چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۴
۰ نفر

جهان به لطف ناپایداری مناطق کشت کاکائو و افزایش میزان تقاضا در کشورهای در حال توسعه،‌ در آستانه مواجه شدن با بحرانی به نام کمبود ذخائر شکلاتی است.

شکلات

"دیوید گوئست" پروفسور کشاورزی و محیط زیست دانشگاه سیدنی معتقد است تکنیکهای کشاورزی که امروزه مورد استفاده کشت دهنده‌های دانه های کاکائو قرار می‌گیرد نیازمند مدرنیزه شدن هستند. وی اخطار داد تولید جهانی کاکائو،‌ماده اولیه تولید شکلات،‌باید تا سال 2020 به اندازه یک‌چهارم افزایش پیدا کند تا بتوان تقاضای بالای کشورهایی مانند چین و دیگر کشورهای در حال‌توسعه را برآورده ساخت.

با این‌همه مناطق کشت کاکائو همچنان در بخشهایی از توسعه نیافته ترین و ناپایدارترین نقاط جهان باقی مانده‌اند و کشاورزان برای افزایش سرعت تولید این محصول با چالشهای فراوانی مواجهند.

به گفته گوئست تولید‌کنندگان شکلات همزمان با افزایش سریع میزان مصرف شکلات در کشورهای در حال توسعه در نگرانی مهار تقاضای بالای این محصول هستند،‌ نگرانی  که با ناپایداری تولید محصول کاکائو همراه شده است.

شکلات

شکلات تیره رنگ،‌خوش طعم و دوست داشتنی بیش از سه هزار سال است که در زندگی انسانها راه باز کرده است،‌ ماده خام سازنده آن،‌کاکائو از میوه درختی گرمسیری به نام "تئوبروما کاکائو" (خوراک خدایان) به دست می آید.

شکلات در کنار طعم خوبی که دارد از فواید بهداشتی زیادی برخوردار است برای مثال می تواند فشار خود را کاهش داده و میزان شادابی فیزیولوژیکی بدن را افزایش دهد.

با این وجود مناطق اصلی تولید کاکائو در غرب آفریقا،‌ آمریکای جنوبی،‌جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه در معرض تهدیدهایی از قبیل تغییرات آب و هوایی،‌ناپایدداری‌های سیاسی،‌آفتها و بیماری‌ها قرار دارند.

گوئست می گوید تخمینها نشان می‌دهند برای همخوانی با تقاضای جهانی شکلات،‌میزان تولید جهانی این محصول باید تا سال 2020 سالانه یک میلیون تن افزایش پیدا کند.

کد خبر 166865
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز