تیم ملی وزنه‌برداری بعد از رسوایی بزرگ دوپینگ، در حال حاضر یک تیم قدرتمند با موفقیت‌های چشمگیر به حساب می‌آید. آخرین آن به مسابقات جهانی فرانسه بازمی‌گردد که تیم ملی توانست علاوه بر مدال‌آوری برای نخستین‌بار در رده‌بندی تیمی هم مقام سوم جهان را کسب کند.

کوروش باقری

اکنون تیم ملی وزنه‌برداری یک تیم قدرتمند در رقابت‌های جهانی به حساب می‌آید؛ تیمی که البته حالا برای حضور در المپیک لندن آماده می‌شود. تیم ملی وزنه‌برداری اما بازهم در سنگین وزن و حتی میان وزن ملی‌پوشان بزرگی دارد ولی در سبک‌وزن همچنان ناکام است. در همین رقابت‌های فرانسه سجاد بهروزی تنها نماینده ایران در سبک‌وزن بود.

او در دسته 69کیلوگرم در رقابت‌ها شرکت کرد و در پایان به مقامی بهتر از هفتمی جهان دست نیافت. این در حالی بود که تیم ملی در 3 وزن 56، 62 و 77 کیلوگرم نماینده‌ای نداشت؛ زیرا وزنه‌برداران ایرانی در این سه وزن در سطح جهانی نبودند و به‌دلیل اینکه کادرفنی تیم ملی هیچ شانسی برای قهرمانی در این سه‌وزن متصور نبود، ترجیح داد که همه تمرکز خود را روی سنگین وزن بگذارد. اما تیم ملی چه زمانی می‌خواهد روی استعدادهای سبک وزن هم برنامه‌ریزی کند تا در رقابت‌های آسیایی، جهانی و حتی المپیک مدال‌آور باشد؟ این پرسشی است که کوروش باقری، سرمربی تیم ملی به آن پاسخ می‌دهد. او البته پیش از هر چیز درباره جام‌ریاست‌جمهوری روسیه صحبت می‌کند و اینکه چرا ایران در این رقابت‌ها شرکت خواهد کرد. سرمربی تیم ملی درباره برنامه‌های تیم ملی برای حضور پرقدرت در المپیک لندن نیز توضیحاتی می‌دهد.

  • ظاهرا برای حضور در جام ریاست‌جمهوری روسیه آماده می‌شوید. آیا به همین دلیل تمرینات تیم ملی شروع شده است؟

تمرینات تیم ملی طبق برنامه قبلی شروع شده‌است. تمرینات ادامه دارد، ولی ما به خاطر جام ریاست‌جمهوری روسیه تمرین نمی‌کنیم. واقعیت این است که ابتدا ما نمی‌خواستیم در جام ریاست‌جمهوری شرکت کنیم. من مخالف حضور در این رقابت‌ها بودم و صلاح نمی‌دانستم که وزنه‌بردارانمان در این رقابت‌ها حضور پیدا کنند اما از ما خواستند که چنین کاری انجام دهیم. فدراسیون به خاطر مراوداتی که با مسئولان فدراسیون روسیه داشتند صلاح دانستند که در این مسابقات باشیم.

  • البته به‌نظر نمی‌رسد رقابت‌های سنگینی باشد؛ به‌خصوص اینکه قرار است با 2 وزنه‌بردار در جام ریاست‌جمهوری حضور پیدا کنید؟

به‌طور کلی در این رقابت‌ها در وزن‌های سنگین مسابقه برگزار می‌کنند. به همین دلیل ما هم در وزن 94 کیلوگرم محمدپور را انتخاب کردیم و در به اضافه 105 کیلوگرم بهادر مولایی را. حضور این دو وزنه‌بردار می‌تواند برای ما مثمرثمر باشد. ما نفرات جوان و آینده‌دار خودمان را انتخاب کردیم تا با انگیزه بیشتری در این جام شرکت کنند.

  • بنابراین، به نفراتی چون بهداد سلیمی استراحت دادید؟

اگر بهداد یا سجاد انوشیروانی را با خودمان به روسیه ببریم، مطمئنا ضرر می‌کنیم. چون آنها از مسابقات جهانی فرانسه بازگشته‌اند و خسته هستند. اگر ما آنها را به جام ریاست‌جمهوری روسیه ببریم، در حق‌شان ظلم کرده‌ایم. در این باره نظر فدراسیون هم با ما یکی بود و امیدواریم با محمدپور و مولایی در این مسابقات نتیجه لازم را بگیریم.

  • همانطور که گفتید محمدپور و مولایی از وزنه‌برداران جوان و آینده‌دار تیم‌ملی به حساب می‌آیند. جالب اینکه آنها هم در سنگین وزن مسابقه می‌دهند، مثل اکثر قهرمانان وزنه‌برداری در سال‌های اخیر. فکر می‌کنید چه دلیلی دارد که این قهرمانان همگی در سنگین وزن حضور دارند و ما در سبک وزن ورزشکار مطرحی نداریم؟

با توجه به ویژگی‌های ژنتیک ایرانیان واقعیت این است که ما نمی‌توانیم در سبک وزن انتظار زیادی از ورزشکارانمان داشته باشیم. مثلا ما وزنه‌برداران 50کیلوگرمی بسیار کمی داریم و در عوض در سنگین‌وزن ورزشکاران بسیاری حضور دارند. ما در سبک وزن با کمبود نیرو مواجه هستیم و به همین دلیل روی وزن‌های سنگین سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

  • البته این موضوع نمی‌تواند مورد قبول باشد. زیرا در رشته‌های دیگر ما می‌بینیم ورزشکاران سبک وزنی هستند که موفقیت‌های بزرگی دارند. مثلا در کشتی فرنگی حمید سوریان در وزن 55 کیلوگرم مدال‌های جهانی دارد.

شرایط امروز ما به‌گونه‌ای است که در دسته فوق سنگین قهرمان و استعدادهای خوبی داریم. مثلا ما علاوه بر بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی، بهادر مولایی را هم داریم که اینها سالیان سال می‌توانند دسته فوق‌سنگین تیم ملی را تضمین کنند. اما در سبک‌وزن چنین وضعیتی وجود ندارد.

  • فــدراسـیون والیبال چند سال پیش دست به استعدادیابی از آموزش و پرورش زد و امروز خیلی‌ها موفقیت والیبال را به این موضوع ربط می‌دهند. اما فدراسیون وزنه‌برداری چنین سیاستی را حداقل در حال حاضر دنبال نمی‌کند.

البته ما در هفته‌های اخیر 10روز اردوی تیم نوجوانان را برگزار کردیم و در آنجا شاخص‌هایی را برای انتخاب وزنه‌برداران در نظر گرفتیم و امیدواریم در آینده جایگزین‌های مناسبی را بتوانیم هم در سبک‌وزن و هم در سنگین وزن روانه مسابقات کنیم. مطمئن باشید که ما و فدراسیون هم به فکر هستیم و در رابطه با ارتقای وزنه‌برداران دسته سبک‌وزن کارهایی صورت گرفته است. شک نکنید که این اتفاق رخ داده است و در آینده ما شاهد آن خواهیم بود.

  • در مسابقات جهانی فرانسه نفراتی مثل بهداد سلیمی و کیانوش رستمی عملکرد قابل‌قبولی داشتند. برای آنها تا المپیک لندن چه برنامه‌ای دارید؟

درست است که وزنه‌بردارانی مثل بهداد، کیانوش و حتی سجاد انوشیروانی نفرات برتر و قهرمان هستند؛ ولی وزنه‌برداران دیگری هم داریم که می‌توانند در المپیک مدال‌آوری کنند. بنابراین، ما روی همه نفراتی که تلاش می‌کنند در المپیک حساب می‌کنیم.

  • البته تا المپیک زمان زیادی باقی مانده ؛ برای آن مسابقات چه برنامه‌ای را پیاده خواهید کرد؟

ما در المپیک روی مدال‌آورانمان حساب ویژه‌ای باز کرده‌ایم. به همین دلیل، برنامه‌های زیادی داریم تا آنها به آمادگی کامل برسند و بتوانند در المیپک طبق انتظار پیش بروند. در کنار آن در تلاش هستیم به نفرات جوان خود بها دهیم و ببینیم که کدامیک از آنها پتانسیل گرفتن مدال دارند. بدون شک ما آماده‌ترین نفرات را به المپیک خواهیم برد.

  • مجید عسگری که درمسابقات جوانان جهان در مالزی قهرمانی وزن 55کیلوگرم را به دست آورد، آیا جزو نفرات با استعداد سبک وزن به حساب می‌آید؟

مجید جزو نفرات برتر وزنه‌برداری به حساب می‌آید. استعداد خوبی دارد و موفقیت او هم به‌خودش بستگی دارد؛ به اینکه چقدر تمرین کند و آمادگی بدنی‌اش در چه حدی باشد. به‌نظر من، یک وزنه‌بردار باید این مسائل را رعایت کند تا بهترین شود. مطمئنا مجید هم اگر بهترین باشد، در هر مسابقه‌ای همراه ما خواهد بود.

کد خبر 153686

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز