دوچرخه خیلی زود به کوچهپسکوچههای خاکی شهر یزد راه پیدا کرد و موجب شد این شهر را شهر دوچرخهها بنامند. شاید حدود 40سال پیش در هر خانواده یزدی دستکم 2تا3 دوچرخه پیدا میشد؛ طوری که جوی کنار خیابان تبدیل به استراحتگاه عمومی دوچرخهها شده بود. خیابانها جولانگاه دوچرخه بازاریان، زرگران، مسگران، وکیلعدلیه و دانشآموزان بود و همه آنها شانه به شانه هم پا میزدند، اما امروز معابر شهر یزد جولانگاه تاخت و تاز موتورسیکلتهای پر سروصدا و دودزا شده است.
سیده حمیده وزیری، سخنگوی شورای شهر یزد در این باره گفت: سالها پیش بهدلیل حضور دوچرخهها و استفاده یزدیها از دوچرخه، این شهر به نام شهر دوچرخهها معروف شد اما این روزها با مشاهده خیابانهای شهر یزد مشاهده میشود که دوچرخهها جای خود را به موتورسیکلتها دادهاند. وی افزود: چند سال پیش شرکتی خصوصی با راهاندازی ایستگاه کرایه دوچرخه در شهر یزد فعالیت خود را شروع کرد تا بتواند دوباره یزدیها را با دوچرخه آشتی دهد اما بهدلیل اینکه مسیر عبور و مرور دوچرخهها احداث نشده بود و بارها بین خودروها و دوچرخهسواران تصادف بهوجود آمد، این شرکت فعالیت خود را متوقف کرد. عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر یزد ادامه داد: البته هستند پیرمردانی که هنوز هم عصای دستشان دوچرخه است و برای خرید روزمره در بازار قیام شهر یزد از دوچرخه استفاده میکنند.
راهاندازی مسیر دوچرخهسواری
مدیرعامل سازمان فرهنگی- ورزشی شهر یزد نیز در این باره گفت: باوجود سابقه تاریخی دوچرخهها در شهر یزد، این روزها این شهر تبدیل به شهر موتورسیکلتها شده است اما سازمان فرهنگی- ورزشی شهر یزد طرحی را در حال اجرا دارد که مسیر دوچرخه و ایستگاه کرایه دوچرخه را در سال آینده راهاندازی کند. غلامرضا عسکری اضافه کرد: در حال حاضر در محدوده بافت تاریخی شهر یزد، ایستگاه کرایه دوچرخه راهاندازی شده و گردشگران داخلی و خارجی از این خدمات بهرهمند میشوند و در ایام نوروز نیز این خدمات بیشتر میشود.
مرگ 57موتورسوار در نیمی از سال
این روزها جوانان یزدی درحالی موتورسیکلت را جایگزین دوچرخه کردهاند که به پیامدهای منفی استفاده از آن و خطرهای ناشی از بیتوجهی به مسائل ایمنی آن کمتر توجه نشان میدهند. آماری که پزشکی قانونی در این باره ارائه میدهد، موید این مسئله است؛ بهنحوی که از کشته شدن 57موتورسوار یزدی طی ششماهه نخست سالجاری در این استان خبر میدهد. مدیرکل پزشکی قانونی استان در این خصوص گفت: مرگ این تعداد موتورسوار، 27درصد از مرگومیر ناشی از تصادفات و سوانح ترافیکی استان یزد را در مدت یاد شده بهخود اختصاص داده است. علی سلیمانپور یادآور شد: شایعترین علت مرگ موتورسواران در تصادفات و سوانح ترافیکی، ضربه مغزی و عوارض ناشی از آن بوده که حدود 87درصد از موارد را بهخود اختصاص داده و بهعبارتی ضربه مغزی اصلیترین عامل مرگ موتورسواران یزدی است. مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد افزود: خونریزی وسیع و صدمات ناشی از شکستگیهای متعدد نیز از دیگر عوامل منجر به مرگ موتورسواران یزد در طول 6ماه نخست سالجاری بوده است. وی خاطرنشان کرد: با توجه به بررسیهای انجام شده، تغییر محسوسی در آمار یاد شده نسبت بهمدت مشابه سال قبل دیده نمیشود.
تعقیب و گریز پلیسی
این در حالی است که قانون برخورد با رانندگان متخلف موتورسیکلت و خودروها در شهرهای گوناگون کشور از سوی راهنمایی و رانندگی در حال اجراست. در شهر یزد ماموران راهنمایی و رانندگی تورهای ایست و بازرسی برای جلوگیری از راکبان متخلف موتورسیکلت برپا میکنند اما برخی از راکبانی که کلاه ایمنی یا مدارک موتورسیکلتشان را همراه ندارند، با مشاهده تورهای بازرسی دست به فرار از دست ماموران میزنند. البته ماموران راهنمایی و رانندگی شهر یزد نیز بیکار نمینشینند و با موتورسیکلت پلیس یا با لباس شخصی به تعقیب و گریز موتورسیکلتسواران متخلف در شهر میپردازند که صحنههای خطرناکی را بهدنبال دارد.