خیلی از مردم فواید دانستن یک زبان خارجی را تأیید می‌کنند: کم‌ترین خوبی‌اش این است که وقتی به یک کشور خارجی سفر می‌کنید، احساس بهتری دارید و با مردم ارتباط موفق‌تری برقرار می‌کنید.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی655

تحقیقات علمی نیز ثابت کرده که یادگیری یک زبان جدید موجب می‌شود خاطرات به‌شکل روشنی در ذهن بماند و کارکرد سراسری مغز بالا برود.

اما هیچ فکر می‌کردید که بتوانید یک زبان جدید را در ده روز یاد بگیرید؟ لااقل کسی به نام دکتر «پیمسلر» که این‌طور ادعا کرده است!

دکتر «پیمسلر» که 20 سال پیش فارغ‌التحصیل شده، متخصص زبان‌شناسی کاربردی است. توانایی شگفت‌انگیز کودکان در یادگیری زبان جدید توجه پیمسلر را جلب کرد و موجب شد که تمام تلاشش را به‌کار ببندد. برای چه کاری؟ برای پیدا کردن راهی که به بزرگ‌ترها هم این امکان را بدهد که زبان جدید را به سادگی یک کودک یاد بگیرند. ممکن است که خودتان حواستان نبوده باشد، ولی شما همین الآن یک زبان را با روش دکتر «پیمسلر» یاد گرفته‌اید: زبان مادریتان را!

دکتر پیمسلر که زندگی‌اش را وقف آموزش زبان و فهم روان‌شناسیِ تحصیل زبان کرده، از طریق تحقیقات گسترده ثابت کرده که ارتباط تأثیرگذار در هر زبانی، بستگی به تسلط نسبی بر تعدادی کلمه‌ی محدود دارد. به نظر دکتر پیمسلر، تلاش برای یادگیری کلمه‌های زیاد در ابتدای آموختن زبان، عملاً پروسه‌ی نگه‌داری اطلاعات جدید را کند می‌کند.

اما اگر کلمه‌های مشخص و محدودی که دکتر پیمسلر از آن‌ها با عنوان «کلمات مرکزی» یاد می‌کند، به‌صورت مداوم مورد استفاده قرار بگیرند، چهارچوب و استخوان‌بندی‌ای را می‌سازند که موجب بالا رفتن سرعت یادگیری زبان می‌شود. درواقع شما می‌توانید در کم‌ترین زمان، به بیش‌ترین مقدار صحبت کنید. مهم نیست که چه تعداد کلمه بلدید، مهم این است که از چه‌تعداد کلمه می‌توانید استفاده کنید.

کد خبر 174506
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز