چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان انگلیسی با الگوبرداری از ماهی مرکب و گورخر ماهی موفق به ساخت ماهیچه مصنوعی با قابلیت تغییر رنگ شده‌اند که می‌تواند در آینده منجر به تولید لباس‌های هوشمند با قابلیت استتار فرد شود

ماهیچه مصنوعی

به گزارش ایسنا، اساس کار ماهیچه مصنوعی سلول‌های حاوی رنگدانه موجود در بدن ماهی مرکب، گورخر ماهی و سایر خزندگان است که امکان تغییر رنگ بدن این موجودات را فراهم می‌کند.

جاناتان روسیتر سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه بریستول تأکید می‌کند: ایده طراحی ماهیچه مصنوعی با قابلیت تغییر رنگ از طبیعت الهام گرفته شده است. در بدن دوزیستان، خزندگان و گونه‌های مختلف ماهی و ماهیان مرکب، سلول‌های حاوی رنگدانه موسوم به کروماتوفور (chromatophores) وجود دارد.

یک نوع خاص از سلول‌های تغییر رنگ در بدن ماهی مرکب دارای یک کیسه مرکزی حاوی گرانول رنگدانه است. این کیسه توسط مجموعه‌ای از ماهیچه‌ها احاطه شده است و زمانی که سلول آماده تغییر رنگ می‌شود، سیگنالی از مغز به ماهیچه‌ها ارسال می‌شود و ماهیچه‌ها منقبض می‌شوند.

انقباض ماهیچه‌ها باعث منبسط شدن کیسه مرکزی می شود و در این حالت به نظر می رسد که رنگ ماهی تغییر کرده است.

بدن گورخرماهی نیز حاوی مخزن کوچک از مایع رنگدانه سیاه است که در زمان فعال شدن به سطح پوست آمده و مانند ریختن جوهر پخش می شود که در این حالت به نظر می رسد اندازه ماهی بزرگ‌تر شده است.

از این الگوها برای ساخت ماهیچه مصنوعی با قابلیت تغییر رنگ استفاده شد و محققان انقباض سریع ماهیچه‌ها را با استفاده از الاستومرهای دی الکتریک (DEs)‌ تقلید کردند. همچنین یک لایه سیلیکونی تولید شد که دو پمپ DEs انعطاف پذیر در هر دو سمت قرار داده می‌شود و با یک لوله سیلیکونی به سیستم مرکزی متصل می‌شود.

کروماتوفور مصنوعی قابلیت تطبیق با شرایط مختلف را دارد و می‌تواند در آینده به محققان برای تولید لباس هوشمند با قابلیت استتار در محیط‌های مختلف کمک کند.

کد خبر 169743
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز