: تا زمانی که اوضاع به این منوال باشد امکان ارائه خدمات بانکی به مردم وجود ندارد.

بهمنی: حباب را ترکاندیم؛ سکه پیش‌فروش می‌شود

رئیس‌کل بانک مرکزی با تأکید براینکه حباب 80هزار تومانی در بازار سکه طبق وعده قبلی ترکید، گفت: پیش فروش سکه بدون هیچ محدودیتی در روزهای آینده در تمام بانک‌ها آغاز می‌شود. محمود بهمنی افزود: با وجود این قیمت‌های بازار نمی‌خواهد کاهش پیدا کند؛ چراکه فعالان بازار، سکه را با قیمت‌های بالا خریداری کرده‌اند و نمی‌خواهند در قیمت‌های پایین متضرر شوند. او با تأکید براینکه شعب فروشنده سکه در بانک ملی از 200 شعبه به 300شعبه افزایش پیدا کرده، گفت:

بانک مرکزی اعلام کرده این شعب به 400 شعبه افزایش پیدا می‌کند تامشکلی در توزیع سکه نباشد.بهمنی با اذعان براینکه کار کشور و کلیه واحدهای بانکی سکه فروشی نیست، تصریح کرد:‌ اما به 20 هزار واحد بانکی اعلام خواهیم کرد که بانک مرکزی سکه را به این واحدها پیش‌فروش خواهد کرد تا در ماه‌های آتی دریافت کنند.

کد خبر 153536
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز