حجتالاسلام والمسلمین سیدمهدی حسینزاده، رئیس بنیاد قرآن و رئیس مؤسسه علامه عسکری، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، با اشاره به اهمیت اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم از سوی وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادها و سازمانها عنوان کرد: فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور به دلیل اشرافی است که ایشان به مقوله قرآن و حفظ قرآن کریم دارند، از این رو مجریان طرح نباید به شکل سطحی به آن نگاه کنند و نسبت به نگاه مقام معظم رهبری عمیق باشند.
وی با تأکید بر اینکه لازم است نسبت به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با تربیت حافظان قرآن و تدبر در قرآن تأملی داشته باشیم، افزود: زمانی که ایشان بر لزوم تربیت حافظان قرآن کریم در کشور تأکید میکنند به این معنی نیست که تنها به حفظ قرآن کریم توجه داشته باشیم؛ به این دلیل که تنها حفظ قرآن در جامعه و نسل کودک و نوجوان، نه موضوعیت دارد و نه ارزش و لازم است که حفظ آیات قرآن همراه با فهم و تدبر در قرآن کریم باشد.
حسینزاده با بیان اینکه در اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم مقدمه سخنان رهبری را گرفتهایم و بقیه موارد را رها کردهایم، افزود: این موضوع که از بیانات ارزشمند و حکیمانه مقام معظم رهبری تنها به مقدمه آن یعنی حفظ قرآن توجه داشته باشیم و بقیه را رها کنیم، صحیح نیست و لازم است که نسبت به این مسئله در وزارت آموزش و پرورش، تأمل و تفکری صورت گیرد.
رئیس بنیاد قرآن یادآور شد: در صورتی که همزمان با اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم تنها به حفظ آیات قرآن و افزایش محفوظات توجه داشته باشیم به نتیجه مثبتی نخواهیم رسید و لازم است که برای موفقیت در این عرصه به فهم قرآن، ترجمه، مفاهیم، تفسیر و معارف قرآن نیز توجه داشته باشیم.
این کارشناس قرآنی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت دستیابی به راهکارهای جدید در اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم در کشور اشاره کرد و افزود: دستاندرکاران و کارشناس قرآنی که به اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم برای دانشآموزان و فرهنگیان میپردازند باید به دنبال راهکارهای جدید در این حوزه باشند و بهترین راهکارها و روشها را برای اجرای این طرح پیدا کنند تا بتوانند به موفقیت دست یابند.
وی در این بخش از سخنان خود با یادآوری اینکه در اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم باید به ملحقات قرآن نیز توجه داشته باشیم و فهم و تدبر در قرآن را در نظر بگیریم، باید به اجرای طرح بشارت به منظور حفظ قرآن از سوی بنیاد قرآن اشاره کرد و افزود: در این طرح که یکی از بهترین طرحهای اجرایی برای حفظ قرآن کریم بود، مخاطبان علاوه بر حفظ قرآن با معانی و مفاهیم قرآن نیز به شکل غیرمستقیم و ناخودآگاه آشنا میشدند.
حسینزاده ادامه داد: در طرح «بشارت» پس از پخش ترتیل قرآن از طریق سیدی یا نوار، معلم واژگان قرآن را به همراه معانی بیان میکرد و قرآنآموزان علاوه بر حفظ قرآن، معانی، مفاهیم و ترجمه قرآن را نیز فرا میگرفتند که به عبارتی این طرح هم دیداری ـ شنیداری و هم گفتاری بود و در صورتی که در طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم نیز مورد استقاده قرار بگیرد بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
وی در این بخش از سخنان خود با اشاره به ثبتنام سه میلیون و 500 هزار دانشآموز و فرهنگی در طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم، عنوان کرد: با توجه به تعداد بالای ثبتنام شدگان در طرح «نور» انجام برنامهریزیهای کوتاهمدت در این طرح جوابگو نخواهد بود و لازم است که مسئولان قرآنی آموزش و پرورش به برنامهریزیهای بلندمدت در این زمینه اقدام کنند.
رئیس بنیاد قرآن با یادآوری اینکه در اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم نباید هیچ یک از دانشآموزان را به حفظ قرآن کریم مجبور کنیم، گفت: یکی از مسائلی که در کشور ما وجود دارد این است که گاهی اوقات کارهایی را به اجبار انجام میدهیم؛ در صورتی که در طرح نهضت ملی حفظ قرآن نباید این اتفاق بیفتد و تنها با فراهم آوردن زمینه لازم برای حفظ قرآن کاری کنیم که خودشان انگیزه پیدا کنند و بدون توجه به جایزه و تشویق به حفظ قرآن بپردازند.
وی در بخش پایانی سخنان خود به اهمیت انجام کارهای پژوهشی در طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم اشاره کرد و ادامه داد: اجرای این طرح باید همراه با تحقیق و پژوهش انجام شود و مسئولان و دستاندرکاران قرآنی آموزش و پرورش باید از تجربیات سایر کارشناسان و مؤسسات و نهادها در این زمینه استفاده کنند تا این طرح را به بهترین شکل دنبال کنند.