گروه شهری: رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش کلیدی شوراها در رشد و ارتقای نخبگان محلی و ایجاد چرخش نخبگان در کشور گفت: وقتی احزاب فراگیر در کشور حضور ندارند، شوراها می‌توانند پلی بین نخبگان ملی و محلی شوند.

علی لاریجانی در نخستین همایش شوراها و مدیریت علمی در افق چشم‌انداز که چهارشنبه شب برگزار شد، گفت:

شوراهای شهر و روستا مطابق قانون اساسی کشور تشکیل شدند و روح و کالبد این اصل از قانون اساسی آن بود که به مرور کارها به مردم واگذار شود اما جمع‌بندی کنونی آن است که همه امور شهری نمی‌تواند زیرنظر شوراها قرار گیرد چون شورای نگهبان معتقد است وزرا در هر بخش اختیاراتی دارند و اگر خود آنها تشخیص دهند می‌توانند مسئولیت را به شوراها واگذار کنند.

لاریجانی یادآور شد: برای آنکه همه امور شهری به شوراها واگذار شود، نیاز به اصلاح قانون اساسی است. این کار فواید زیادی دارد چون بخش زیادی از وقت وزرا صرف کارهای خود می‌شود حال آنکه آنها باید بیشتر تمرکز خود را روی مباحث مدیریت استراتژیک قرار دهند اما پیگیری مسائل خرد باعث می‌شود تا ذهن وزرا از کارهای استراتژیک دور شود.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس افزود: اگر مدیریت شهری قوی شود کارهای خرد شهری زیرنظر شوراها و شهرداری‌ها قرار می‌گیرد و کارهای استراتژیک و کلان را وزرا انجام می‌دهند. وی یادآور شد: در کشور باید از نظر نخبگان محلی استفاده شود اما هیچ مکانیسمی برای ارتباط برقرار کردن بین نخبگان محلی و نخبگان علمی وجود ندارد. شوراها می‌توانند از پشتوانه نخبگان محلی برخوردار و کانالی برای ارتباط‌گیری آنها و نخبگان ملی شوند تا گردشی بین نخبگان کشور به‌وجود آید.

کد خبر 170965
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز