یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۷:۰۰
۰ نفر

عبدالله آلبوغبیش: امروزه علاوه بر 4عرصه و حوزه جنگ یعنی عرصه زمینی، دریایی، هوایی و فضایی، حوزه پنجمی هم به‌نام جنگ سایبری گشوده شده است.

طرح - سرباز

در این میان، منازعه میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی و به‌ویژه فلسطینیان و حزب‌الله لبنان در حوزه پنجم یکی از عرصه‌های این رویارویی در دنیای مدرن بوده است.

اسرائیل از همان اوان رویارویی با جهان عرب، رویکرد جنگ الکترونیک را اتخاذ کرد که یکی از نخستین نمودهای آن در جنگ 6‌ژوئن 1967 با 3 کشور مصر، سوریه و اردن بود. زمانی که رژیم اشغالگر در همان مدت آماده‌سازی‌ برای جنگ، با بهره‌گیری از این نوع جنگ مدرن توانست ضمن نفوذ به سیستم‌ها و سامانه‌های فرماندهی این سه کشور عربی، بر تاکتیک‌ها، استراتژی‌ها و راهبردهای عربی، شبکه‌های فرودگاهی و مناطق تمرکز رادارها و ابزارهای دفاع هوایی و دیگر اهداف سیطره پیدا کرد. کمااینکه تمامی اقدامات فریب الکترونیک را برای فریب دادن سیستم‌های تجسسی الکترونیک عربی برای جلوگیری از اطلاع از مناطق تمرکز و استقرار نیروهایش اتخاذ کرد. و از همین رو و به محض شروع درگیری میان دو طرف، نیروهای اشغالگر اقدام به فریب الکترونیک سیستم‌های ارتباطی تاکتیکی و آمادگی و استراتژیک عربی کردند.

این سناریو به‌گونه‌ای دیگر در حمله نیروهای اشغالگر به موشک‌های دفاع هوایی سوریه در دشت بقاع لبنان نیز تکرار شد. در آن زمان نیروهای اشغالگر با انجام تجسس الکترونیک انبوه و تفصیلی درباره سیستم‌های مختلف الکترونیک سوریه که در این دشت و در اراضی سوریه مستقر بودند، توانستند امواج الکترومغناطیسی مربوط به سیستم‌های ارتباطی و رادارها و دیگر سامانه‌های الکترونیک ویژه هواپیمایی و دفاع هوایی را شناسایی کرده و از طریق همین امواج، نیروهای اشغالگر توانستند فرکانس‌های مربوط به سامانه‌های الکترونیک سوریه را ردیابی کنند. این رژیم همچنین از هواپیماهای هدایت‌پذیر (پهپاد) به‌عنوان طعمه‌ای برای واداشتن سوری‌ها به راه‌اندازی رادارهای خود پیش از آغاز درگیری بهره گرفت و از این‌رو و به محض درگرفتن درگیری‌ها، نیروهای اشغالگر توانستند جنگ الکترونیک بی‌سابقه‌ای را با استفاده از ابزارهای جنگ الکترونیک هوایی نصب شده بر هواپیماها و بالگردها و نیز با استفاده از جنگ افزارهای زمینی مستقر در کوهستان باروک لبنان علیه سوریه به راه‌اندازند و از این طریق، اسرائیل با کور کردن الکترونیک تمامی ابزارها و سامانه‌های الکترونیکی بی‌سیم و رادار سوریه، توانست 17 سکوی دفاع هوایی از مدل سام 6 و حدود 100 هواپیمای سوریه را سرنگون سازد.

ویروس جنگی

یکی دیگر از عرصه‌های رویارویی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی در عرصه جنگ سایبری، انتشار و گسترش ویروسی کامپیوتری به نام injustice (ظلم) بود. در اواخر مارس 2001 شماری از برنامه نویسان کامپیوتری فلسطینی با ایجاد این ویروس، توانستند به داخل سایت‌های دولتی رژیم صهیونیستی نفوذ کنند. این ویروس که به‌نظر می‌رسد نخستین ویروس با ماهیت سیاسی بوده، نوعی عامل تهدید‌کننده هارددیسک hard disk بوده و شرکت‌های رایانه‌ای آن را به‌عنوان ویروسی با خطر متوسط ارزیابی کردند. ویروس ظلم با ورود به ای‌میل‌های نیروهای دولتی، به‌صورت اتوماتیک وار به فهرست آدرس‌ها نفوذ کرده و پیام‌هایی الکترونیک به برخی از سایت‌های دولتی رژیم صهیونیستی ارسال می‌کند.

گسترش جنگ الکترونیک

اما جنگ الکترونیک به معنای گسترش یافته آن علیه رژیم صهیونیستی در میانه اکتبر2000 درگرفت، زمانی که شماری از اسرائیلی‌ها در پی اقدام حزب‌الله در اسیر کردن 3 نظامی صهیونیست در جنوب لبنان، اقدام به تخریب سایت حزب‌الله لبنان کردند. اسرائیلی‌ها تصور می‌کردند که برتری الکترونیک و سایبری آنان را قادر به اجرای هرگونه اقدامی می‌کند اما واکنش حزب‌الله به این امر، بسیار شدید‌تر بود. در آن زمان جنگی چند جانبه علیه سایت‌های اسرائیلی آغاز شد و چه بسا یکی از مهم‌ترین علل اقدام رژیم صهیونیستی به راه‌اندازی پژوهشکده تخصصی کارشناسان فناوری و امنیت اطلاعاتی همین مسئله بوده باشد. هدف این کارشناسان آمادگی برای مقابله با هرگونه خطرات الکترونیک علیه امنیت رژیم صهیونیستی است. براساس آمارهای شرکت آمریکایی eye defense متخصص در امنیت اطلاعات، شمار سایت‌های تخریب شده یا هک شده اسرائیلی از 15‌ژانویه 2001 به 246 سایت بالغ می‌شد؛ این درحالی است که اسرائیلی‌ها تنها توانستند 34 سایت عربی را هک یا تخریب کنند. نکته قابل توجه در این امر، آن بود که اغلب سایت‌های هدف‌گذاری شده سایت‌های دولتی عربی حیاتی نظیر وزارتخانه‌های خارجه، اقتصاد و کشاورزی در مصر، وزارت ارتباطات در مراکش و بانک الریاض در عربستان بودند.

باز در سال2000 و درحالی‌که اسرائیلی‌ها سایت حکومت خودگردان را هک کردند، فلسطینیان توانستند با نفوذ به سایت کنست رژیم صهیونیستی، فایل آن را تخریب کنند.

اینها سوای جنگ اینترنتی فلسطینیان علیه رژیم صهیونیستی در جریان جنگ 22 روزه نوار غزه در اواخر سال 2009 و اوایل سال 2010 بود. فلسطینیان توانستند با منتشرسازی کلیپ‌های ویدئویی از جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی، افکار عمومی را متوجه این کشتارها سازند. جلب همبستگی و حمایت افکار عمومی جهان از مردم فلسطین پیروزی بزرگی در این رویارویی در فضای مجازی بود.

این درحالی است که رسانه‌های اسرائیلی پس از جنگ 22 روزه غزه نوشتند که وزارت خارجه طی یک سال پیش از جنگ، شرکت بریتانیایی آکانچی را برای ترمیم وجهه تخریب شده این رژیم در سطح جهانی به کار گرفته است و کادر رسانه‌ای گسترده‌ای را چندین ماه برای ورود به این جنگ، آموزش داده است.

در اواخر سال گذشته میلادی، حزب‌الله لبنان اعلام کرد که شبکه‌های جاسوسی آمریکایی را شناسایی کرده و افزود که سی‌ای‌ای از یکی از ساختمان‌های سفارت آمریکا در عوکر به‌عنوان مقری برای فعالیت خود بهره می‌گیرد. این حزب فهرستی از افسران ارشد و نام رئیس ایستگاه اطلاعاتی آمریکا در لبنان دانیال پاتریک ماکویلی که تحت نام کارمند دیپلماتیک فعالیت می‌کرد، منتشر ساخت. سی‌ای ای هم به درستی این اطلاعات اذعان کرد.

علاوه بر این، حزب‌الله لبنان پیش از آن، از خنثی‌سازی‌ عملیات تجسسی اسرائیلی علیه شبکه ارتباطاتی این حزب در جنوب لبنان خبر داده بود.

مطبوعات اسرائیلی هم از معمای ناپدید شدن یک هواپیمای بی‌سرنشین در آسمان لبنان خبر دادند و نوشتند که جنگ میان حزب‌الله و اسرائیل در پی سقوط این هواپیما در وادی فرون به جنگی الکترونیک بدل شده است و رادارها و سیستم‌های یگان فرانسوی مستقر درجنوب لبنان شاهد سقوط این هواپیما بوده‌اند. حزب‌الله در سال2010 از شناسایی سامانه‌های تجسسی اسرائیلی در منطقه صنین و منطقه جنوبی شمع در مارس 2011 پرده برداشته بود.

هکرهای عربستانی علیه تل‌آویو

اوایل سال‌جاری میلادی شاهد تبادل حملات میان دو طرف عربی اسرائیلی بودیم. تازه‌ترین این حملات اقدام شماری از هکرهای عربستانی در هک کردن سایت بزرگترین بیمارستان در اراضی اشغالی بود. علاوه بر آن، یک هکر اینترنتی که خود را اوکس عمر و عربستانی معرفی می‌کرد، جزئیات کارت‌های اعتباری هزاران اسرائیلی را با استفاده از هک کردن و نفوذ به بیش از 80 سرور اسرائیلی منتشر کرد و این اقدام را هدیه سال جدید به جهان توصیف کرد. اوکس عمر نوجوان 19 ساله در سایت باستیبین اعلام کرد که به گروهی تحت عنوان نایت میر پیوسته است تا در از کار انداختن سایت‌های اسرائیلی از جمله سایت بورس تل‌آویو و شرکت هواپیمایی العال رژیم صهیونیستی، با آن همکاری کند. افزون بر این، گروهی از هکرهای فلسطینی به نام گروه هکرهای غزه سایت رسمی دانی ایلون، معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی را هک کنند که این مقام صهیونیست، اقدام یاد شده را اقدامی تروریستی و اعلام جنگ توصیف کرد.

کد خبر 160108

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز