چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سال گذشته در نشست خبری چهارمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر خبر از اهدای 50 سکه به اثر برتر در بخش ویژه با نام «بیداری اسلامی» داده شد اما در اختتامیه این جایزه به هنرمند خاصی اهدا نشد.

جشنواره هنرهای تجسمی

 اهدا نشدن این 50‌سکه اعتراض هنرمندان را برانگیخت و برای خبرنگاران سؤال‌برانگیز بود؛ به‌طوری که یکی از سؤالات پرسیده شده در نخستین نشست خبری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اردیبهشت ماه همین نکته بود. پاسخ معاون هنری وزیر، اعتراض دبیر کل چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را به‌دنبال داشت تا بگوید عدم‌اهدای جوایز ۵۰ سکه‌ای به برگزیدگان بخش ویژه جشنواره تجسمی فجر، ارتباطی با نظر داوران نداشت و شخص آقای شاه‌آبادی باید در این زمینه پاسخگو باشد.

قرار بود طبق فراخوان اعلام شده این جشنواره، به برگزیدگان اول هر یک از 9 گرایش بخش ویژه 50‌سکه بهار آزادی (مجموعاً 450‌سکه تمام بهار آزادی) اهدا شود اما در نهایت این تعداد سکه به‌طور غیررسمی به 25‌سکه و پس از آن به 2 سکه بهار آزادی برای هر برگزیده کاهش یافت.

حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزیر ارشاد در نخستین نشست خبری خود اعلام کرد که داوران این بخش از جشنواره هیچ اثری را شایسته دریافت جایزه 50‌سکه‌ای ندانستند اما توصیه کردیم برای آنکه این جایزه حذف نشود، با افزایش آن به 70‌سکه آن را میان برگزیدگان هر رشته تقسیم کنند.

محمدعلی رجبی، دبیر‌کل چهارمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در گفت‌وگو با فارس درباره صحبت‌های شاه‌آبادی در این خصوص توضیح داد: این اتفاق ارتباطی با نظر هیات داوران بخش ویژه جشنواره نداشت چرا که داوران در رشته‌های مختلف بخش ویژه بیداری اسلامی آثار شایسته‌ای را انتخاب کرده بودند ولی اینکه چرا این جایزه به آنها تعلق نگرفته است به‌نظر هیات داوران ارتباط ندارد و باید شخص معاون هنری وزارت ارشاد در این زمینه پاسخگو باشد و نباید این اتهام را متوجه هیات داوران کرد. با پایان چهارمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی در سال گذشته و خلف وعده معاونت هنری وزارت ارشاد در اختصاص این جوایز سبب شد تا برگزیدگان رشته عکس این بخش در اعتراض به این رفتار توهین‌آمیز، جوایز 2‌سکه‌ای خود را پس بدهند؛ به‌طوری که هنرمندان تجسمی شیوه اهدای جایزه بیداری اسلامی را بی‌احترامی به هنرمندان خواندند. رجبی درباره انتقال این اعتراض به معاونت هنری وزارت ارشاد توضیح داد: درباره این موضوع اعتراض بسیار زیادی کردیم اما آقای شاه‌آبادی اصلا پاسخگو نبود و نتوانستیم حتی با ایشان تماس بگیریم.

از سوی دیگر برگزیدگان بخش عکس هم خواستند در پاسخ به این اعتراض جوایز خودشان را پس بدهند که گفتم جوایزتان را به من پس ندهید؛ چرا که ما براساس فراخوان عمل کردیم. بنابراین جوایزتان را به کسی پس بدهید که این ناهماهنگی‌ها را به‌وجود آورده است.

با اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بر اهدای این جایزه تأکید کرده بود و افرادی که در این بخش شرکت کرده‌بودند بیشترشان در برخی از جشنواره‌های بین‌المللی حائز رتبه‌های برتر شده بودند، مسئولان هنری خلف وعده کردند. رجبی در این باره تأکید کرد: مسئولانی که اعلام کردند این جوایز به‌دلیل عدم‌تشخیص هیات داوران اهدا نشده است، ‌کار درستی نکردند و باید هر دلیلی داشته با صداقت اعلام کنند، چون در تمام رشته‌ها آثار بسیار خوب و شایسته‌ای به این بخش رسیده بود که می‌توان درباره آن با هیات داوران هم صحبت کرد.

تأثیر این عمل باعث شد که رجبی اعلام کند که پس از این دیگر در هیچ جشنواره‌ای ریاست و دبیری را نخواهد پذیرفت. او در ادامه افزود: ما در این جشنواره هم براساس اعتماد وارد شدیم به‌طوری که حتی قرارداد هم نداشتیم و تنها با یک حکم کارمان را صادقانه شروع کردیم چون کاری است که با نام مبارک فجر همراه بود و ما هم که وجودمان را متعلق به انقلاب می‌دانستیم وارد کار شدیم.اما این تمام اعتراض هنرمندان آرام و سازگار تجسمی نیست. پس از نشست معاون هنری وزیر که از تداوم برنامه‌های هنری و دوسالانه‌های تجسمی در سال جدید خبر می‌داد، واکنش‌هایی را از سوی برخی هنرمندان و مسئولان به‌دنبال داشت. احسان قائمی دبیر اجرایی هشتمین دوسالانه ملی نگارگری درباره تعهدات معاونت هنری وزارت ارشاد درباره خرید آثار هنری از دوسالانه‌ نگارگری و همچنین تسویه حساب با برگزارکنندگان صحبت‌هایی کرد که طبق روند جدید معاونت جوابیه‌ای از سوی این معاونت به‌دنبال داشت.

از سوی دیگر بهداد لاهوتی مدیر اجرایی ششمین دوسالانه مجسمه‌سازی در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد که معاونت هنری وزارت ارشاد و مرکز هنرهای تجسمی از این اکسپو حدود 45‌میلیون تومان خرید آثار داشت که آثار را هم تحویل گرفته است اما همچنان خبری از پرداخت وجوه این آثار نیست، این در حالی است که ما اکنون به برگزاری دوره بعدی این اکسپو نزدیک می‌شویم و حتی راضی به بازپس گرفتن این آثار هستیم چون نمی‌دانیم چه پاسخی به هنرمندان بدهیم، به‌خصوص هنرمندی که به‌دلیل نیاز شدید مالی یکی از آثارش خریداری شد ولی پولی پرداخت نشد.

کد خبر 166812

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز