به گزارش خبرگزاری فارس، در گزارش ارائه شده توسط وزارت نفت، سه پیشنهاد برای تعدیل و تعیین قیمت بنزین و گازوئیل در سال 86 در نظر گرفته شده است.
پیشنهاد اول، اصلاح تدریجی قیمت بنزین با سه حالت مختلف می باشد. حالت اول شامل اصلاح قیمت همزمان بنزین و نفت گاز در طی 5 سال به روش از پیش، حالت دوم تنها اصلاح قیمت بنزین به روش از پیش و حالت سوم نیز اصلاح قیمت بنزین به روش یکنواخت میباشد.
- حالت اول: تورم 95/9
براساس حالت اول یعنی اصلاح تدریجی قیمت همزمان بنزین و نفت گاز طی 5 سال به روش از پیش، در سال اول بهای این دو فرآورده به ترتیب 1500 و 500 ریال در هر لیتر، سال دوم 2500 و 1000، سال سوم 3500 و 1500 ، سال چهارم 4500 و 2000 و سال پنجم نیز 5000 و 2500 ریال در هر لیتر خواهد شد.
تورم ناشی از این اقدام در سال اول در کشور 07/4 درصد، سال دوم 71/2، سال سوم 56/1، سال چهارم 11/1 و در سال پنجم 50/0 و در مجموع 5 سال 95/9 درصد پیش بینی شد.
- حالت دوم: تورم 27/7
در حالت دوم که اصلاح قیمت بنزین به روش از پیش میباشد، بهای بنزین از 800 ریال با همان روند افزایشی مذکور طی 5 سال به 5000 ریال افزایش می یابد. تورم ناشی از این افزایش قیمت در سالهای اول تا پنجم به ترتیب 72/2، 07/2، 24/1، 90/0 و 34/0 درصد و در مجموع 5 سال نیز حدود 27/7 درصد پیشبینی شده است.
- حالت سوم: تورم 9/6
در حالت سوم یعنی اصلاح قیمت بنزین به روش یکنواخت، قیمت این فرآورده در طی 5 سال بدون اصلاح قیمت سایر فرآوردهها اصلاح و افزایش مییابد. در این طرح میزان رشد سالانه 3/44 درصد برای بهای بنزین در نظر گرفته شده و بهای آن از 800 ریال در سال پنجم به 5005 ریال میرسد.
تورم سالانه ناشی از این افزایش قیمت 38/1 درصد و در مجموع 5 سال 9/6 درصد برآورد شده است.
بنابراین گزارش پیشنهاد دوم مطرح شده در زمینه اصلاح بهای بنزین، فروش آن با قیمت 1500 ریال بدون سهمیهبندی است.
- خودروهای شخصی 3 لیتر و تاکسی ها 27 لیتر
پیشنهاد سوم نیز سهمیهبندی میباشد که این پیشنهاد خود 5 گزینه را شامل می شود.
گزینه نخست عرضه بنزین فقط به صورت سهمیهبندی هر لیتر 800 ریال است.
سهمیهبندی متوسط به اضافه عرضه آزاد با قیمتهای پلکانی، دومین گزینه می باشد که دارای سه حالت تعدیل پلکانی با قیمتهای 1200، 1800 و 3000 ریال، تعدیل پلکانی با قیمتهای 1500 و 2500 ریال و در نهایت تعدیل پلکانی با قیمتهای 1500 و 2000 و 3000 ریال می باشد.
گزینه سوم، سهمیهبندی حداقل به اضافه عرضه آزاد با قیمتهای پلکانی است. این گزینه دارای 4 حالت تعدیل پلکانی با قیمتهای 1200، 1800 و 3000 ریال، تعدیل پلکانی با قیمتهای 1500 و 2500 ریال، تعدیل پلکانی با قیمتهای 1500 و 2000 و 3000 ریال و در نهایت تعدیل پلکانی با قیمتهای 2000، 3000 و 3500 ریال میباشد.
چهارمین گزینه مطرح در این خصوص، سهمیه بندی تعدیل شده به اضافه عرضه آزاد با قیمت 1600 ریال می باشد. این گزینه نیز دارای 2 حالت سهمیه بندی متوسط تعدیل شده و سهمیه بندی حداقل تعدیل شده است.
سهمیه بندی تعدیل شده به اضافه عرضه آزاد با قیمت 5000 ریال، پنجمین گزینه در نظر گرفته شده می باشد که مانند گزینه قبل دارای 2 حالت سهمیه بندی متوسط تعدیل شده و سهمیه بندی حداقل تعدیل شده است.
براساس پیشنهاد سهمیهبندی، دو نوع سهمیهبندی برای خودروها در نظر گرفته شده که یکی سهمیه روزانه متوسط و دیگری سهمیه روزانه حداقل است
سهمیه روزانه متوسط انواع خودروها بدین شرح است:
سواری و وانت شخصی 3 لیتر، سواری و وانت دولتی 3، تاکسی بنزین سوز 27، تاکسی دوگانه سوز 2، آژانس 12، وانت عمومی پیکان و مزدا هزار 12، وانت تویوتا و مزدا دو هزار 15، وانت نیسان زامیاد و سایپا 20، موتور سیکلت شخصی و دولتی 1 و انواع قایق موتوری و صیادی نیز روزانه 10 لیتر در نظر گرفته می شود.
سهمیه روزانه حداقل خودروهای مذکور نیز از قرار سواری و وانت شخصی روزانه 2 لیتر، سواری و وانت دولتی 2، تاکسی بنزین سوز 20، تاکسی دوگانه سوز 2، آژانس 12، وانت عمومی پیکان و مزدا هزار 10، وانت تویوتا و مزدا دو هزار 12، وانت نیسان زامیاد و سایپا 17، موتورسیکلت شخصی و دولتی 1 و انواع قایق موتوری صیادی و مسافرتی نیز 10 لیتر خواهد بود.
وزارت نفت در پایان این گزارش به نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات پرداخت و اضافه کرد: نتایج بررسیهای انجام شده نشان می دهد که تعدیل قیمت بنزین جهت حصول به قیمتهای بینالمللی در طول پنج سال به سهولت امکانپذیر است و تورم ناشی از آن به هیچ وجه نگران کننده نیست.
این گزارش سپس با جمع بندی نتایج بررسیها، پیشنهادات زیر را به ترتیب اولویت ارائه کرد:
اولویت اول: اصلاح قیمت بنزین در طی پنج سال به روش از پیش (FL) به طوریکه قیمت آن طی سالهای اول تا پنجم به ترتیب هر لیتر 2500،1500، 3500،4500 و 5000 ریال در نظر گرفته شود.
این پیشنهاد با لایحه تقدیمی دولت به مجلس هم مطابقت دارد. در اینصورت تورم کل ناشی از اصلاح قیمت ( تورم مستقیم+ تورم غیر مستقیم) در سالهای اول تا پنجم به ترتیب معادل 72/2، 07/2، 34/0،9/0،24/1 درصد و اثر کل ان در طول پنج سال مجموعه 27/7 درصد خواهد بود. با این طرح، اضافه درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین در سالهای اول تا پنجم به ترتیب معادل 26/2، 92/5، 15/10، 98/14، 16/16 میلیارد دلار در سال میباشد که مجموعا بالغ بر 5/49 میلیارد دلار در طول پنج سال خواهد بود.
اولویت دوم: قیمت بنزین فقط برای سال 86 به 1500 ریال در هر لیتر افزایش داده شود و در مورد اصلاح قیمت سالهای بعد، تصمیم گیری موکول به سال آینده شود.
در این حالت میزان مصرف بنزین حدود 72 میلیون لیتر در روز و مقدار واردات 28 میلیون لیتر در روز خواهد بود که بخشی از آن با بودجه تخصیصی به مبلغ 5/2 میلیارد دلار در سال، و الباقی از محل حدود 2 میلیارد دلار ناشی از اصلاح قیمت به نرخ آزاد وارد خواهد شد. تورم کل ناشی از این اصلاح قیمت معادل 7/2 درصد میباشد.
اولویت سوم: در صورتیکه همچنان بر تثبیت قیمت بنزین درسطح هر لیتر 800 ریال تاکید شود، سهمیهبندی بر اساس گزینه سوم حالت دوم گزارش، در نظر گرفته میشود.
در این حالت حداقل سهمیه به کلیه خودروها به قیمت 800 ریال هر لیتر تحویل گردیده و مازاد بر سهمیه مذکور در دو مرحله به مصرف کنندگان بیشتر با نرخهای 1500 ریال و 2500 ریال سهمیه بیشتری تعلق میگیرد.
با اجرای این پیشنهاد علاوه بر بودجه تخصیصی(5/2 میلیارد دلار در سال) حدود 700 میلیون دلار در سال به نرخ آزاد بنزین از محل درآمد تعدیل قیمت، از خارج از کشور وارد خواهد شد. میزان عرضه بنزین حدود 5/64 میلیون لتر در روز محدود خواهد شد که برای مصرف کنندگان زیاد میتواند مشکلآفرین باشد.