همشهری‌آنلاین: با شروع سال جدید، شاهد افزایش بی رویه انواع کالاها، از جمله مرغ و تخم مرغ بودیم، به طوری که در بعضی روزها قیمت ها لحظه‌ای افزایش یا کاهش می‌یافت و همین امر علاوه بر دامن زدن برنگرانی‌هایی در میان مردم، باعث التهاب بازار و نوسانات ناشی از ابعاد روانی بازار هم می‌شد

مرغ و تخم مرغ

به گونه‌ای که در نهایت، برخی از وزرا، طی نشستی با رییس مجلس تصمیم گرفتند در این زمینه دست به اقدامی عملی برنند.

به گزارش اکونیوز، گرانی‌های افسار گسیخته اخیرا به گونه‌ای بود که در یکی دو ماه اخیر شاهد افزایش قیمت تخم مرغ به شانه‌ای 7هزار تومان و به تناسب آن شاهد روندی صعودی قیمت مرغ در بازار بودیم.

در این بین، برخی از کارشناسان زمزمه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها را عامل افزایش قیمت این محصولات می دانند و ابراز می‌کنند زمزمه اجرای فاز دوم هدفمندی یاارنه ها، موجب افزایش قیمت نهاده های دامی شده و در نتیجه قیمت مرغ و تخم مرغ افزایش یافته است.

اما برخی دیگر از کارشناسان اجرای سیاست های نادرست وزارت جهاد کشاورزی را عامل افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ و برخی دیگر از اقلام پر مصرف می دانند، د به طوری که نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس نهم، نبود مدیریت اقتصادی متعادل در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی را عامل افزایش قیمت مرغ در بازار اعلام می کند.

محمد اسماعیل نیا با ابراز نارضایتی از وضعیت موجود در بازار محصولات کشاورزی و دامی در کشورمی گوید: نبود مدیریت اقتصادی متعادل در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی باعث شده تا اوضاع قیمت محصولات کشاورزی و دامی نابه سامان شده و تولید کنندگان و مصرف کنندگان از وضع موجود رضایت نداشته و به اقشار آسیب پذیر بیش از گذشته فشار اقتصادی وارد شود.

اما برخی معتقدند که واردات بی رویه محصولات دامی دامن گیر این بخش شده و موجب افزایش قیمت نهاده های دامی شده است و در نتیجه افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ را باعث شده است.

در این راستا، نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در مجلس شورای اسلامی به واردات برخی محصولات کشاورزی و دامی اشاره کرده و ادامه می دهد: واردات تنها برای مواقعی است که احساس نیاز به کالایی می‌شود و اگر آن کالا وارد نشود، برای مردم و مصرف‌کنندگان مشکل ایجاد می‌شود؛ در چنین مواردی باید از واردات استفاده کرد که در غیر این صورت صنعت کشاورزی با چالش های بی‌شماری روبه رو خواهد شد.

اما رییس هیات مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ کشور عدم هماهنگی دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی در تامین نهاده های مرغداران را عامل افزایش 7هزار تومانی قیمت مرغ در بازار اعلام می کند

محمد یوسفی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ کشور، در پاسخ به این که قیمت مرغ تا چه اندازه قرار است بالا برود در حالی که به کیلویی 6 هزار تومان رسیده می گوید «خبرهایی از مرغ 7 هزار تومانی هم در بازار وجود دارد.

وی ادامه می دهد: مسئولان باید بدانند نهاده‌ هایی مانند کنجاله سویا در تمام فصل سال وارداتی است و باید به فکر تامین آن باشند.

جالب این جاست که اخیرا وزارت خانه تازه تاسیس صنعت، معدن و تجارت نسبت به افزایش قیمت تخم مرغ در بازار واکنش نشان داده و طی توضیحاتی اعلام کرده است: به آگاهی می رساند در پی جلسات برگزار شده، مقرر شد در مرحله اول میزان 200 هزار تن کنجاله سویا با قیمت مصوب با محوریت شرکت پشتیبانی امور دام در اختیار تشکل ها و اتحادیه های دخیل در تولید مواد پروتئینی (گوشت مرغ، گوشت قرمز، تخم مرغ و شیر) قرار گیرد که تاکنون بالغ بر 90 هزار تن از نهاده یاد شده در اختیار تشکل‌های ذیربط قرار گرفته و روند تحویل همچنان ادامه دارد.

در ادامه این گفته آمده است: با توجه به تاثیر قابل ملاحظه نهاده مذکور در قیمت تمام شده کالا، مراتب در خصوص لزوم کاهش قیمت مصرف کننده در سطح بازار به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت 31 استان، همچنین به شرکت پشتیبانی امور دام کشور و نیز اتحادیه های مربوطه ابلاغ شد. با عنایت به در پیش بودن ماه مبارک رمضان، موضوع به صورت ویژه از سوی این وزارتخانه در حال پیگیری مستمر است. در ادامه برای تامین نیاز گوشت مرغ، مراتب از طریق شرکت پشتیبانی دام در حال پیگیری و انجام است.

اما گرانی های اخیر در حوزه کشاورزی چنان مهم بوده که نمایندگان خانه ملت را برآن داشته تا طرح استیضاح آقای خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی را مطرح کنند.

حال باید از نمایندگان مجلس سوال کرد که آیا استیضاح وزیر جهاد راهکاری مناسب برای کاهش قیمت مرغ و تخم مرغ است یا باید چاره‌ای دیگر اندیشید.؟

کد خبر 175080
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز