همشهری آنلاین: نایب رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی در سال جاری هنوز تغییر نکرده است، گفت: ممکن است مثل هر صنف دیگری عده‌ای از رانندگان مرتکب تخلف شوند و نرخ‌ها را سرخود افزایش دهند که با آنها برخورد خواهد شد.

به گزارش ایسنا، حسن بیادی با بیان اینکه تعریف تاکسی در کشور ما تغییر کرده است، این مساله را یکی از معضلات شهری دانست و گفت: تاکسی در همه کشورها حتی کشورهای جهان سوم یک کالای لوکس محسوب می‌شود و این مساله در کشورهای منطقه که چندان هم پیشرفته نیستند نیز صدق می‌کند.

 بیادی با بیان اینکه سهم تاکسی در حمل و نقل عمومی در بسیاری از کشورها 5 تا 10 درصد است خاطرنشان کرد: این در حالی است برابر مصوبه شورای عالی ترافیک سهم تاکسی در جابجایی‌های شهروندان در کشورما 20 درصد تعریف شده و همین مساله موجب شده که به سامانه‌های اصلی حمل و نقل عمومی همچون مترو و اتوبوس توجه کافی صورت نگیرد.

 بیادی یادآور شد: در کشور ما 30 درصد جابجایی‌ها باید توسط مترو، 25 درصد توسط اتوبوس، 20 درصد توسط تاکسیرانی و مابقی با استفاده از خودروهای شخصی انجام گیرد. این در حالی است که سهم تاکسی در جابجایی‌های تهران باید به زیر 10 درصد برسد اما شمار تاکسی‌های کشور به حدی زیاد است که خود تاکسی‌ها موجب تشدید ترافیک می‌شوند.

 بیادی با بیان اینکه در شرایط موجود 80 هزار تاکسی اعم از خطی و گردشی در تهران تردد می‌کنند اظهارکرد: برای یک شیفت هشت ساعته در تاکسیرانی، جابجایی 60 نفره تعریف شده است و این در حالی است امکان جابجایی بیش از 45 تا 50 نفر در شرایط موجود وجود ندارد.

 وی ادامه داد: یک تاکسی‌دار برای آنکه بخواهد 580 هزار تومان درآمد خالص ماهانه داشته باشد باید یک میلیون و 350 هزار تومان درآمد کسب کند، چرا که هزینه‌ آغاز به کار تاکسی روزانه 15 هزار تومان است.

 وی با تاکید بر اینکه برخی شهروندان اطلاع ندارند که تاکسیرانی متعلق به دولت نیست و توسط بخش خصوصی اداره می‌شود عنوان کرد: اگر تاکسی دچار نقص فنی و خرابی شود، تاکسی‌داران باید خودشان هزینه‌های تعمیر خودرو را تامین کنند.

 وی با انتقاد از پرداختن بیش از حد به موضوع گران شدن نرخ کرایه‌ها اظهار کرد: هرچه گران می‌شود، کسی اعتراض نمی‌کند اما به محض اینکه نرخ کرایه‌ها اندکی تغییر می‌کند همه مردم و رسانه‌ها به این موضوع می‌پردازند.

 بیادی با تاکید بر اینکه تاکسی‌داران نیز یکی از اقشار مردم هستند، اظهار کرد: نرخ کرایه‌ها به موجب قانون توسط شورای شهر مصوب می‌شود و شهرداری نیز تنها بر رعایت این نرخ‌ها نظارت می‌کند.

 به گفته نایب رئیس شورای شهر تهران سال گذشته یکهزار نفر از رانندگان تاکسی در پایتخت به دلیل تخلف از نرخ‌ها، خلع ید شدند.

 وی در خصوص گران شدن نرخ کرایه‌ها در برخی خطوط پیش از تصویب نهایی نرخ جدید توسط شورای شهر گفت: تاکسی‌های خطی نرخ خود را تغییر نداده‌اند، با این وجود ممکن است مثل هر صنف دیگری عده‌ای از رانندگان مرتکب تخلف شده باشند که با آنها برخورد می‌شود.

 بیادی یکی از دلایل اعتراضات مردمی به گران شدن نرخ کرایه‌ها را اینطور توضیح داد: نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی از سالهای قبل کمتر از آنچه که باید مصوب شده بود و به این ترتیب زمانی که مردم به نرخ‌های کم عادت می‌کنند، وقتی نرخی اصلاح شده و مثلا دوبرابر می‌شود، حتی اقشار پردرآمد هم به آن اعتراض می‌کنند.

 وی با تاکید بر اهمیت ارائه خدمات مطلوب به شهروندان اظهار کرد: هنگامی که خدمات ارائه شده با کیفیت باشد حتی اگر نرخ آن بالاتر از حد تصور مردم باشد هم از آن ناراضی نخواهند بود.

 وی افزود: به عنوان مثال چندسال قبل خط ویژه‌ای برای مسیر تجریش ـ بازار در سامانه اتوبوسرانی تعریف شد که با توجه به سالم بودن ناوگان، حرکت به موقع اتوبوس و عدم توقف‌های مکرر در مسیر شهروندان نارضایتی از پرداخت کرایه 300 تومانی برای این خط نداشتند.

 به گفته بیادی کارگران بیشترین مسافران خط تجریش ـ بازار بودند چرا که خدمات خوب، متناسب با قیمت واقعی به آنها ارائه می‌شد و در زمان مسافران نیز صرفه‌جویی می‌شد.

 نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه متوسط سرعت تاکسی در پایتخت 15 کیلومتر است، خاطرنشان کرد: نباید با مسایل حمل و نقل عمومی یک پارامتری برخورد کرد بلکه باید همه عوامل موثر در مطلوبیت نهایی خدمات ارائه شده را برای قیمت‌گذاری مدنظر قرار دهیم.

 وی در خاتمه با اشاره به اینکه با کمک دولت، ناوگان تاکسیرانی شهر تهران نوسازی شده و هم‌اکنون 85 درصد تاکسی‌های پایتخت زیر پنج سال، سن دارند، اظهار کرد: با این وجود در خروج خودروهای فرسوده عملا چندان موفق نبوده‌ایم و این موفقیت تنها در حوزه تاکسیرانی و اتوبوسرانی شکل گرفته است.

کد خبر 165202
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز