گروه سیاسی: رزمایش بزرگ ولایت90 نیروی دریایی ارتش که از روز شنبه سوم دی ماه آغاز شده و تا 13دی‌ماه ادامه خواهد داشت، نمایش گوشه‌ای از توان بازدارندگی و اقتدار ایران در آب‌های بین‌المللی است که از تنگه هرمز آغاز شده و دریای عمان تا مدار 10‌درجه در شمال اقیانوس هند را در بر می‌گیرد.

ارتش

این رزمایش در رسانه‌های جهان نیز بازتاب بسیار گسترده‌ای داشته است. امیر دریادار سیدمحمود موسوی معاون عملیات نیروی دریایی ارتش گفت که روز گذشته یک فروند بالگرد متعلق به یکی از کشورهای فرامنطقه‌ای قصد نزدیکی به منطقه تمرین رزمایش دریایی ولایت90 را داشت که به‌دلیل بی‌‌توجهی به 2تذکر یگان‌های ما با اخطار جدی که به وی داده شد، منطقه را ترک کرد. موسوی ادامه داد: بنابر قوانین بین‌المللی، یگان‌های کشورهای فرا‌منطقه‌ای حق ورود به منطقه تمرین رزمایش را ندارند و این یک کار غیر‌قانونی است.

نجات نفتکش عربستانی

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش گفت که در روز سوم رزمایش شاهد تمرینات مشترک شناورهای سطحی و پروازی و همچنین یگان‌های زیرسطحی بودیم و علاوه بر آن مابقی یگان‌های باقیمانده نیز با گسترش نیرو در مناطق مورد نظر مستقر شدند.
موسوی با اشاره به اجرای عملیات‌های تجسس، نجات و تأمین و مراقبت و نیز پدافند غیرعامل در ساحل خاطرنشان کرد: پس از گسترش باقیمانده یگان‌ها رزمایش وارد فاز تاکتیکی خواهد شد.

وی حمایت از یگان‌های تجاری و عبوری از منطقه را یکی دیگر از اقدامات مورد نظر در رزمایش ولایت ۹۰ عنوان کرد و افزود: پس از اعلام منطقه مراقبتی چابهار یک فروند تانکر عربستانی به‌دلیل نزدیک شدن تعدادی قایق ناشناس درخواست کمک کرده بود که بلافاصله ناوشکن جماران به منطقه اعزام و با حضور این ناوشکن قایق‌های ناشناس از منطقه متواری شده و تمام منطقه تحت کنترل درآمد.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش همچنین به رصد تمامی فعالیت‌های یگان‌های شناور کشورهای فرامنطقه‌ای توسط یگان‌های دریایی ارتش اشاره کرد و افزود: علاوه بر شناورهای سطحی، یگان‌های پروازی و پرنده‌های بدون سرنشین نیز مورد رصد هستند که به‌دلیل اجرای رزمایش ولایت۹۰ احتمالا شاهد افزایش تحرکات آنها خواهیم بود و به همین دلیل به یگان‌ها تأکید شده در طول رزمایش تمامی فعالیت‌ها و تحرکات آنها را کاملا تحت‌نظر داشته باشند.

پرتاب اژدر الکتریکی

سخنگوی رزمایش دریایی ولایت90 گفت که در این رزمایش برای نخستین‌بار هدف زیر سطحی پرتاب اژدر الکتریکی از یگان‌های زیرسطحی کلاس طارق با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت.دریادار موسوی افزود:همچنین هواناوهای «اس‌آر ان‌» در رزمایش دریایی ولایت90 به‌کار گرفته شد.

وی ادامه داد: یک فروند هواناو «اس‌آر ان 6» پس از طی مسیر 660 کیلومتری و حضور در محدوده عمومی رزمایش دریایی ولایت90 ماموریت خود را آغاز کرد. سخنگوی رزمایش دریایی ولایت90 با تأکید بر توان بالای هواناوهای نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: این هواناوها از قابلیت تجهیز و نصب انواع سلاح وموشک برخوردار هستند.

دریادار دوم موسوی اضافه کرد: هواناو «اس آر ان 6» به‌منظور انجام عملیات‌های تاخت، تجسس، نجات دریایی و همچنین انجام ماموریت به‌عنوان آمبولانس دریایی در رزمایش بزرگ ولایت90 به‌کار گرفته می‌شود.

کد خبر 155096

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز