گروه حوادث: به‌دنبال سقوط 3بهمن عظیم در جاده هراز، سرنشینان چند خودرو زیر خروارها برف گرفتار شدند اما با عملیات نفسگیر امدادگران از مرگ حتمی نجات یافتند.

حوادث نجات

شامگاه چهارشنبه گذشته، در حالی که تعدادی خودرو در جاده آمل- تهران در حرکت بودند، ناگهان گرفتار بهمن عظیمی شدند که ‌ باعث مدفون شدن آنها زیر برف شد. امین نظری، مسئول امداد و نجات هلال احمر شهرستان آمل، روز گذشته در گفت‌وگو با همشهری گفت: ساعت 10 شب چهارشنبه، امدادگران هلال‌احمر ایستگاه پلور، سرگرم گشتزنی در محور هراز بودند که ناگهان متوجه سقوط بهمن روی چند خودرو شدند. وی ادامه داد: آنها بلافاصله موضوع را به مرکز هلال احمر گزارش کردند و با تجهیزاتی که در اختیار داشتند، به کمک حادثه‌دیدگان شتافتند. در این حادثه 3 خودروی پژو، پیکان و نیسان زیر خروارها برف گرفتار شده بودند و امدادگران با کنار زدن برف، تلاش برای نجات حادثه‌دیدگان را شروع کردند. نظری افزود: در حالی که تلاش امدادگران ادامه داشت، سقوط بهمن دیگری پشت سر نیروهای امدادی باعث گرفتار شدن چند خودروی دیگر شد و به این ترتیب چند تیم دیگر از امدادگران اورژانس، راه و ترابری، پلیس و هلال احمر برای نجات حادثه‌دیدگان راهی محل شدند. وی با اشاره به اینکه امدادگران 3 ایستگاه
هلال احمر در این عملیات حضور داشتند، تصریح کرد: تلاش‌ها برای بیرون آوردن سرنشینان خودروهای حادثه‌دیده ادامه داشت که خبر سقوط سومین بهمن نیز به ‌ ما رسید. کسی که این خبر را مخابره کرد، یکی از 3سرنشین خودروی پیکانی بود که در نزدیکی گردنه پلور، زیر بهمن گرفتار شده بود.

مسئول امداد و نجات هلال احمر آمل

خاطر نشان کرد: تلاش نفسگیر امدادگران حاضر در محل حادثه ادامه داشت و آنها موفق شدند‌ سرنشینان خودروهای آسیب‌دیده را یکی بعد از دیگری از خطر مرگ حتمی نجات داده و در ساختمان راهداری اسکان دهند. وی با اشاره به اینکه بیشترین آسیب در این حادثه به یک خودروی پیکان وارد شده بود، یادآور شد: امدادگران که از طریق تماس تلفنی با سرنشینان این خودرو در ارتباط بودند، به آنها امید و دلگرمی می‌دادند و این در حالی بود که با توجه به عظیم‌بودن بهمن، عملیات جست‌وجو برای پیدا کردن خودروی پیکان به کندی پیش می‌رفت.

نظری گفت: سرانجام بعد از چند ساعت، در حالی که هیچ‌ یک از سرنشینان پیکان به تلفن جواب نمی‌دادند و احتمال می‌رفت که آنها زیر بهمن جان خود را از دست داده باشند، امدادگران توانستند این خودرو را که چندین متر زیر برف مدفون شده بود، پیدا کنند. سنگینی برف به حدی بود که سقف خودرو فرو رفته و صندوق عقب آن نیز مچاله شده بود.با‌این‌حال امدادگران به تلاش خود ادامه دادند و با برش در و سقف خودرو، هر سه سرنشین آن را که بیهوش شده بودند، از مرگ نجات‌داده و در اختیار اورژانس قرار دادند. به گفته مسئول امداد و نجات هلال احمر آمل، در این عملیات نفسگیر که تا دقایق اولیه بامداد ادامه داشت، 12 نفر که زیر بهمن با مرگ دست و پنجه نرم می‌کردند نجات یافتند و 4 نفر آنها که حال وخیمی داشتند به بیمارستان منتقل‌شده و تحت درمان قرار گرفتند.

نجات در دقیقه 90

جعفر ذوالفقاری مقدم، یکی از 3سرنشین خودروی پیکانی است که در این حادثه به طرز معجزه‌آسایی نجات یافت. او در گفت‌وگو با همشهری، حادثه را اینطور شرح داد: آن روز برای خرید یک دستگاه خاور به همراه 2 نفر از اقوام راهی شهرستان گرگان شده بودیم که در راه بازگشت به تهران، این حادثه رخ داد. وی ادامه داد: هوا تاریک شده بود که به پلیس راه آمل رسیدیم اما به‌خاطر نداشتن زنجیر چرخ، مجبور شدیم به شهر برگردیم و بعد از خرید زنجیر چرخ، دوباره راه‌افتادیم. از پلیس راه آمل که گذشتیم، برف زیادی در مسیر باریده بود و در گردنه پلور متوجه شدیم که جاده بسته شده است. همانجا توقف کرده بودیم که ناگهان صدای وحشتناکی آمد و انگار یک وزنه چند تنی، روی ماشین سقوط کرد.

سقف پیکان به خاطر برف و یخ سنگینی که روی آن سقوط کرده بود، مدام پایین می‌آمد و اطرافمان فقط برف بود و برف. مرد جوان گفت: همه ما وحشت کرده بودیم و برای اینکه ببینم حجم برف چقدر است، شیشه ماشین را پایین کشیدم و میله‌ای را که زیر پایم بود را داخل برف فرو کردم. می‌خواستم با استفاده از میله، تونلی در برف باز کنم و خودمان را نجات دهیم اما حجم برف آنقدر زیاد بود که انتهایش معلوم نبود. در همین هنگام فکری به ذهنم رسید و ماجرا را با تلفن‌همراه به آتش‌نشانی، پلیس، هلال احمر و راه و ترابری خبر دادم.

آنها گفتند که در حال تلاش برای نجات ما هستند اما هر چه که می‌گذشت، اکسیژن داخل ماشین کمتر می‌شد. چند دقیقه بعد، حال همراهانم بد شد و در آن دقایق تصور می‌کردم که هیچ امیدی به زنده ماندن ما نیست. وقتی پسر برادرم از هوش رفت، احساس کردم به آخر خط رسیده‌ام و در آن شرایط فقط به خدا توکل کردم. دعا می‌کردم که از این حادثه جان سالم به در ببریم تا اینکه حدود ساعت 10:30 شب، من هم بیهوش شدم و دیگر چیزی نفهمیدم. وقتی چشمانم را باز کردم، روی تخت بیمارستان بودم و آنجا بود که فهمیدم امدادگران با کنارزدن برف، همه ما را از مرگ حتمی نجات داده‌اند. پس از یک روز هر سه نفر ما از بیمارستان مرخص شدیم و حالا هم زندگی‌مان را مدیون تلاش امدادگران هلال احمر، پلیس، آتش‌نشانی، اورژانس و راه‌‌وترابری هستیم.

کد خبر 159212
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز