گروه سیاسی: در شرایطی که خبرها از ارائه گزارش البرادعی به شورای امنیت حکایت می‌کنند، به‌نظر می‌رسد اختلافات میان اروپا و آمریکا درباره چگونگی تعامل با ایران ادامه دارد.

تحولات چند روز اخیر و از جمله رایزنی‌های مقامات ایرانی با طرف‌های اروپایی که احتمال ازسرگیری مذاکرات میان علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را افزایش داده است موجب شد تا وزیر خارجه روسیه تأکید کند که روسیه و فرانسه معتقدند مسایل اتمی‌ ایران باید بر اساس اصول پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی‌و با تکیه بر نقطه نظرات کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ حل شود. 

سرگئی لاوروف روز چهارشنبه در پایان نشست شورای همکاری‌های امنیتی روسیه و فرانسه در مسکو در جمع خبرنگاران افزود: در ارزیابی وضعیت برنامه‌های هسته‌ای ایران، هدف اصلی باید جلوگیری از نقض ان پی تی باشد.

لاوروف گفت: در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران باید بر ارزیابی‌های حرفه‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ که زمینه‌های مذاکره با مقامات ایران را به‌وجود آورده تکیه کنیم.

فیلیپ دوست بلازی، وزیر خارجه فرانسه نیز بر ضرورت بررسی دقیق مسئله اتمی ‌ایران و حفظ امکان گفت‌وگو با این کشور تأکید کرد. رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان نیز در آستانه انتشار گزارش آژانس از برنامه هسته‌ای ایران اظهار داشت: خواستار ارائه پیشنهادات عینی آمریکا به ایران هستیم. سیاست‌مداران و دیپلمات‌های غربی هنوز به دیدگاه مشترکی در نحوه برخورد با موضوع هسته‌ای ایران نرسیده‌اند و همین قضیه نشست روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل را در پرده‌ای از ابهام قرار داده است.

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر روزنامه انگلیسی گاردین ضمن تأکید بر این‌که با نزدیک شدن به زمان انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ایران و نشست روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل، اختلافات میان سیاست‌مداران و دیپلمات‌های غربی شکل جدیدی به خود گرفته، نوشت: دیپلمات‌های اروپایی معتقدند با دادن اجازه به ایران مبنی بر غنی‌سازی اورانیوم در سطوح پائین می‌توان تهران را برای مذاکره در مورد متوقف کردن فعالیت هسته‌ای خود متقاعد کرد و این در حالی است که سیاست‌مداران غربی با این دیدگاه مخالف هستند.

در همین حال یکی از دیپلمات‌های نزدیک به آژانس گفت: انتظار نمی‌رود شورای امنیت تا پیش از نشست 14 اسفند شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ اقدامی ‌را درباره ایران اتخاذ کند.

مواضع خصمانه آمریکا

در همین حال سخنگوی کاخ سفید پیشنهاد تعلیق در برابر تعلیق رئیس‌جمهوری ایران را رد کرد. به گزارش ایسنا تونی اسنو، با رد این پیشنهاد گفت: این امر مطابق قطعنامه شورای امنیت نیست.

وی افزود: همان‌طور که جامعه بین‌المللی مشخص کرده است ما از این‌که ایران دارای موقعیتی باشد که بتواند به تسلیحات هسته‌ای دست یابد خرسند نخواهیم بود.تام کیسی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با استقبال از برخی گزارشات مبنی بر احتمال تأخیر تحویل سوخت هسته‌ای روسیه برای نیروگاه بوشهر مدعی شد: این مسئله نگرانی روسیه از برنامه هسته‌ای ایران را نشان می‌دهد.

روزنامه روسی نزاویسیمایا گازتا هم در گزارشی به نقل از کلر اسپنسر، مدیر برنامه خاور نزدیک مرکز چاتام‌هاوس انگلیس نوشت: اقدام روسیه برای تأخیر در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر ممکن است نتیجه مذاکرات پشت پرده با غرب باشد.

به گزارش ایرنا بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز دیروز در برلین از ایران خواست که غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق کند. روزنامه صهیونیستی‌ هاآرتص نیز روز گذشته در پایگاه اینترنتی خود نوشت: آمریکا در فکر تهیه قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران است.

این در حالی است که برخی منابع خبری معتقدند تحریم‌های احتمالی جدید بر ضد ایران شامل منع سفر افرادی که در فهرست سازمان ملل قرار دارند و همچنین معیارهای اقتصادی از جمله ممنوعیت تضمین صادرات به ایران و گسترش تحریم هسته‌ای به تحریم تسلیحاتی خواهد بود.

کد خبر 16338

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز