گروه شهری: تالار ایران‌زمین شهرداری تهران دیروز میزبان معاون اجرایی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، رئیس ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت آلودگی هوای تهران، خبرنگاران و کارشناسان بود.

آلودگی هوا

زنگ هشدار آلودگی هوا در تهران دوشنبه در حالی در این برنامه به صدا درآمد که کارشناسان و مسئولان و خبرنگاران از نبود برنامه‌ای مشخص از سوی دولت برای کاهش آلودگی هوا اعلام نگرانی کردند.

وحید نوروزی، معاون اجرایی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام اینکه فاقد برنامه اجرایی مشخص در کاهش آلودگی هوا هستیم گفت: خودروهای بی‌کیفیت و پایین بودن کیفیت سوخت 2 عامل اصلی آلودگی هوا در تهران هستند که رفع این مشکلات به قضیه مرغ و تخم مرغ شباهت پیدا کرده است.

یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز در این نشست با اشاره به مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا اظهار داشت: ذرات معلق کمتر از2.5میکرون که در هوای تهران وجود دارد از ماسک‌ها عبور کرده و وارد ریه می‌شود.

صدرالدین علیپور، رئیس ستاد مرکزی معاینه فنی خودروها نیز در این نشست ضمن اعلام اینکه مسئولان باید درخصوص وضعیت آلودگی هوا پاسخگو باشند اظهار داشت: مصوبه مجلس در رابطه با معافیت 5 ساله خودروهای صفر از معاینه فنی، باعث خلوت شدن مراکز معاینه فنی شده است.

در این نشست ناصر کرمی، کارشناس محیط‌زیست با اشاره به برنامه‌های اجرا نشده از مسئولان خواست تا هر چه زودتر طرح جامع کاهش آلودگی هوا که مورد بازنگری قرار گرفته است اجرایی شود.

قانون وجود دارد اما اجرا نمی‌شود

وحید نوروزی معاون اجرایی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این نشست گفت: در موضوع آلودگی هوا مشکل قانون نیست بلکه عدم‌اجرای قوانین است.

وی در پاسخ به این سؤال که «سال‌هاست موضوع بی‌کیفیت بودن خودروها و سوخت مطرح است اما هیچ اقدامی در این مورد صورت نمی‌گیرد، به‌نظر شما چرا سلامت و جان مردم فدای انحصاری بودن غیرمنطقی خودروسازان می‌شود؟» گفت: خودرو و سوخت 2 عامل اصلی آلودگی هوا در تهران است.

با این حال سال‌هاست که خودروسازان خودروهایی با کیفیت بسیار پایین را تولید می‌کنند و برای اینکه کیفیت خودروها را از استاندارد یورو 2 به یورو 3 ارتقا ندهند تقصیر را گردن کیفیت پایین سوخت می‌اندازند. در مقابل خودروسازان نیز، مسئولان دیگر می‌گویند سوخت با کیفیت بالا تولید کنیم برای کدام خودرو.

نوروزی تاکید کرد: هدف از برگزاری این نشست این بود که ما می‌خواستیم به مسئولان بگوییم تهران برای کاهش آلودگی هوا فاقد برنامه است و برنامه‌های کاهش آلودگی هوا نیز به کندی اجرایی می‌شود. از دولت بخواهیم طرحی بیاورد که ظرف 5 سال آینده هوایی تنفس کنیم که قابلیت تنفس کردن داشته باشد زیرا هوای تهران قابلیت تنفس را ندارد.

وی افزود: از وزیر بهداشت خواستم تا برای یک‌بار تابوی اعلام میزان مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا را بشکند. ارائه آمار، سیاه‌نمایی نیست و از خانم وزیر بهداشت درخواست می‌کنیم که برای یک‌بار این آمارها را ارائه کند.

هوا آلوده‌تر می‌شود

روز گذشته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با خبری نگران‌کننده در این نشست حضور یافت.یوسف رشیدی از بدتر شدن آلودگی هوای تهران از امروز در تهران خبر داد و گفت: دوشنبه به خاطر وزش باد شرایط هوا بهتر بود اما از امروز وضعیت آلودگی بدتر می‌شود و تا پایان هفته نیز شاخص آلودگی افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: نخستین آمار رسمی مربوط به ذرات معلق که در سال 76 گزارش شد حاکی از این بود که 3 هزار و 800 نفر بر اثر ذرات معلق جان خود را از دست داده‌اند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: در سال 89 وزارت بهداشت اعلام کرد که 4 هزار نفر براساس آلاینده‌های منواکسیدکربن، ذرات معلق و برخی از آلاینده‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

صدرالدین علیپور رئیس ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو تهران نیز در این جلسه با انتقاد از تغییر قانون معافیت دریافت برگه معاینه فنی، اظهار کرد: میزان مراجعات به مراکز معاینه فنی نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است زیرا خودروهایی که کمتر از 5 سال از زمان تولید آنها گذشته مشمول دریافت معاینه فنی نمی‌شوند، درحالی‌که خود خودروسازان نیز تنها یک سال این خودروها را گارانتی می‌کنند.

علیپور با تأکید بر این موضوع که خیلی از خودروها معاف شده‌اند، گفت: شهروندان نیز از هوای پاک معاف شده‌اند.

ناصر کرمی کارشناس محیط‌زیست نیز در این جلسه با اشاره به عدم‌اجرای برنامه‌های قبلی گفت: مسئولان باید نسبت به سرنوشت شهروندان احساس مسئولیت کنند و هر چه زودتر برای کاهش آلودگی هوا برنامه‌ای مشخص داشته باشند. با اجرای طرح‌های محدود‌کننده نیز نمی‌توان شهروندان را بیشتر در تنگنا گذاشت. مشکل این است که مسئولانی که باید برای کاهش آلودگی برنامه داشته باشند، هیچ اراده جدی‌ای برای تدوین و اجرای برنامه ندارند.

کد خبر 153654
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز