گروه شهری: رئیس بازرسی کل کشور که در مراسم اختتامیه یازدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک شرکت کرده بود در جمع خبرنگاران گفت: ما پرونده مفصلی از تخلفات انجام گرفته توسط دولت در حوزه مترو اعم از عدم‌پرداخت اعتبارات توسط دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده‌ایم و این مجلس است که باید تصمیم‌گیری کند.

مصطفی پورمحمدی با تاکید بر هماهنگی 3حوزه مهم حمل‌ونقل و ترافیک که عامل رشد و بهبود وضعیت موجود است، گفت: امروزه ترافیک و حمل‌ونقل در جزءبه‌جزء زندگی شهروندان وارد شده و امری نیست که از کنار آن به سادگی عبور کنیم. حمل‌ونقل عمومی موضوعی قابل توجه است که باید در 3حوزه مهم به آن پرداخت. طراحی، مطالعات و پژوهش در وهله اول، اجرای زیر ساخت‌ها نظیر پل‌ها و تونل‌ها در وهله دوم و فرهنگ‌سازی‌ در وهله سوم این 3حوزه است که خوشبختانه در هر 3موضوع حرکت‌های خوبی انجام‌شده اما نبود یک عامل سبب‌شده که بازدهی خوبی را درمجموع شاهد نباشیم. این عامل هم نبودهماهنگی و هم‌افزایی در امور فرابخشی است.

پورمحمدی در پاسخ به این سؤال که سازمان بازرسی در برخورد با متخلفین و مسببین مشکلات شهر نظیر آلودگی‌های زیست‌محیطی و آلودگی هوا چه برنامه‌ای دارد، بیان داشت: سازمان بازرسی یکی از مراجعی است که شکایات مربوط به آلودگی‌های زیست‌محیطی را پیگیری می‌کند همچنان که در بسیاری از موارد این شکایات پیگیری شده و با متخلفین هم برخورد شده است مانند شرکت‌های خودروساز. وی ادامه داد: البته ما مقام تذکر‌دهنده و عیب‌یاب هستیم و مسئولیت اجرای قانون با نهاد دیگری است. اینکه میزان اکتان بنزین و مواد آلاینده به چه میزان وجود دارد، آشکار است اما مهم این است که اراده‌ای برای انجام و رفع آن باشد. مقوله تولید خودرو، سوخت و آلاینده‌ها جزو پرونده‌های کیفری نیست و این مردم هستند که باید در صندوق‌های رای تصمیم بگیرند که چه مدیرانی توانایی اجرا و هماهنگی دارند.

پورمحمدی درخصوص طرح سؤال از رئیس‌جمهور درخصوص مترو نیز ابراز داشت: ما گزارش‌ها و پرونده‌های مفصلی از تخلفات دولت در این حوزه تنظیم و به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده‌ایم، به‌جد هم پیگیر این موضوع بوده‌ایم اما باز تاکید می‌کنم که این موارد از جنس پرونده‌های کیفری نیست. مقام ناظرش مجلس است که مجلس باید نظارت کند. ما تشکیل پرونده می‌دهیم و متخلفین را به دادگاه هم احضار می‌کنیم اما با محکوم‌کردن یک‌سال و دو سال افراد آیا خط 3 و 6 مترو ساخته می‌شود؟ از این‌رو است که می‌گویم اینگونه پرونده‌ها باید در سطح تصمیم‌گیری و اجرایی کلان ملی دنبال شود.

شهر امروز و دیروز باید متفاوت باشد

رئیس شورای شهر تهران نیز در این کنفرانس با بیان اینکه سالانه 400هزار خودروی جدید وارد تهران می‌شود، گفت: شهر برای ورود خودروی جدید جایی ندارد، در واقع ظرفیت شهر تهران در سال 78 تمام شده بود.

مهدی چمران، در مراسم اختتامیه یازدهمین کنفرانس حمل‌ونقل و ترافیک با بیان این مطلب در مورد عدم‌تحقق مدیریت شهری اظهار کرد: متأسفانه در برنامه پنجم توسعه، موضوع مدیریت واحد شهری که در برنامه دوم، سوم و چهارم به آن اشاره شده بود حذف شد و کار ما را برای رسیدن به آرمان مدیریت یکپارچه شهری سخت کرد.

این در حالی بود که تذکرات زیادی درباره به‌وجود آمدن مدیریت یکپارچه شهری داده شده بود. وی افزود: ما نمایندگانی که همکاری نکرده‌اند را به خوبی می‌شناسیم و از حضورشان در مجلس استقبال نمی‌کنیم.

چمران با اشاره به ریشه‌های افزایش ترافیک در پایتخت گفت: ازدیاد جمعیت شهرها یکی از دلایل ترافیک است و امروز نزدیک به 70درصد جمعیت کشورمان در شهرهای کشور ساکنند. وی ادامه داد: شهر امروز با دیروز باید متفاوت باشد و این در حالی است که عمده شهرهای کشورمان برای ترافیکی که امروز در آن جریان دارد، طراحی نشده است. رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: تهران نباید حتی یک متر بزرگ‌تر شود زیرا همین یک متر در عمل به ده‌ها کیلومتر افزایش منجر می‌شود. وی تاکید کرد: من منکر اجتناب‌ناپذیری بخشی از مهاجرت نیستم اما باید برای آن فکر دیگری کرد.

کد خبر 161554

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز