همشهری آنلاین: چین پیشنهاد مصالحه‌ای را برای برنامه هسته‌ای کره شمالی ارایه کرده است که بر اساس آن پیونگ یانگ بایست ظرف دو ماه فعالیت تاسیسات هسته‌ای‌اش را تعلیق کند.

روزنامه اتریشی دی پرسه نوشت، چین برای مذاکرات شش جانبه درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی پیشنهاد مصالحه‌ای را ارایه کرده است. بر اساس این پیشنهاد پیونگ یانگ باید ظرف دو ماه فعالیت‌هایش را تاسیسات مهم هسته‌ای‌اش متوقف کند.

در ازای این حرکت، منابع انرژی جایگزینی به کره شمالی ارایه خواهد شد. خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از منابع متعدد گزارش داد که در پیش نویس این پیشنهاد علاوه بر سایر موارد، نام راکتور هسته‌ای یونگ بیون و یک آزمایشگاه تولید رادیودارو نیز ذکر شده است.

چون یونگ وو، مذاکره کننده کره جنوبی اعلام کرد، این پیشنهاد درباره گام‌های اولیه که هر دو طرف باید بردارند، بنیان خوبی برای مذاکرات است.

در همین حال، کریستوفر هیل، مذاکره‌کننده آمریکایی گفت که پیشنهاد چین هنوز پیشرفتی را در مذاکرات ایجاد نکرده است و این در حالی است که باید بر سرعت روند کنونی افزوده شود.

هنوز جزییات این پیشنهاد اعلام نشده است. احتمالا پنج کارگروه تشکیل خواهد شد تا درباره جزییات بیشتر این پیشنهاد رایزنی کنند. یکی از این کارگروه‌ها بایست مسوول بررسی عادی سازی روابط آمریکا و کره شمالی باشد.

چین، روسیه، ژاپن، آمریکا و دو کره در مذاکرات هسته‌ای شش جانبه حضور دارند، مذاکراتی که دسامبر گذشته پس از نزدیک به یک سال وقفه، از سر گرفته شد اما پس از پنج روز برگزاری نشست بی‌نتیجه، به زمان دیگری موکول شد. از روز پنجشنبه مذاکرات در این باره دوباره آغاز شده است.

کد خبر 15364

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز