دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

این مطلب چکیده یک تحقیق طولانی از مجله کریستین ساینس مانیتور درباره رشوه‌دهی منافقین به مقامات آمریکایی است که در تاریخ 9/8 / ۲۰۱۱( اواسط مرداد گذشته) به چاپ رسیده است.

منافقین

گروه قدرتمندی از مقامات بلندپایه آمریکایی حمایت از حذف یک گروه جنجالی مخالف ایران را از لیست گروه‌های تروریستی آمریکا برعهده گرفته‌اند که سابقه‌ای طولانی در ضدیت با ایران دارد. ژنرال‌های چهارستاره سابق ارتش، رؤسای سازما‌ن‌های جاسوسی و اطلاعاتی، فرمانداران ایالت‌ها و وزنه‌های سیاسی آمریکا از دولت این کشور می‌خواهند که مجاهدین خلق را از لیست تروریستی خود حذف کند. بسیاری از این مقامات بلندپایه -که نماینده طیف کامل سیاسی آمریکا هستند- در قبال سخنرانی در حمایت از مجاهدین، ده‌ها هزار دلار دریافت کرده‌اند.

آنها به ندرت از گذشته خشونت‌آمیز و ضد آمریکایی منافقین سخن به میان می‌آورند و این گروه را نه تروریست بلکه خواهان آزادی تصویر می‌کنند. برخی از این مقامات اعتراف می‌کنند که پیش از دعوت برای سخنرانی، چیز زیادی درباره این گروه نمی‌دانسته و تحت تعلیم طرفداران سازمان قرار گرفته‌اند.مقامات آگاه می‌گویند که میلیون‌ها دلار صرف شده در برنامه‌های تبلیغاتی منافقین، فشار سیاسی برای حذف آنها از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی (FTO) پدید آورده است. این فشار از سال 1997 که سازمان در رده‌های اول این لیست قرار گرفت، تاکنون در این حد دیده نشده است.

دستمزدهای کلان

مقامات سابق آمریکایی که در برنامه‌های مربوط به سازمان شرکت کرده‌اند، در گفت‌وگوی مستقیم با کریستین ساینس مانیتور یا اظهارات علنی دیگر، اعتراف کرده‌اند که در برابر حمایت‌های خود، دستمزدهای کلانی دریافت کرده‌اند. این مقامات می‌افزایند که تشکل‌هایی از آمریکاییان ایرانی‌تبار این مبالغ را در اختیار دفاتر آنها قرار داده‌اند.

یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا که با مضمون قراردادهای سخنرانی آشناست، روال کار را چنین توضیح می‌دهد: «یک مسئول مشخص با سخنران تماس می‌گیرد و می‌گوید که وی در برابر 20‌دقیقه سخنرانی، 20‌هزار دلار دریافت خواهد کرد. برای سخنران هواپیمای اختصاصی می‌فرستند و در پایان کار هم 25‌هزار دلار دیگر به او پرداخت می‌کنند. قبل از سخنرانی هم یک تیم نزد سخنران می‌آیند تا او را درباره محتوای سخنرانی راهنمایی کنند». ممکن است این قراردادها برای چند سخنرانی منعقد شود و ارزش آنها تا 100 هزار دلار هم برسد. به گفته این مقام وزارت خارجه آمریکا، در برخی از قراردادها به‌صراحت آمده است که «ماسازمانی پوششی برای مجاهدین نیستیم».

چندی پیش مقامات پیشین آمریکایی در پاریس صف کشیده بودند تا حمایت خود را از سازمان و انتقاد خود را از سیاست آمریکا در قبال ایران اعلام کنند. «رودی جولیانی» شهردار سابق نیویورک در این مراسم خواستار تغییر رژیم در ایران شد. این نخستین‌باری نبود که جولیانی در یک برنامه حمایت از سازمان سخنرانی می‌کرد. او در دسامبر سال گذشته نیز در پاریس گفته بود؛ «تروریست خواندن سازمان شما واقعاً یک فضاحت است». «مایکل موکیسی»، دادستان کل سابق آمریکا، نیز اعلام کرد: «فقط و فقط یک سازمان تغییر سریع دموکراتیک در ایران را بر عهده دارد و آن هم سازمان مجاهدین است».

«آندرو کارد»، فرمانده سابق ستاد کاخ سفید در زمان ریاست‌جمهوری جورج بوش، نیز همه مردم دنیا را به توجه به ایجاد دموکراسی در ایران فراخواند. «تام ریج»، رئیس سابق سازمان امنیت داخلی آمریکا، هم در این مراسم مریم رجوی را «یکی از الهام‌بخش‌ترین رهبران قرن 21» خواند.

«هاوارد دین»، رئیس سابق کمیته ملی دموکرات، نیز که در ماه مارس گذشته در برلین حمایت خود را از سازمان اعلام کرد در گفت‌وگو با کریستین ساینس مانیتور اذعان کرد که در قبال حضور در برنامه سازمان، پول دریافت کرده است.

پول و نفوذ

«لی همیلتون»، از رؤسای کمیسیون 11 سپتامبر، در گفت‌وگو با کریستین ساینس مانیتور از دریافت «دستمزد خوب» در ازای سخنرانی در واشنگتن خبر داده است. «اِد رِندل»، فرماندار پیشین ایالت پنسیلوانیا، نیز در ازای 10‌دقیقه سخنرانی در یکی از برنامه‌های سازمان، 20‌هزار دلار دریافت کرده است.

قاضی «موکیسی» نیز در گفت‌وگو با کریستین ساینس مانیتور گفت که به خاطر برخی سخنرانی‌هایش در حمایت از سازمان پول دریافت کرده است. وی در عین حال افزود: «مسئله دستمزدها یک بحث حاشیه‌ای است». یکی از دیپلمات‌های سابق آمریکایی به کریستین ساینس مانیتور گفت که سازمان برای یک سخنرانی در ماه دسامبر گذشته در پاریس به او 25 هزار دلار پیشنهاد کرده اما او نپذیرفته است. از جمله سخنرانان بلندپایه در حمایت از سازمان می‌توان به «بیل ریچاردسون»، وزیر سابق انرژی، ژنرال «پیتر پِیس»، رئیس سابق ستاد مشترک، «وسلی کلارک»، فرمانده عالی سابق ناتو در اروپا و «جیمز جونز»، مشاور سابق امنیت ملی اوباما، اشاره کرد. ژنرال «آنتونی زینی»، فرمانده سابق ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، ماه ژانویه در برنامه‌ای در واشنگتن به نفع این گروه شرکت کرد.

از دیگر سخنرانان در برنامه‌های سازمان می‌‌توان به رؤسای سابق سیا یعنی «جیمز وولسی»، «پورتر گاس» و «مایکل هیدن» اشاره کرد. چندین مقام دیگر نیز در گفت‌وگو با فاینشنال تایمز به دریافت پول در قبال سخنرانی به نفع سازمان اعتراف کرده‌اند که «جان بولتون»، فرستاده سابق آمریکا در سازمان ملل، «لوئیس فری»، رئیس سابق اف‌بی‌آی، ژنرال «جیمز کانوِی»، افسر فرمانده سابق نیروی دریایی و «هنری شلتون»، رئیس سابق ستاد مشترک نیروهای نظامی آمریکا از آن جمله‌اند.

«پی. جِی. کراولی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تا ماه مارس، که ماه ژوئن در یکی از برنامه‌های سازمان در واشنگتن سخنرانی کرده بود، در گفت‌وگو با کریستین ساینس مانیتور گفت: «من برای شرکت در این برنامه دستمزد گرفتم».

لیبرتی کجاست؟

پایگاه «لیبرتی» یا پایگاه ویکتوری شمالی سابق که به پایگاه اسکان موقت منافقین قبل از خروج کامل از عراق تبدیل شده، پادگانی واقع در شمال شرق فرودگاه بین‌المللی بغداد با گنجایش ۱4هزار سرباز، بزرگ‌ترین پایگاه آمریکا و حتی دوبرابر بزرگ‌تر از بزرگ‌ترین پایگاه‌های‌های آمریکا در خارج از کشور یعنی پایگاه «باند استیل» در کوزوو است که از زمان جنگ ویتنام ساخته شده‌بود. پایگاه ویکتوری شمالی در سال ۲۰۰۴ به «پایگاه لیبرتی» (با نام معادل عربی کمپ الحریه) تغییر نام داد. در ژانویه سال ۲۰۰۴ میلادی چندصد کانکس سفیدرنگ که برای محل زندگی سربازان درنظر گرفته شده بود را به‌صورت ردیفی در این پایگاه قرار دادند. هریک از کانکس‌ها به 2اتاق خواب تقسیم می‌شود که محل اسکان سربازان است و بین هر دو اتاق سرویس حمام و توالت قرار دارد. یک پنجره کوچک، 2تختخواب، یک میز و چراغ، کمد و تهویه هوا از دیگر امکانات این کانکس‌هاست. پایگاه لیبرتی از ابتدای تاسیس، هر روز بهتر شده و به امکانات درون آن افزوده می‌شود.

بزرگ‌ترین فروشگاه اختصاصی ارتش (PX) به علاوه بازار بزرگی که بیش از ۷۰فروشنده عراقی را در خود جای داده بود، یک کلیسا، کافی‌نت، آرایشگاه، سالن والیبال و بسکتبال هم در این پایگاه موجود بود. اما این بدان معنا نیست که لیبرتی بهشت منافقین خواهد بود چرا که از مساحت ۴۰ کیلومتری پایگاه لیبرتی، فقط یک کیلومتر آن برای اسکان موقت 2هزارنفر از منافقین درنظر گرفته شده و این مساحت یک کیلومتری و محصور که قرار است معبری برای اخراج منافقین از عراق باشد، کمپ «ترانزیت» نام گرفته است.

کد خبر 170342

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز