تیم ملی بعد از انجام دو مسابقه در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی، در شرایطی که چهار امتیاز به‌دست آورد، با انتقادهایی روبه‌رو شد.

فوتبال - خلعتبری

یکی از ایرادهایی که به تیم ملی گرفته شد، به خط حمله برمی‌گشت. تیم ملی که در دور قبلی مقدماتی جام جهانی با سه‌ مهاجم به مصاف حریفان می‌رفت، در بازی با ازبکستان و به‌ویژه قطر ناگهان از یک مهاجم استفاده کرد.

در مسابقه با قطر و هنگامی که حملات تیم ملی در ورزشگاه آزادی به نتیجه نرسید، برخی معتقد بودند که ترکیب تیم‌ملی هجومی نبود. ایران در آن مسابقه دو امتیاز حساس را ازدست داد و پس از بازی، علی پروین معتقد بود که تیم ملی در بازی خانگی باید با دو مهاجم به میدان می‌رفت.

پرویز مظلومی، سرمربی سابق استقلال در این باره می‌گوید: «هر مربی شیوه کار خودش را دارد و کی‌روش هم از این قاعده مستثنی نیست. او مربی بزرگی است و اگر در دو مسابقه اخیر از یک مهاجم استفاده کرده، قطعا دلیل منطقی داشته است. در ضمن ممکن است یک مربی از یک مهاجم در ترکیب تیمش استفاده کند ولی مهره‌های پشت سر این مهاجم کاملا هجومی باشند؛ در این شرایط آن تیم می‌تواند در امر گلزنی موفق باشد». او تأکید می‌کند: «اینکه کی‌روش از یک مهاجم استفاده کرده، به منزله تدافعی کردن تیمش نیست. ما فکر می‌کردیم که اگر مدام روی دروازه حریف سانتر کنیم، تیم به نتیجه می‌رسد.

اتفاقا از وقتی که دژاگه وارد زمین شد، سانترهای خوبی انجام داد. اما دروازه‌بان حریف توپ‌های هوایی را به خوبی مهار می‌کرد. ما در این بازی هم هجومی بودیم ولی با روشی که تیم ملی بازی کرد، نتوانستیم به گل برسیم».مهاجم اسبق تیم ملی معتقد است تیم ملی در بازی‌های خارج از خانه باید تدافعی باشد و در مسابقه‌های خانگی ترکیب‌اش هجومی شود. او می‌گوید: «کی‌روش کار درستی انجام داد که در بازی با ازبکستان از یک هافبک به عنوان مهاجم استفاده کرد. بازی در تاشکند سخت است و خدا را شکر که توانستیم هر سه امتیاز این مسابقه را به دست بیاوریم. البته کارلوس کی‌روش مربی خوش‌شانسی است و این خیلی خوب است؛ زیرا سرمربی تیم ملی ایران است و ما هم دوست داریم با او بتوانیم به جام جهانی صعود کنیم».

تغییرات در نیمه هجومی

تیم ملی در 10 مسابقه(رسمی) گذشته تغییرات زیادی را در نیمه تهاجمی خود انجام داده است. پیش از اینکه تیم ملی در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی حضور پیدا کند، با سیستم 3-1-2-4 به میدان می‌رفت. در این شرایط تیم ملی یک مهاجم نوک داشت همراه با دو مهاجمی که پشت این مهاجم در کناره‌ها حضور پیدا می‌کردند. در دو مسابقه رفت و برگشت تیم ملی با مالدیو، کریم انصاری‌فرد نقش مهاجم نوک را ایفا می‌کرد و محمدرضا خلعتبری و هادی نوروزی در سمت چپ و راست او قرار داشتند. پس از آن در بازی تیم ملی در برابر اندونزی، کی‌روش از فرهاد مجیدی به جای انصاری‌فرد استفاده کرد و از غلامرضا رضایی به جای نوروزی. البته در بازی رفت با قطر انصاری‌فرد دوباره به ترکیب اصلی بازگشت ولی در نخستین بازی با بحرین جای خود را به محمد قاضی داد و میلاد میداوودی نیز به جای رضایی به‌میدان رفت.

قاضی در بازی برگشت با اندونزی و همچنین آخرین مسابقه تیم ملی در مرحله قبلی مقابل قطر بازهم با نظر کی‌روش مهاجم نوک تیم ملی بود. البته در این مسابقه اشکان دژاگه که برای نخستین بار در ترکیب تیم‌ملی قرارگرفت، به عنوان مهاجم کنارقاضی و در سمت راست بازی کرد. او در این مسابقه درخشش قابل‌توجهی داشت و هر دو گل تیم‌ملی را در این مسابقه به ثمر رساند. اما کریم انصاری‌فرد بهترین گلزن تیم ملی در زمان مربیگری کارلوس کی‌روش بوده است. او با به ثمر رساندن چهار گل در مسابقه‌های رسمی و دوستانه در صدر قرار دارد. جواد نکونام نیز چهارگله است، با این تفاوت که دو گل او از روی نقطه پنالتی بوده است. با همه اینها، تیم ملی در مراحل قبلی تیمی به مراتب هجومی‌تر بود؛ تیمی باطراوت که بازیکنانش تا آخرین دقایق تلاش می‌کردند دروازه حریف را باز کنند.

چنین تفکری از سوی کارلوس کی‌روش آمار قابل توجهی را به جای گذاشت. تیم‌ملی در مقدماتی جام جهانی بحرین را با نتیجه درخشان شش بر صفر شکست داد و به اندونزی در دو مسابقه رفت و برگشت هفت گل زد. همچنین در مسابقه رفت مالدیو را با چهار گل شکست داد. تیم‌ملی در یک مسابقه دوستانه نیز هفت گل به فلسطین زد. در تیم هجومی کی‌روش بازیکنی مثل مجتبی جباری هم احیا شد. او علاوه بر بازی‌های درخشان برای تیم‌ملی سه‌گل نیز به ثمر رساند تا یکی از بهترین گلزنان تیم کی‌روش باشد.

زوج خط حمله

در مرحله نهایی مقدماتی جام‌جهانی نگرش کارلوس کی‌روش تغییر کرد. او در این مرحله سیستم هجومی 3-1-2-4 را به سیستم 1-3-2-4 تغییر داد و در نخستین مسابقه تیم ملی مقابل ازبکستان یک هافبک را مهاجم نوک گذاشت. علی کریمی در شرایطی نقش مهاجم نوک را ایفا ‌کرد که برخی معتقد بودند تیم ملی در این مسابقه بدون مهاجم پای به میدان تاشکند گذاشته است. تیم ملی در دقایق پایانی موفق شد با گل خلعتبری هر سه امتیاز بازی را بگیرد. فارغ از انتقادهایی که به نحوه بازی مردان کی‌روش مقابل ازبکستان شد، تیم ملی زمانی به گل رسید که مهاجمان تیم ملی به زمین آمدند؛ کریم انصاری‌فرد که با پاس دقیق خود خلعتبری را در محوطه جریمه صاحب توپ کرد و این مهاجم نیز گل پیروزی را به ثمر رساند. پرویز مظلومی معتقد است که همین گل در آن شرایط حساس و نفس‌گیر نشانه عملکردخوب مهاجمان تیم ملی است. او می‌گوید: «انصاری‌فرد و خلعتبری در این صحنه نشان دادند که توانایی مهاجمان تیم‌ملی بالاست. به نظر من، آنها ثابت کردند که می‌توانند در ترکیب تیم ملی زوج خوبی تشکیل دهند؛ یعنی بازیکنانی که در زمین به‌راحتی همدیگر را پیدا می‌کنند و به هم پاس می‌دهند. یادم هست زمانی جواد زرینچه و مجید نامجومطلق در تیم باشگاهی و ملی زوج خوبی با هم تشکیل داده بودند و موفق بودند. به نظر من، تیم ملی فعلی هم نیازمند چنین بازیکنانی است».

مهاجم اسبق تیم ملی عنوان می‌کند که کارلوس کی‌روش هنوز شناخت کافی از تیم‌ملی پیدا نکرده است. او می‌گوید: «باید دست کی‌روش را باز گذاشت و اجازه داد برنامه‌هایش را پیاده کند. همانطور که گفتم او مربی بزرگی است و اگر شناخت کافی نسبت به تیم ملی پیدا کند، مطمئنا در مسابقه‌های بعدی به نتایج بهتری خواهیم رسید. کی‌روش باید تمرکز داشته باشد و این لازمه کار یک مربی است». پرویز مظلومی اضافه می‌کند: «قرعه مناسبی به تیم ملی خورده است. در واقع تیم‌ملی در گروه آسانی قرار دارد و ما می‌توانیم به جام‌جهانی صعود کنیم. به‌نظر من، صعود تیم ملی صددرصد است. ما نباید به فکر حذف از گروه خودمان باشیم. اما برای رسیدن به موفقیت باید تلاش کرد و بدون تردید در بازی‌های آینده، ایران تیمی هجومی‌تر خواهد بود».تیم ملی در سومین مسابقه خود در مرحله نهایی مقدماتی جام‌جهانی به مصاف لبنان می‌رود و با حساس‌تر شدن این مسابقات مشخص نیست آیا چیدمان نیروی تهاجمی تیم‌ملی دچار چه تغییراتی خواهد شد؟

کد خبر 175154

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز