ابراهیم سحرخیز، در گفتوگو با فارس درخصوص آنچه بیعدالتی خواند، افزود: در نظام فعلی یک دوره 4ساله متوسطه تعریف شده بود و 3 آییننامه متفاوت برای پایههای مختلف وجود داشت؛ بهعنوان مثال دوره پیشدانشگاهی، ترمی و 3سال اول، سالی- واحدی بود.سحرخیز با بیان اینکه مگر میشود در یک مدرسه یک بام و چند هوا باشد، اضافه کرد: در نخستین قدم، وضعیت دوره پیشدانشگاهی را اصلاح کردیم و به سالی- واحدی تغییر یافت.
وی به نکته بعدی اشاره کرد و افزود: در مرحله بعد متوجه شدیم که دوره سالی ـ واحدی که در سال دوم و سوم دبیرستان و پیشدانشگاهی وجود دارد از یک قاعده تبعیت میکند ولی سال اول دبیرستان که به اسم سالی- واحدی نام گرفته است، در قبولی، مردودی، ارزشیابی و امتحانات مانند دوره راهنمایی است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با طرح این پرسش که چرا باید درس دانشآموز در سال دوم و سوم دبیرستان، ارزش مستقل داشته باشد و در سال اول اینگونه نباشد؟ گفت: در سال دوم دبیرستان، وقتی دانشآموز درسی را قبول شده است، برای او قبولی فرض شده و اگر درسی را نمره نیاورده باشد، تنها همان درس را در سال سوم میگذراند و نیازی نیست که تمام دروسی که در سال دوم قبول شده است را بگذراند و درنهایت تا زمانی که دانشآموز در تمام دروس نمره قبولی نگرفته باشد، نمیتواند دیپلم بگیرد، اما برای دانشآموزان سال اول دبیرستان این حق ثبت نشده بود.
وی ادامه داد: اگر مسئله بر سر دروس پیشنیاز بود چرا در سالهای بعد بحث پیشنیاز رشتهها رعایت نشده است و اگر مطرح شود که موضوع انتخاب رشته است و اینکه دانشآموز در سال اول دبیرستان رشتهاش را مشخص میکند، باز هم پاسخ این است که انتخاب رشته ضوابط و آییننامهای دارد.
سحرخیز افزود: بهعنوان مثال کسی که بخواهد به رشته ریاضی برود، باید در درسهایی نمره بیاورد که در اصلاحیه جدید شورایعالی آموزش و پرورش این موضوع به قوت خود باقی است، اما آن چیزی که تغییر کرده، این است که اگر کسی نتواند در رشته ریاضی نمره بیاورد، او را مردود نمیکنیم بلکه به رشته دیگری میرود.
وی با بیان اینکه به ضوابط و شرایط انتخاب رشته دست نزدیم، اظهار کرد: شورایعالی آموزش و پرورش این اصلاحیه را به اتفاق آرا تصویب کرد و به آموزش و پرورش نیز ابلاغ شد و از امسال هم اجرایی میشود؛ دانشآموزانی که اکنون در سال اول دبیرستان هستند مشمول این اصلاحیه خواهند شد.
عواقب تربیتی مردودی
این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اگر دانشآموزانی که در حال حاضر در سال اول متوسطه تحصیل میکنند، در دروسی نمره نیاورند، میتوانند به سال دوم بروند و مسلماً تا تمام واحدهای درسی را نگذرانند، دیپلم نخواهند گرفت.وی به عواقب تربیتی که آییننامه قبلی با مردودی دانشآموزان ایجاد میکرد، اشاره کرد و افزود: در سابق اگر دانشآموز در همه دروس نمره میآورد اما در 2 یا 3 درس نمره نمیآورد، در کارنامهاش مُهر مردودی میخورد.
سحرخیز اضافه کرد: اصولاً اگر دانشآموز در سال بعد در همان مدرسه، سال اول دبیرستان را میخواند، مورد تحقیر دوستان قرار میگرفت و مجبور بود تمام درسهایی را که نمرههای خوبی گرفته بود نیز بگذراند. در اینجا سؤالی مطرح میشود که آیا وقتی باید دانشآموز تمام درسها را دوباره بگذراند، روحیه و انگیزه دارد؟
وی ادامه داد: اگر این دانشآموز به دلایلی که ذکر شد، نمیخواست در مدارس روزانه درس بخواند، باید به مدارس شبانه یا بزرگسال میرفت که در آنجا افراد با ردههای سنی متفاوت حضور داشتند؛ بهعنوان مثال یک فرد شاغل یا فرد چند سال ترک تحصیلکرده در آنجا درس میخواند و این دانشآموز وقتی در این شرایط قرار میگرفت، از نظر تربیتی چه میشد و چه مشکلاتی پیش میآمد؟ این بود که بسیاری از رفتارهای پرخطر در کمین این دانشآموز بود.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه توضیح داد: اگر این دانشآموز سال اول دبیرستان را در دوره شبانه یا بزرگسال قبول میشد و دوباره به دوره روزانه باز میگشت، با کولهباری از تجربیات بدی که اندوخته بود به دوره روزانه میآمد و ممکن بود دانشآموزان دیگر را تحتتأثیر قرار دهد.
سحرخیز به طرح سؤال دیگری پرداخت و افزود: آیا تحقیقات میدانی صورت گرفته است که چند درصد از دانشآموزان مردودی ترک تحصیل میکنند؟ وی با تأکید بر اینکه اصلاحیه جدید از سالجاری در تمام مدارس اجرا خواهد شد، گفت: با اجرای این اصلاحیه، اثربخشی و کیفیت آموزش بالا خواهد رفت و اثر تربیتی مثبتی را نیز بهدنبال خواهد داشت؛ ضمن اینکه رقابت را نیز تشدید میکند.
این مقام مسئول در آموزش و پرورش افزود: در اصلاحیه جدید راه انتخاب رشته را نبستیم و بهعنوان مثال اگر دانشآموزی که به خاطر افتادن در درس ریاضی مجبور شده است به رشته دیگری برود، میتواند در سالهای بعد با گذراندن دوباره این درس تغییر رشته بدهد زیرا نظام آموزشی از چنان انعطافی برخوردار است که مشکل تغییر رشته وجود ندارد.