همشهری آنلاین: جناح سوسیالیست فرانسه وابسته به فرانسوا اولاند و هم‌پیمانان چپ‌گرای آن در دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه بیشترین میزان آرا را به دست آوردند و در آستانه به دست آوردن اکثریت کرسی‌های پارلمان به منظور پیشبرد اصلاحات مالیاتی و اقتصادی خود هستند.

چپ‌گرایان فرانسوی به تصاحب پارلمان نزدیک‌تر شدند

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، انتخابات پارلمانی فرانسه همچنین شاهد افزایش چشمگیر حمایت از حزب راست افراطی جبهه ملی متعلق به مارین لوپن بود. این جناح قصد دارد تا منطقه یورو را ترک کرده و علیه آنچه که "اسلامی کردن فرانسه" خوانده مبارزه کند.

نتایج نهایی انتخابات پارلمانی که توسط وزارت کشور فرانسه منتشر شد نشان داد، سوسیالیست‌ها، سبزها و هم‌پیمانان چپ‌گرایشان حدود 46 درصد از آرا را به خود اختصاص دادند در حالی که حزب راست میانه‌روی UMP متعلق به سارکوزی و هم‌پیمانانش توانست مجموعا 34 درصد از آرا را به دست آورد.

شرکت‌های نظرسنجی بزرگ فرانسه متفق‌القول تاکید دارند که سوسیالیست‌ها و هم‌پیمانان نزدیک این جناح ممکن است بین 283 تا 329 کرسی را در پارلمان فرانسه که 577 کرسی دارد، به دست آورند و یا به طور بالقوه بدون اتکا به آرای سبزها و جبهه چپ 329 کرسی را یکجا به خود اختصاص دهند.

فرانسوا اولاند در انتخابات ریاست جمهوری ماه گذشته میلادی توانست نیکولا سارکوزی را شکست دهد و از رای‌دهندگان خواسته تا در انتخابات پارلمانی، دوره ریاست جمهوری قدرتمندی را برای وی فراهم کنند تا بتواند در حالی که فرانسه با بحران بدهی سنگین اروپا و افزایش بیکاری مقابله می‌کند اصلاحات انجام دهد.

چنانچه دور دوم انتخابات در هفته آینده نیز نتایج دور نخست انتخابات را تکرار کند در این صورت جایگاه فرانسوا اولاند در اروپا تقویت خواهد شد.

روزنامه "لز اکو" روز دوشنبه اعلام کرد که حمایت‌های از اولاند برنامه‌ریزی شده است.

همچنین بر اساس اعلام وزارت کشور حضور مردمی در این انتخابات 57 درصد بوده که رکورد جدیدی را در مشارکت کم فرانسوی‌ها در دور نخست انتخابات پارلمانی نشان می‌دهد.

در عین حال ژان مارک آیرو، نخست‌وزیر دولت فرانسوا اولاند که در دور نخست این انتخابات پیروز شد با ستایش از نتایج انتخابات از رای‌دهندگان خواست تا با جمعیت بیشتری در دور دوم انتخابات شرکت کرده و اکثریتی منسجم، پایدار و گسترده را به سوسیالیست‌ها و هم‌پیمانانش اعطا کنند.

وی اظهار داشت: قرار است تغییر را برای مدتی احساس کنیم.

از طرف دیگر حزب جبهه ملی نیز توانست 6 / 13 درصد از آرا را کسب کند که این میزان بسیار بیشتر از 4 درصد آرای است که این حزب در انتخابات سال 2007 به دست آورد.

اما بر اساس نظام انتخاباتی فرانسه چنین نتیجه‌ای در بهترین حالت تنها سه کرسی پارلمانی را به این حزب اختصاص خواهد داد و حتی احتمال اینکه این حزب هیچ کرسی را به دست نیاورد وجود دارد.

همچنین حزب کمونیست جبهه چپ نیز به رهبری ژان لوک ملانشون 9 / 6 درصد از آرا را به دست آورد.

با وجود اینکه حزب مارین لوپن از سال 1986 تاکنون هنوز نتوانسته یک کرسی را در پارلمان به دست آورد اما وی با اتکا به حضور قدرتمند اخیر خود در انتخابات ریاست جمهوری به دنبال آن است تا جایگاه حزبش را در صحنه سیاست کشورش ارتقا دهد.

لوپن به همراه ملانشون در انتخابات ریاست جمهوری ماه آوریل و مه به ترتیب توانستند 18 و 11 درصد از آرا را به دست آورند.

از طرف دیگر فرانسوا بایرو، رهبر میانه‌روهای فرانسوی نیز ظاهرا به دنبال شکست از رقبای چپ‌گرا و راستگرای خود در دور نخست انتخابات کرسی خود را در پارلمان از دست داد.

سال گذشته میلادی سوسیالیست‌ها توانستند کنترل مجلس سنای پارلمان را از آن خود کنند.

در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه نیز از 6500 کاندیدا به رقابت پرداختند و این انتخابات قرار است طی دو دور برگزار شود.

چنانچه هیچ کاندیدایی در دور نخست بیش از 50 درصد از آرا را به دست نیاورد وی به همراه همه کاندیداهایی که بیش از 5 / 12 درصد از آرا را به دست می‌آورند به دور دوم راه پیدا می‌کنند.

کد خبر 173729
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز