گروه بورس: مدیرعامل بورس کالای ایران از انجام توافق‌های جدید برای ازسرگیری عرضه نفت در بورس کالا خبر داد و اعلام کرد: نفت کوره از 2 هفته دیگر در بورس کالا فروخته می‌شود.

بورس

به گزارش همشهری، با وجود 8 بار عرضه ناموفق نفت در بورس کالا از ابتدای سال تاکنون ، به‌نظر می‌رسد مذاکرات شرکت ملی نفت ایران و بورس کالای ایران رفته‌رفته به ثمر رسیده و قرار است عرضه نفت کوره به‌زودی در بورس آغاز شود. در همین رابطه حسین پناهیان مدیرعامل بورس کالای ایران در گفت‌وگو با همشهری درباره عرضه نفت در بورس کالا گفت: ما در حال مذاکره با شرکت ملی نفت برای فروش نفت هستیم و در نخستین گام برای عرضه نفت کوره در بورس به توافق رسیدیم.

وی افزود:از 2 هفته دیگر برنامه فروش نفت کوره در بورس کالا آغاز می‌شود و شرکت ملی نفت این محصول را عرضه خواهد کرد. وی در پاسخ به این پرسش که فروش نفت خام از چه زمانی آغاز می‌شود گفت: هنوز توافق نهایی در این زمینه انجام نشده اما تلاش می‌کنیم تا موضوع عرضه نفت خام در بورس کالا به سرانجام برسد. پناهیان در پاسخ به این پرسش که«آیا مشکل اصلی، قیمت عرضه نفت خام است؟» گفت: ما چیز زیادی از شرکت ملی نفت نمی‌خواهیم، تنها خواسته ما از شرکت نفت برای عرضه نفت خام این است که همان قیمتی که در خارج از بورس محصولات خود را می‌فروشند، در بورس عرضه کنند، یعنی قیمت محصولی که در خارج بورس عرضه می‌شود و محصولی که در بورس عرضه می‌شود یکسان باشد.

تعلل بانک مرکزی

مدیرعامل بورس کالای ایران همچنین درباره نامه‌ای که بورس کالای ایران به بانک مرکزی برای انجام معاملات نقدی سکه در بورس کالا ارسال کرده، گفت: پس از توافق‌هایی که برای عرضه نقدی و آتی سکه با حضور معاون اول رئیس‌جمهور انجام شد ما نامه‌ای به بانک مرکزی ارسال کردیم تا شرایط عرضه نقدی سکه در بورس کالا فراهم شود اما بانک مرکزی هنوز در این باره جوابی نداده است.
وی ادامه داد: در جلسه‌ای که معاون اول رئیس جمهور هم حضور داشت موضوع عرضه نقدی سکه و همچنین انجام معاملات آتی سکه در بورس کالا توسط بانک مرکزی به تصویب رسید اما بانک مرکزی هنوز پاسخی به نامه ارسالی ما برای پیگیری این موضوع نداده است.

بورس نفت فعال می‌شود

در همین رابطه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به جلسات برگزار شده در زمینه عرضه دوباره نفت خام در بورس کالا به بازار و سرمایه گفت: تلاش می‌شود تا در سال آینده بورس نفت فعال تری داشته باشیم.احمد قلعه بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: با توجه به جلسات برگزار شده به نتایج مطلوبی در این زمینه رسیده‌ایم و در صددایم پس از رفع موانع نسبت به عرضه دوباره نفت خام در بورس کالا اقدام کنیم. به گزارش همشهری، ماجرای عرضه نفت خام در بورس کالای ایران از ابتدای سال تاکنون دنبال می‌شود اما با وجود آنکه نفت خام 8 بار در بورس کالا عرضه شده‌ اما تاکنون فقط یک محموله آن به فروش رسیده و عملا انجام معاملات نفت در بورس کالا به در بسته خورده است. بحث اصلی برای عرضه نفت در بورس کالا، قیمت است و درصورتی که بین شرکت ملی نفت و بورس کالا توافقی انجام شود معاملات نفت در بورس کالا آغاز می‌شود. نزدیک به یک دهه از طرح راه‌اندازی بورس نفت می‌گذرد اما هنوز این ‌رؤیا محقق نشده است.

کد خبر 156443
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز