شنبه ۳ تیر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: مسئولان تنظیم بازار در حالی وعده بازگشت قیمت‌ها به نرخ مصوب را تکرار می‌کنند که گرانی شیر و لبنیات، گوشت قرمز و مرغ و تخم‌مرغ فشار مضاعفی را به مصرف‌کنندگان تحمیل کرده است.

نرخ شیر پاستوریزه بطری‌ای که پیش از این با کمبود شدید عرضه مواجه شده بود از دو روز پیش به‌طور رسمی افزایش 350تومانی را تجربه کرد تا خط بطلانی بر وعده‌های بازگشت نرخ شیر و لبنیات به قیمت‌های مصوب اسفند سال گذشته باشد. شرکت‌های پاژن و دامداران با درج نرخ‌های جدید روی انواع شیر بطری پاستوریزه کم‌چرب و پر‌چرب قیمت این فراورده را از هزارو 150 به هزارو 500 تا هزارو 600 تومان افزایش داده و از سوی دیگر نرخ انواع فراورده‌های لبنی پرچرب به‌ویژه ماست افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است؛ به‌نحوی که ماست پرچرب کاله، دامداران و... افزایش بیش از 2هزار تومانی در هر 2.5کیلوگرم را تجربه کرده است.

افزایش قیمت مواد پروتئینی

بررسی قیمت خرده‌فروشی انواع مواد پروتئینی نیز حاکی از افزایش شدید قیمت گوشت مرغ و تداوم سیر صعودی قیمت گوشت قرمز است به‌نحوی که قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ به شش هزار و 900 تا هفت هزار تومان افزایش یافته و قیمت گوشت قرمز لاشه گوسفندی به بیش از 18 هزار تومان و گوشت گوساله مخلوط به 16 هزار تومان افزایش یافته است.

از سوی دیگر خبری از عرضه گوشت قرمز و مرغ ارزان قیمت در میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا سایر مراکز عرضه مستقیم نیست و نرخ‌های اعلام‌شده در این مراکز نیز به‌مراتب بیش از قیمت‌های مصوب دستگاه‌های دولتی است. افزایش بی‌رویه قیمت گوشت مرغ طی چند روز اخیر موجب شده تا مراکز عرضه مستقیم از ارائه این محصول به مصرف‌کنندگان خودداری کنند.

اما به‌رغم دیدگاه مسئولان مبنی بر کاهش تولید مرغ و گوشت این محصولات با نرخ‌های چندین برابری به وفور در سطح شهر عرضه می‌شود. با وجود این رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران افزایش قیمت گوشت مرغ را ناشی از کاهش تولید دانسته و با رد افزایش قیمت گوشت قرمز به خبرنگار ما گفت: گرچه برای واردات این فراورده از طریق شرکت پشتیبانی امور دام و وارد‌کنندگان اقدام شده اما در کوتاه‌مدت منابع خارجی برای تأمین نیاز بازار نداریم.

یدالله صادقی با بیان اینکه مقرر شده تا تولید‌کنندگان در قبال دریافت نهاده‌های تولید روزانه 20تن مرغ را با نرخ تمام‌شده روز در میادین عرضه کنند که این میزان به 150تن افزایش می‌یابد، افزایش قیمت گوشت قرمز را رد کرد و گفت: عرضه گوشت قرمز در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ادامه دارد و هر کیلوگرم گوشت لاشه گوسفندی مخلوط وارداتی از استرالیا به نرخ 15 هزار و 400 و گوشت گاوی با قیمت 13 هزار و 400 تومان عرضه می‌شود.

کد خبر 174896
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز