گروه ادب و هنر: با وجود تکمیل پروژه «باغ‌کتاب»، دولت همچنان به‌دنبال ساخت پروژه‌ای دیگر به‌عنوان محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است.

باغ کتاب

در همین زمینه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به‌زودی کلنگ ساخت نمایشگاه کتاب در مجتمع امام خمینی(ره) واقع در بزرگراه رسالت به زمین می‌خورد. سید‌محمد حسینی این خبر را دیروز صبح پس از بازدید از مصلای امام خمینی(ره) مکان برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام کرد؛ بازدیدی که با همراهی علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی انجام شد. این درحالی است که وعده ساخت پروژه پرهزینه‌ای برای یک نمایشگاه 10روزه باوجود «باغ‌کتاب» از لحاظ کارشناسی محل سؤال است.

به گفته حسینی امسال زودتر از هر سال کارهای اجرایی نمایشگاه آغاز شد تا در روزهای پایانی با مشکلات هر ساله مواجه نشویم. اما البته حالا تنها حدود یک ماه به آغاز نمایشگاه باقی است. وزیر ارشاد درباره مساحت نمایشگاه گفت: نمایشگاه بیست‌وپنجم کتاب تهران در فضایی به مساحت ۱۲۵هزارمترمربع برگزار خواهد شد این مساحت بیش از سال گذشته و دوره بیست‌وچهارم خواهد بود؛ چرا که پارسال ۱۲۰هزارمترمربع فضا در اختیار داشتیم ۵۰هزار متر در شبستان وحیط‌های مسقف و باقی با سازه‌های موقت در حال اجراست.

او درباره تعداد ناشران ایرانی در نمایشگاه بیست‌وپنجم هم گفت: امسال بیش از 2500 ناشر داخلی در نمایشگاه حاضر هستند و نسبت به پارسال در این بخش نیز شاهد افزایش هستیم، چرا که در نمایشگاه بیست‌وچهارم ۲ هزار و ۳۲۸ ناشر حضور داشتند. به‌گفته حسینی در بخش خارجی نیز با وجود «مسائل و روابط سیاسی با کشورهای اروپایی، امسال حتی از آمریکا نیز ناشرانی در نمایشگاه حاضر خواهند بود.» اما امسال نمایشگاه یک ویژگی دیگر نیز دارد؛ ربع قرن برگزاری منظم. حسینی در این باره نیز گفت: نمایشگاه امسال عنوان ربع‌قرن را دارد، از این‌رو بخشی به این مهم اختصاص یافته و 25 سال فعالیت نمایشگاه بین‌المللی کتاب در قالب عکس، مستند و... به علاقه‌مندان نشان داده خواهد شد و در قالب نمایشگاهی مروری بر 25 سال فعالیت خواهد داشت. از این‌رو در مدت برپایی نمایشگاه بیست‌وپنجم از روسای نمایشگاه‌های پیشین که همگی از معاونین فرهنگی بوده‌اند تجلیل خواهیم کرد؛ چرا که هر سال این پیشرفت نتیجه فعالیت رؤسای پیشین نمایشگاه کتاب است.

افتتاح نمایشگاه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره افتتاح نمایشگاه بیست‌وپنجم نیز گفت: نمایشگاه کتاب ۱۲اردیبهشت با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور افتتاح و از ۱۳ تا ۲۳ اردیبهشت میزان علاقه‌مندان خواهد بود. هرساله روسای دیگر قوا نیز در نمایشگاه حضور می‌یابند اما سعی داریم در نمایشگاه بیست‌وپنجم حضور ویژه رئیس مجلس و قوه قضاییه را داشته باشیم، البته با مراسمی خاص که یا در اختتامیه و یا در برنامه ویژه ربع قرن نمایشگاه کتاب خواهد بود. همچنین از اعضای دولت، سفرا، ائمه جمعه، استانداران، مدیران، دعوت می‌کنیم تا در این رویداد مهم فرهنگی حاضر شوند. حسینی با اشاره به اینکه سال گذشته ۵ میلیون نفر از نمایشگاه کتاب بازدید کردند گفت: این آمار نشان از حرکت بی‌نظیری دارد که در هیچ نمایشگاهی در نقاط مختلف جهان چنین استقبالی دیده نمی‌شود اما مردم ما علاقه‌مند به کتاب هستند از این‌رو باید این امکان فراهم شود تا همگان بتوانند به راحتی در نمایشگاه حاضر و کتاب‌های خود را تهیه کنند. وزیر ارشاد در ادامه ضمن قدردانی از تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی، شورای شهر، شهرداری تهران، نیروی انتظامی و مخابرات ادامه داد: راهنمایی و رانندگی نیز در این برگزاری باشکوه نقش ویژه‌ای دارد چرا که همواره تلاش دارد ترافیک اطراف نمایشگاه روان باشد و دسترسی مردم به مصلی با سهولت انجام شود. از این‌رو از پادگان منطقه جنوب مصلی و دیگر فضاها برای این مهم کمک گرفته خواهد شد تا مشکلات کمتری را شاهد باشیم.

محل جدید و دائمی

حسینی درباره محل دائمی نمایشگاه کتاب تهران نیز گفت: در این باره بحث‌های فراوانی مطرح بود. مکان‌ها و گزینه‌های مختلفی پیشنهاد شد، البته شهرداری اقداماتی در کنار مرقد امام (شهر آفتاب) و باغ کتاب انجام داده بود، اما با بررسی‌های مختلف مشاهده شد که باغ کتاب نیز تنها برای برپایی نمایشگاه‌های تخصصی جوابگوست و برای نمایشگاه بین‌المللی کافی نیست لذا مکان‌های مختلفی را دیدیم. آخرین گزینه مجتمع امام خمینی(ره) بود که به‌زودی کلنگ نمایشگاه در آنجا به زمین زده خواهد شد. حسینی ادامه داد: مهندس نیکزاد نیز اعلام آمادگی کرده تا در ساخت این مکان مشارکت کنند، چرا که این پروژه ماندگار خواهد شد حتی اگر در دولت دهم هم به پایان نرسد. مقدمات فراهم شده تا در این ایام شاهد این پروژه عظیم باشیم.

توجه به این اقدام وقتی معنادارتر می‌شود که به سخنان 2 ماه پیش علی‌اکبر اشعری، مدیر پروژه باغ کتاب نیز توجه کنیم. اشعری 8 بهمن 90 در گفت‌وگو با مهر گفته بود: وعده ساخت پروژه‌ای دیگر به‌عنوان محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با وجود «باغ کتاب»، تصمیمی غیرعاقلانه است. واکنش اشعری به سخنان بهمن دری، معاون فرهنگی وزارت ارشاد بود که مساحت باغ کتاب را برای برگزاری نمایشگاه کتاب کافی ندانسته بود.

اشعری در ادامه تأکید کرده بود: می‌گویند مساحت پروژه باغ کتاب 35هزار مترمربع است، در حالی که تنها ساختمان این پروژه 65 هزار مترمربع مساحت دارد و این جدای از 110 هزار مترمربعی است که به‌عنوان زمین باغ کتاب مورد استفاده این پروژه است. همچنین گفته بودند عکس‌های هوایی از باغ کتاب تهیه کرده‌اند که نشان می‌دهد این پروژه ظرفیت نمایشگاه کتاب را ندارد. من واقعاً نمی‌دانم عکسبرداری از بالا چه معجزه‌ای می‌تواند بکند و به همین خاطر توصیه‌ام به این دوستان آن است که کمی کارشناسانه‌تر درباره موضوعاتی در این حد دارای اهمیت صحبت کنند. مدیر پروژه باغ کتاب تأکید کرد: باغ کتاب در درازمدت کارکرد نمایشگاه کتاب را تغییر خواهد داد؛ پاسخ به این سؤال که چرا مردم هر سال در یک مقطع 10 روزه به نمایشگاه کتاب تهران هجوم می‌آورند، روشن است؛ چون جای دیگری با این وسعت در شهر وجود ندارد که هر نوع کتابی را بتوان آنجا تهیه کرد. باغ کتاب این امکان را برای همه روزهای سال و برای همه مردم به‌وجود خواهد آورد. سالی یک هفته یا 10روز یک نمایشگاه به نام نمایشگاه کتاب تهران قرار است برگزار شود و عاقلانه نیست که بودجه هنگفتی برای ساخت محلی دیگر در حالی که باغ کتاب در حال ساخت و رو به اتمام است، صرف شود. پیشنهاد من این بود که درصورتی که وزارت ارشاد و شهرداری تهران به توافق برسند، می‌توانند در فضاهای روباز تپه‌های عباس‌آباد و در کنار آن با استفاده از ظرفیت باغ کتاب، نمایشگاه کتاب تهران را در آینده در این مکان برگزار کنند.

کد خبر 165098

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز