جواد نصرتی: لورن وودز یکی از بهترین بازیکنانی است که تا به امروز در لیگ بسکتبال ایران بازی کرده است.

ورزش- بسکتبال

او یک بازیکن حرفه‌ای در NBA بوده و پیش از آمدن به ایران، مدتی هم در اروپا بازی کرده است. وودز در لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا،( در تیم‌های مینه‌سوتا تیمبرولوز، میامی هیت و تورنتو رپتورز ) و بعد از آن مدتی در لیتوانی و ترکیه بازی کرده است. او پیش از اینکه در سال 2010 به مهرام بیاید، مدتی در هوستون راکتز در آمریکا و در لیگ اسپانیا بازی کرد. بعد از مهرام، وودز به الریاضی لبنان رفت و آمار 14/3 امتیاز و 14/3 ریباند در هر بازی را ثبت کرد.
سنتر 2/18متری ذوب‌آهن یکی از بهترین بازیکنان خارجی لیگ ایران است.

وودز معتقد است بسکتبال ایران بالاترین کیفیت را در سطح آسیا دارد و حضور بازیکنان خوب خارجی، می‌تواند باعث پیشرفت این ورزش در ایران شود.

وی که سال قبل را در لبنان و تیم الریاضی این کشور بازی کرد در مقایسه دو لیگ ایران و لبنان می‌گوید لیگ ایران با قدرت مالی قوی‌تر تیم‌های شرکت کننده‌اش از لیگ لبنان بالاتر است.

  • شما قبلا هم در ایران بوده‌اید و حالا در ذوب‌آهن بازی می‌کنید و من فکر می‌کنم لیگ بسکتبال ایران را به خوبی می‌شناسید. می‌خواهیم بدانیم که سطح لیگ بسکتبال ایران را چطور می‌بینید؟

لیگ ایران خیلی خوب است و می‌توانم بگویم شاید بهترین لیگ در آسیاست چون همانطور که می‌دانید بسکتبال ایران در 4-3سال اخیر در سطح بالایی بوده است. ایران قهرمان جام ملت‌های آسیا شده، در جام‌جهانی بسکتبال بازی کرده است و این فرصت را داشت که به المپیک برود. بازیکنان تیم ملی ایران مانند صمد نیکخواه، حامد آفاق، آرن داوودی، اوشین ساهاکیان و حامد حدادی بازیکنان بسیار خوبی هستند. آنها بازیکنان بزرگی هستند که می‌توانند در هر جایی بازی کنند. شما می‌دانید که صمد نیکخواه در اروپا بازی کرده است. من فکر می‌کنم سطح بسکتبال ایران واقعا خوب است.

  • پیش از اینکه به ذوب‌آهن بیایید در مهرام هم بازی کرده‌اید. آیا در ذوب‌آهن احساس راحتی می‌کنید؟ تفاوت دو باشگاه را در چه می‌بینید؟

مهرام در واقع یک تیم خیلی خوب بود. من هنوز دوستان زیادی در مهرام دارم و روزهایی که در مهرام بودم واقعا روزهای خوبی بود. تمام قهرمانی‌هایی هم که با این تیم به دست آوردم برای من خاطرات شیرینی هستند. اما باشگاه ذوب‌آهن با مهرام متفاوت است چون ذوب‌آهن خصوصی نیست. ذوب‌آهن باشگاهی دولتی است و شرایط متفاوتی دارد. اما من روابط خوبی با هم‌تیمی‌هایم دارم و آنها را دوست دارم. به خصوص سرمربی تیم، فرزاد (کوهیان) سرمربی واقعا خوبی است و شخصیت خوبی دارد. من مشکلی در این تیم ندارم.

  • با هم‌تیمی‌هایت مشکل ارتباطی نداری؟ بیشتر آنها البته می‌توانند انگلیسی صحبت کنند.

بله بیشتر آنها می‌توانند انگلیسی صحبت کنند. اگر لازم باشد چیزی به فارسی یاد بگیرم، فقط آن را یاد می‌گیرم و نیازی ندارم برای ارتباط با آنها زبان فارسی یاد بگیرم. یعنی اگر لازم باشد برای ایجاد ارتباط با هم‌تیمی‌ها در زمین چیزی یاد بگیرم، آن را یاد می‌گیرم. همه هم‌تیمی‌هایم هم رفتار خوبی در این باره با من دارند و اینکه من نمی‌توانم به زبان آنها صحبت کنم مشکلی ندارم. به صورت کلی آنها به من احترام می‌گذارند و من هم به آنها احترام می‌گذارم.

  • شما در لبنان هم بازی کرده‌اید،در تیم الریاضی. به‌نظر شما تفاوت سطح بسکتبال ایران و لبنان چقدر است؟ فکر می‌کنید سطح لیگ بسکتبال ایران از لیگ لبنان بالاتر است؟

همانطور که گفتم لیگ بسکتبال ایران خیلی خوب است. در لبنان هم وضعیت بسکتبال خوب است. من فکر می‌کنم بزرگ‌ترین تفاوت این است که در ایران تیم‌های قدرتمند بیشتری وجود دارد. در لبنان شاید 3 یا 4 تیم خیلی خوب باشند ولی بقیه تیم‌ها سطح خیلی بالایی ندارند و دلیل آن هم وضع مالی باشگاه‌هاست. به این خاطر تیم‌ها نمی‌توانند بازیکنان خوب زیادی به خدمت بگیرند اما در ایران، باشگاه‌ها پول بیشتری دارند و می‌توانند بازیکنان خوب زیادی بگیرند.  باشگاه‌ها در ایران حاضرند برای ورزش هزینه‌ کنند و به همین خاطر است که تیم‌ها رقابت بیشتری با هم دارند.

  • یعنی شما می‌گویید که پول، سطح فنی را بالا می‌برد؟

دقیقا همینطور است. چون وقتی شما پول بیشتری دارید، بازیکنان خارجی بهتری می‌گیرید و می‌توانید پول بیشتری برای تیم خرج کنید و باعث پیشرفت تیم شوید. با پول بیشتر حتی می‌توانید بازیکنان جوان بیشتری به خدمت بگیرید. پول قطعا بخش بزرگی از پیشرفت بسکتبال است.

  • با اینکه شما می‌گویید بسکتبال ایران دست‌کم در آسیا قدرت زیادی دارد، قطعا ضعف‌هایی هم دارد. این ضعف‌ها به‌نظر شما چه چیزهایی هستند؟

امسال سطح بسکتبال ایران پایین‌تر آمده است چون تیم‌ها نمی‌توانند 2 بازیکن خارجی داشته باشند. در سال‌های قبل هر تیم می‌توانست 2بازیکن خارجی داشته باشد و همین باعث تفاوت‌های زیادی می‌شود؛ نه برای یک تیم خاص بلکه برای تمام تیم‌ها. اگر همه تیم‌ها بتوانند بازیکنان خوب خارجی بگیرند، سطح تیم‌ها و همین طور سطح لیگ بالا می‌رود. امسال من فکر می‌کنم سطح لیگ کمی پایین است ولی امیدوارم این قانون تغییر کند. وقتی که تیم‌ها 2بازیکن خارجی بگیرند، باید پول بیشتری بدهند اما این موضوع به تیم‌ها کمک می‌کند و سطح آنها را بالا می‌برد.

  • اما بر خلاف نظر شما که می‌گویید بازیکنان خارجی سطح بسکتبال ایران را بالا می‌برند، بسیاری معتقدند حضور بازیکنان خارجی مانع درخشش بازیکنان ایرانی می‌شود. آنها می‌گویند بازیکنان خارجی فضا را در تیم‌های ایرانی اشغال می‌کنند و به این خاطر بازیکنان جوان ایرانی نمی‌توانند مطرح شوند.

نه من موافق این ایده نیستم چون اگر بازیکنان خوبی در تیم داشته باشید باعث می‌شود بازیکنان جوان پیشرفت و بهتر تمرین کنند. وقتی که بازیکنان خوبی در تیم باشند، بازیکنان جوان به خودشان می‌گویند که خب من می‌خواهم مثل این بازیکن باشم پس باید تمرین کنم و این‌طور که او بازی می‌کند بازی کنم. بنابراین من فکر می‌کنم وجود بازیکنان خارجی خوب در تیم‌ها بهتر از نبودن آنهاست. به این فکر کنید که شما حین رشد ‌کردن هرگز برابر بازیکنان خوب بازی نکنید؛ در این شرایط قطعا پیشرفت نخواهید کرد. اما اگر وقتی که رشد می‌کنید برابر بازیکنان خوب بازی کنید و در تمرین‌ها رقابت خوبی داشته باشید حتما پیشرفت می‌کنید.

  • امسال علاوه بر شما، بازیکنان خارجی دیگری هم در لیگ ایران دارند. به‌نظر شما کدام یک از این بازیکنان سطح بالاتری داشته‌است؟

امسال همه بازیکنان خارجی خیلی خوب بوده‌اند. بگذارید کمی فکر کنم... راشد اندرسن، بازیکن فولاد ماهان این فصل خیلی خوب بوده است. نیکلای کاتسی‌شویلی هم بازیکن خوبی است و همینطور آندره براون. امسال همه تیم‌ها تلاش کرده‌اند بهترین بازیکنان را به تیمشان بیاورند و به همین خاطر تمام بازیکنان خارجی خوب هستند.

  • شما در صحبت‌هایتان به صمد نیکخواه بهرامی و حامد آفاق و چند بازیکن دیگر که همه ما می‌شناسیم اشاره کردید. آیا شما امسال بازیکنان جوانی هم دیده‌اید که قبلا نمی‌شناخته‌اید؛بازیکنان جوانی که بتوانند در آینده به بازیکنان مطرحی تبدیل شوند؟

بله قطعا همینطور است. من نام‌ها را خیلی خوب نمی‌دانم اما مهرام 2 یا 3 بازیکن جوان دارد که می‌توانند در آینده بازیکنان خوبی شوند. تیم ما هم چند بازیکن جوان خیلی خوب دارد که می‌توانند در آینده بهتر شوند. من فکر می‌کنم بسکتبال ایران آینده خوبی با این جوان‌ها خواهد داشت چون من جوانانی دیده‌ام که واقعا خیلی بااستعداد هستند.

کد خبر 156779

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز