گروه دانش و سلامت- فتانه انفرادی: کارشناسان معتقدندکه آلودگی‌های صوتی، اثرات مستقیم و غیرمستقیمی بر سلامت انسان دارند.

مهدی چمران

از ساده‌ترین و محسوس‌ترین عارضه آن مثل از دست دادن یا کاهش قدرت شنوایی گرفته تا اثرات غیرمستقیم مثل خستگی جسمی و روحی، افزایش ضربان قلب و فشار خون، شوک عصبی، سرگیجه، ترس و اضطراب، انقباض عروق خونی پوست، کاهش فعالیت سیستم گوارشی و سوءهاضمه همه و همه تنها برخی از اثرات نامطلوب این معضل زیست‌محیطی قرن اخیر است و شاید به همین دلیل در بسیاری از کشورهای دنیا، برنامه‌ریزان شهری تمهیدات خاصی را برای رفع یا کاهش اثرات نامطلوب آن برای شهروندان خود اندیشیده‌اند. برای اطلاع از اقدامات شورای اسلامی شهر تهران برای جلوگیری از افزایش آلودگی صوتی در تهران با مهندس مهدی چمران، رئیس این شورا گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • جناب مهندس چمران، شورای اسلامی شهر تهران در این باره چه اقدام ویژه‌ای انجام داده است؟

در ارتباط با آلودگی صوتی برای نخستین بار، چند‌ماه پیش، شورای اسلامی شهر تهران وارد موضوع شد و سال گذشته، شورای شهر به کمیته محیط‌زیست شورا نامه‌ای نوشت و از آنان خواست که روی این موضوع تحقیق کنند و براساس آن مصوبه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم کنترل‌های لازم را انجام دهیم و استانداردهای مشخص را اعمال کنیم.

  • آیا این کار انجام شد یا بهتر بگویم این مصوبه تصویب شد؟

بله. خوشبختانه این کار صورت پذیرفت و مصوبه‌ای در این‌باره به تصویب رسید. این را هم اضافه کنم که در تحقیقی که انجام گرفت، مشخص شد نخستین و بیشترین میزان آلودگی صوتی، از موتورسیکلت‌هاست. البته موتورسیکلت‌ها یکی از عوامل آلودگی هوا نیز هستند ولی در هر حال میزان آلودگی صوتی‌ای که موتورسیکلت‌ها ایجاد می‌کنند بسیار زیاد است. به همین لحاظ تصمیم‌گیری‌هایی شد و مقرر شد که در عرض 3سال بتوانیم به آن حد از استانداردهای لازم مشخص شده برسیم. در هرحال، شورای شهر تهران، برای عملیاتی شدن این اقدام، آن را به هیأت دولت فرستاد. هیأت دولت هم دراین باره جلسه گذاشت که من هم در آن جلسه شرکت کردم. دفاع کردیم تا اینکه در هرحال با کم و زیاد، مصوبه به تصویب رسید.

  • و پس از آن برای اجرایی و عملیاتی شدن آن‌چه‌اقدامی انجام شد؟

پس از تصویب مصوبه، این مهم به وزارت صنایع آن زمان ارسال شد و اتفاقا چند روز قبل، من موضوع را پیگیری کردم تا ببینم وزارتخانه موضوع را پیگیری کرده یا خیر. اما به‌طور قطع و یقین باید صنایع و کارخانه‌های سازنده و تولیدکننده، استانداردهای مشخص شده را به‌طور کامل به کار گیرند چرا که معتقدم اگر ابتدای راه استانداردها و کنترل‌های لازم صورت نگیرد، با مشکل مواجه خواهیم شد. به عبارت بهتر، باید دستورالعمل‌های لازم به آنان ارائه شود و آنان نیز به کار گیرند.

  • موضوع دکل‌های آنتن تلفن‌های همراه موسوم به « بی‌تی اس » به یکی از دغدغه‌های جدی شهروندان تبدیل شده است. مردم در تماس‌های مکرر با همشهری از اثرات سوء این آنتن‌ها بر سلامت خود می‌گویند. از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان نیز از سرطان‌زا بودن این دکل‌ها و سایر عوارض نامطلوب آن سخن به میان می‌آورند. شورای اسلامی شهر تهران در این باره چه کرده است؟

شورای اسلامی شهر تهران از 2سال قبل موضوع بی‌تی اس‌ها یا دکل‌های موبایل و دکل‌های مخابراتی را به‌طور کلی دنبال و پیگیری کرد؛ چرا که شورا معتقد است این امر هم به لحاظ تأثیرات نامطلوبی که احتمالا برسلامت افراد به‌ویژه مغز افراد داشته باشد، قابل پیگیری بوده و هم به‌دلیل آنکه از منظر شهری در هر نقطه و هرجایی، این دکل‌ها نباید قرار بگیرند، قابل توجه است.

به این لحاظ و برای رفع این معضلات، با هماهنگی‌های انجام شده با همراه اول، ایرانسل، شهرداری و شرکت‌های دیگر، شرکتی با عنوان شرکت ارتباطات شهر تأسیس شد و این مسئولیت را به‌عهده گرفت که این امور را پیگیری کند. البته مصوبه ما هم ساماندهی این دکل‌ها بود که البته چند اعتراض هم از جاهای مختلف شد که فرمانداری از ما پاسخ خواست و ما نیز پاسخ‌های لازم را فرستادیم.

دوباره اعتراض شد و به‌طور اجبار این مسئله به کمیته حل اختلاف مرکزی ارجاع داده شد. خوشبختانه آنجا، آنچه مصوبه شورا بود، حدود 2هفته قبل مورد تأیید قرار گرفت. بنابراین شورا در این باره مصمم است. اما در هرحال، برای اینکه خیالمان راحت باشد از خود این شرکت‌ها و همچنین از استادان دانشگاه‌های مختلف، به‌ویژه دانشگاه امیر کبیر و سایر کسانی که در این باره تحقیقاتی را انجام داده‌اند، دعوت کردیم که نتایج تحقیقات خود را به شورا اعلام کنند و آنها نیز اعلام کردند که آنتن‌ها اگر شرایط نرمال و استانداردهای لازم درون شهری را داشته باشند، آسیبی ندارد و هیچ مرجع پزشکی و رسمی‌ای هم نگفته که اینها به مردم آسیب می‌رساند.

بنابراین اگر کسی در این زمینه مدرکی، سندی یا دستاوردی دارد و توانسته آن را به جایی برساند که دکل‌ها آسیب‌رسان هستند، می‌تواند ارائه دهد و ما نیز از نظر علمی آن را دنبال می‌کنیم. البته بحث‌های تخصصی مطرح است که اگر این دکل‌ها در شعاع مثلا فلان قدر باشد یا مثلا چند دهم وات امواج داشته باشد می‌تواند روی مغز افراد تأثیر داشته باشد. به همین لحاظ برای ساماندهی در این جهت باید احتیاط کرد.

کد خبر 154063
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز