همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی آموزش عالی گفت: توسعه آموزش عالی طی سال‌های گذشته در برخی بخش‌ها متناسب نبوده است که در این زمینه باید کتب آموزش عالی را بازنگری و توسعه هدفمندی در آموزش عالی داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، رضا عامری در همایش آموزش عالی، الزامات تحول در آموزش فنی مهندسی که در محل سالن جابربن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون جمعیت دانشجویی ما رشد فراوانی داشته است گفت: بر این اساس در اوایل انقلاب جمعیت دانشجویی کشور 150 هزار دانشجو بود که این رقم به 4 میلیون و 200 هزار نفر افزایش یافته است.

وی افزود: بر این اساس وضعیت کلان آموزش عالی در شرایط فعلی احصاء و در قالب سه اطلس آموزش عالی این موضوع لحاظ شده است.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه در حال حاضر توزیع جمعیت دانشجویی کشور به نحوی است که 80 درصد دانشجویان در 20 رشته تحصیل می‌کنند در حالی که ما دارای بیش از یک هزار و 300 رشته بدون در نظر گرفتن گرایش‌ها هستیم. به عنوان نمونه 10 درصد جمعیت دانشجویی کشور در رشته مهندسی کامپیوتر و 10 درصد نیز در رشته حسابداری هستند که این مباحث باید مورد اصلاح قرار گیرد.

وی با مروری بر وضعیت توسعه زیرنظام‌ها، گفت: در حال حاضر 46 درصد زیرنظام‌های آموزش عالی سهم علوم انسانی است، 34 درصد سهم رشته‌های فنی مهندسی، 9،5 درصد سهم علوم پایه، 6 درصد سهم کشاورزی و علوم پزشکی و 5 درصد نیز سهم رشته‌های هنر می‌باشد که بر این اساس ملاحظه می‌شود توسعه زیر نظام‌ها متناسب نبوده است و به دلیل اینکه جمعیت دانش آموزی ما در رشته‌های علوم انسانی زیاد بوده و همچنین بحث ارزان بودن رشته‌های علوم انسانی این رشته‌ها بیش از سایر رشته‌های دیگر گسترش یافته‌اند.

وی با بیان اینکه به صورت یکجا نمی‌توان پذیرش در رشته‌های علوم انسانی را متوقف کرد، گفت: باید به مرور سهم این رشته را طی برنامه پنج ساله از 46 درصد به 37 درصد کاهش دهیم، به ویژه این اقدام باید در رشته‌هایی صورت گیرد که در حال حاضر اشباع شده‌اند.

وی همچنین با بیان اینکه 85 درصد توسعه آموزش عالی کشور زیر نظر نظام شهریه‌ای است، تصریح کرد: این موضوع نیز یکی از آفت‌های موجود است.

عامری با مروری بر وضعیت رشته‌های فنی مهندسی با بیان اینکه 50 درصد مهندسان ما را دانشگاه آزاد اسلامی تربیت می‌کند، گفت: همچنین 12 درصد رشته‌های فنی مهندسی نیز وابسته به وزارت علوم هستند.

مدیر کل دفتر نظارت و ارزیابی آموزش عالی با بیان اینکه سهم دانشگاه آزاد در رشته‌های فنی مهندسی باید کاهش یابد، گفت: در این زمینه سهم وزارت علوم افزایش خواهد یافت.

وی 56 درصد دانشجویان فنی مهندسی را مربوط به مقطع کارشناسی، 4 درصد را مربوط به مقطع کارشناسی ارشد، 0،65 درصد را مربوط به رشته‌های دکترای تخصصی و 40 درصد مابقی را مربوط به مقطع کاردانی دانست.

عامری در خاتمه تصریح کرد: همچنین 30 درصد جمعیت مهندسان کشور در رشته کامپیوتر و 21 درصد نیز در رشته مهندسی برق و 20 درصد نیز در رشته عمران مشغول به تحصیل هستند.

کد خبر 167113

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز