حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر‌معظم انقلاب اسلامی، صبح روز 9اردیبهشت سال گذشته در دیدار رئیس و اعضای شورای‌عالی استان‌ها و شهرداران مراکز استان‌ها، شوراهای اسلامی شهر و روستا را از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران و نهادی برخاسته از آرا و دیدگاه‌های مختلف و خواست مردم دانستند و با تأکید بر لزوم هماهنگی و انسجام و رقابت مثبت برای خدمت، خاطرنشان کردند: هرگونه اقدامی که موجب خوشحالی و جنجال دشمنان و ناراحتی دوستان شود، مذموم است و باید از آن پرهیز شود.

رهبر - شوراها - دیدارها

ایشان افزودند: اگر نتیجه روند کارها، همکاری و همدلی و انسجام باشد، قطعاً تفضلات و عنایت خداوند متعال را روزافزون خواهد کرد. رهبرمعظم انقلاب اسلامی نهاد شوراها را از موضوعات بسیار مهم، دقیق و حساس و دارای معنای عمیق دانستند و تأکید کردند: اصل ایجاد شوراهای اسلامی شهر و روستا در قانون اساسی، نشان‌دهنده اهتمام نظام جمهوری اسلامی ایران به مجموعه متنوع فکرها، مشورت‌ها و دیدگاه‌ها در اداره امور کشور است و این موضوع، نقطه مقابل نظا‌م‌های ارتجاعی و استبدادی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: افتخار جمهوری اسلامی ایران این است که از روز اول، آرا، افکار و خواست مردم، مورد توجه جدی قرار گرفته است. ایشان با اشاره به دیدگاه‌هایی که درخصوص وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستا وجود دارد تأکید کردند: ملاک اصلی در چگونگی وظایف شوراها، قانون اساسی است و تنها مرجع تفسیر قانون اساسی نیز شورای نگهبان است. رهبرمعظم انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه نظر شورای نگهبان همواره حجت است، افزودند: درخصوص شوراها نیز که آیا وظایف آنها نظارت صرف است و یا نظارت همراه با اجرا، نظر شورای نگهبان باید ملاک قرار گیرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: البته برای نظارت هم می‌توان ساز‌وکاری تعیین کرد که از یک طرف اجرا نباشد و از طرف دیگر تبدیل به نظارت بی‌خاصیت نیز نشود.ایشان با تأکید بر نقش‌آفرین بودن شوراها در کشور و لزوم حفظ و تقویت شوراها، افزودند: یکی از نکات مهم درباره شوراها، زمینه پاسخگویی به تنوع اقلیم و آداب کشور در این نهاد مردمی است.

رهبرمعظم انقلاب اسلامی توجه جدی به مسائل فرهنگی در شهرها و روستاها را از مهم‌ترین وظایف شوراها و شهرداری‌ها برشمردند و خاطرنشان کردند: خدمات متنوع در شهرها و روستاها از جمله ساختمان‌سازی‌ها، احداث خیابان‌ها، نامگذاری‌ها و زیباسازی‌ها باید ضمن همخوانی با پیشرفت‌های روز، با معماری ایرانی، اعتقادات دینی، بافت اجتماعی و شرایط آب و هوایی هر منطقه نیز متناسب باشند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی از خصوصیات برجسته و بارز نظام جمهوری اسلامی ایران را استقلال و هویت دانستند و تأکید کردند: ما به برکت اسلام توانسته‌ایم هویت ایرانی خود را حفظ کنیم و این حقیقت، باید در همه خدمات و امور شهری خود را نشان دهد.

ایشان افزودند: عامل اصلی برای پیشرفت کشور و حرکت به سوی عزت واقعی، حفظ و تقویت فضای تدین و دینداری در فضای شهرها و روستاهاست. رهبرمعظم انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم هماهنگی و انسجام میان شوراها و همه دستگاه‌های کشور خاطرنشان کردند: هرگونه ناهماهنگی و رقابت منفی برای کشور بسیار مضر است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با یادآوری یکی از ملاک‌های امام خمینی(ره) مبنی بر مذموم بودن هر اقدام و کاری که موجب خوشحالی دشمن شود، افزودند: باید از هر کار و اقدامی که موجب پایکوبی و جنجال دشمنان می‌شود و دوستان را نیز ناراحت می‌کند، پرهیز شود.

ابتدای این دیدار مهدی چمران رئیس شورای‌عالی استان‌ها، حضور110 هزار نفر از سراسر کشور در شوراهای اسلامی شهر و روستا و حضور 75 عضو شوراها از 31 استان در شورای‌عالی استان‌ها را تبلور زیبای مردم‌سالاری دینی دانست و گفت: یکی از مشکلات کنونی شوراها، جایگاه و وظیفه آنهاست که در حد نظارت تعیین شده است.وی درآمدهای پایدار را نیز یکی دیگر از مشکلات شوراها و شهرداری‌ها برشمرد و خواستار توجه بیشتر رسانه‌ها، به‌ویژه صدا و سیما به شوراها و شورای‌عالی استان‌ها و هماهنگی بیشتر محاکم قضایی و دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور با شوراها شد.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، به نمایندگی از شهرداران مراکز استان‌ها نیز در سخنانی با اشاره به تنوع و گستردگی وظایف شهرداری‌ها که فراتر از ارائه خدمات صرف است، گفت: جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، شفافیت مالی، طرح‌های تفصیلی، توجه به کارهای میدانی، اهتمام به مناطق محروم و حاشیه‌ای، پاسخگویی مستقیم به مردم، استفاده از فناوری اطلاعات، توجه به محیط‌زیست و توجه به مسائل فرهنگی از اولویت‌های شهرداران کلانشهرهاست.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی: قوانین، دست و پاگیر نباشد

آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید قم بر لزوم اجرای قوانین به‌صورت ساده و به دور از پیچ و خم اداری تأکید کرد و گفت: مقررات باید ساده باشد، چراکه قوانین دست و پاگیر مردم را قانون‌شکن خواهد کرد.
ایشان در دیدار با رئیس شورای شهر تهران و اعضای شورای‌عالی استان‌ها با بیان این مطلب که مقررات دست و پاگیر باعث نارضایتی مردم می‌شود، اظهار داشت: این امکان وجود دارد که بسیاری از کارها به راحتی انجام شود ولی مقررات سختگیرانه باعث شده تا مردم ناراضی شوند و کار غیرقانونی انجام دهند.

وی در ادامه مسئولیت شوراها را سنگین و حساس عنوان کرد و گفت: اعضا و رؤسای شهرداری‌ها و شورای شهر، جمعیتی هستند که بیش از همه با مردم در ارتباط هستند و حتی مسائل مربوط به ادارات دیگر نیز گاهی به آنها مربوط می‌شود و عملکرد آنها باعث می‌شود که مردم از حکومت راضی یا ناراضی شوند و آنان با کار خود می‌توانند رابطه مردم با حکومت را درست یا تخریب کنند.

بودجه فرهنگی در امور عمرانی هزینه نشود

آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی از عملکرد شهرداری‌ها در برخی از استان‌ها انتقاد کرد و گفت: دیده می‌شود در تعدادی از استان‌های کشور بودجه‌های فرهنگی به بخش عمرانی اختصاص داده می‌شود و این در حالی است که اگر مردم با فرهنگ اسلامی تربیت شوند، کار شهرداری‌ها و دستگاه‌های دیگر کشور آسان‌تر خواهد شد و دیگر مردم قانون شکنی و هنجار شکنی نخواهند کرد.
وی درخصوص گسترش هنجارشکنی‌های اخلاقی در جامعه هشدار داد و اضافه کرد: این توطئه دشمنان است که می‌خواهند جوانان را از مسائل فرهنگی و اخلاقی دور کنند و اگر این طور شود ما از نیروی جوانان محروم خواهیم شد و پیکره جامعه آسیب‌پذیر خواهد شد.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اسلام 14قرن قبل، از مشورت گفته است و اکنون در قرن حاضر بحث شوراها و لزوم کار آنها مطرح شده است، خاطرنشان کرد: مشورت یکی از پایه‌های مهم مسائل اجتماعی کشور است و اسلام نیز براساس آن بنا شده و حتی در مورد کارهای کوچک هم دستور به مشورت کردن داده است.
آیت‌الله مکارم شیرازی اضافه کرد: روایات و آیات زیادی در مورد مشورت با دیگران آمده است و مصداق بارز آنها 2 آیه شریفه «و امرهم شورا بینهم» و «شاورهم فی الامور» است که گواه اهمیت مشورت کردن در کارهاست.

آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی: مسائل اسلامی در شهرسازی رعایت شود

آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی از سپردن مسئولیت‌ها به‌عنوان امتحان الهی یاد کرد و افزود: هرکس در هر منصب و مقامی که قرار دارد، مشغول امتحان است و باید فرصت‌ها را غنیمت بشمارد. ایشان در دیدار با رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: امیدواریم همه بتوانیم در خدمت به محرومان و افزایش رفاه در تمام طبقات جامعه، به‌ویژه محرومان موفق عمل کنیم. این مرجع تقلید اظهار داشت: مسئولان نظام باید در راستای تحقق اهداف اسلامی و ارتقای عزت مسلمانان، به‌خصوص شیعیان، تلاش کنند. وی بر حفظ بافت‌های قدیمی شهرها تأکید کرد و افزود: باید بافت‌های قدیمی شهرها، با توجه به حفظ هویت و رعایت معماری اسلامی احیا شوند. آیت‌الله صافی گلپایگانی، استفاده از الگوهای غربی در ساختمان‌سازی‌ را نامناسب دانست و گفت: باید ساختمان‌ها به‌گونه‌ای احداث شوند تا زمینه‌های اختلاط زن و مرد و محرم و نامحرم در خانه‌سازی‌ مورد توجه قرار گیرد.

آیت‌الله مظاهری: بدبین کردن مردم به اسلام، گناهی نابخشودنی است

رئیس حوزه علمیه اصفهان در دیدار با اعضای شورای شهر اصفهان ، بدبین کردن مردم به اسلام و جمهوری اسلامی و نیز برخوردهای مأیوس‌کننده و ناشایست از ناحیه هرکس و هرمقامی که باشد را گناهی نابخشودنی دانست.

آیت‌الله مظاهری در دیدار شهردار، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت: تقوا و خلوص به‌عنوان 2 عنصر اساسی و تأثیر‌گذار در کسب موفقیت در همه امور خصوصا امور اجرایی و مدیریتی است.
ایشان خاطرنشان کرد: خدمت رسانی به مردم نباید آلوده به گناه، خصوصا گناهانی نظیر تبعیض، ظلم و حق‌الناس شود؛ زیرا براساس تعالیم دینی، اگر پیگیری هدف همراه با گناه و معصیت باشد، انسان را از مقصود و مطلوب موردنظر منحرف می‌سازد و برکت و پیشرفت معنوی کار را از بین می‌برد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان در همین زمینه افزود: ارزش اعمال انسان و به‌ویژه ارزش خدماتی که به مردم ارائه می‌دهد، به میزان خلوص به کار گرفته شده در آن اعمال است. از این‌رو مدیران و مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی هر خدمت و وظیفه‌ای را باید صرفا برای رضای خداوند متعال انجام دهند تا بتوانند در روز قیامت خدمت‌رسانی خالصانه خود را به‌عنوان عمل صالح به محضر خداوند متعال تقدیم کرده و در مقابل حق تعالی سرافکنده و شرمگین نباشند.

آیت‌الله مظاهری با اشاره به اینکه برخورد ناشایست و ناروای یک مقام مسئول، با مردم و ارباب رجوع به بدبین شدن مردم به کل نظام مقدس جمهوری اسلامی منجر خواهد شد، تأکید کرد: بدبین کردن مردم به اسلام و جمهوری اسلامی و نیز برخوردهای مأیوس‌کننده و ناشایست از ناحیه هرکس و هرمقامی که باشد، گناهی نابخشودنی است و مدیران و مسئولان نظام به‌عنوان خدمتگزاران و نوکران ملت باید با رفتار و گفتار خود، موجب اعتلای آبروی جمهوری اسلامی و جلب اعتماد هرچه بیشتر مردم به نظام باشند و در حقیقت به‌طور مستمر در جهت کسب رضایت و خشنودی مردم کوشش مضاعف داشته باشند و بدانند که این عمل، رضایت خدا و رسول را نیز به همراه خواهد داشت.

کد خبر 168023

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز