چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۱ - ۰۴:۳۷
۰ نفر

1)تا امروز وعده‌های مختلفی در مورد موسیقی نواحی ایران داده ‌شده‌است؛ از وعده دو سال پیش معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد راه‌اندازی مکتبخانه‌های هنری و انتشار یک آلبوم موسیقی نواحی برای هر منطقه تا اعلام خبر دفتر موسیقی مبنی براینکه روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته گروه‌های سنتی و موسیقی نواحی ایران در تالار رودکی برنامه اجرا خواهند کرد.

موسیقی نواحی

 به‌نظر می‌رسد که این وعده‌ها فراموش شده و یا اگر اجرا می‌شود بسیار کمرنگ است که اجرا شدن و یا اجرا نشدنش چندان فرقی ندارد، هرچه هست اطلاع چندانی از آن در دست نیست.

2) اردیبهشت‌ماه سال گذشته هفتمین جشنواره موسیقی نواحی در کرمان و تهران برگزار شد و تا امروز خبرهای زیادی از دوره بعدی این جشنواره در دست نیست. آنطور که سایت‌ها نوشته‌اند محمدرضا درویشی دبیری هشتمین جشنواره موسیقی نواحی را برعهده دارد. خبر خوبی است او علاوه بر آهنگسازی از 20 سال پیش پژوهش در موسیقی نواحی مختلف را با سفر به شهرها و روستاهای ایران آغاز کرده و مؤلف دایره‌المعارف سازهای ایران است. از همه مهم‌تر او بنیانگذار جشنواره موسیقی نواحی است؛ جشنواره‌ای که در دوران مدیریت علی مرادخانی تأسیس شد. آخرین دوره جشنواره موسیقی نواحی را سال 83دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کرد. این جشنواره پس از برگزاری شش دوره به دلایل نامشخص تعطیل شد تا در دل جشنواره موسیقی فجر و به‌عنوان یکی از بخش‌های جنبی آن برگزار شود اما در بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، بخش موسیقی نواحی برگزار نشد تا سال گذشته هفتمین دوره آن به شکلی مستقل اجرا شود؛ جشنواره‌ای که برگزاری آن امیدی را در دل دوستداران ایجاد کرد اما زمان برگزاری دوره بعدی این جشنواره مشخص نیست.

3) هر روز خبرهایی از وضعیت نامناسب هنرمندان موسیقی نواحی به گوش می‌رسد. گرچه بعضی از مسئولان این گزارش‌ها را سیاه‌نمایی مطبوعاتی می‌دانند، اما واقعا وضعیت هنرمندان موسیقی نواحی خوب نیست. چندی پیش خبر رسید که وضعیت رسولبخش زنگشاهی بهترین نوازنده سرود در فرهنگ موسیقایی بلوچستان مساعد نیست. او که دارای دکتری افتخاری موسیقی از کشور فرانسه است در حالی این روزها در بیمارستان خاتم‌الانبیای زاهدان بستری است که نیازمند توجه ویژه مسئولان و دست‌اندرکاران است. رسولبخش زنگشاهی که از مدت‌ها قبل از بیماری‌های مختلفی رنج می‌برد از یکشنبه هفته گذشته به‌دلیل تشدید بیماری دیابت‌اش، در شرایط نامناسبی به بیمارستان خاتم‌الانبیای زاهدان منتقل و بستری شده است. این نوازنده که سال‌ها پیش به واسطه شرکت دریکی از جشنواره‌های معتبر موسیقی در فرانسه دکتری افتخاری دریافت کرده با اتفاق نظر تمام نوازندگان بلوچ، بهترین نوازنده سرود، مخصوصا در سبک موسیقی حماسی بلوچی محسوب می‌شود.

4)شاید نکته تلخ این خبر رسانی در این باشد که وضعیت این هنرمند از سوی انجمن موسیقی که یک نهاد دولتی است اطلاع‌رسانی شد و نکته تلخ‌تر این باشد که نهادهای دولتی به وضعیت این هنرمندان رسیدگی نمی‌کنند. کم نیستند هنرمندان موسیقی نواحی که در فقر و تنگدستی زندگی می‌کنند و یا به‌دلیل وضعیت نامساعد، صدمات غیرقابل جبرانی را تحمل کرده‌اند. متأسفانه هیچ نهادی برای کمک به موسیقی نواحی و هنرمندان این رشته که باعث افتخار موسیقی ایران در جهان بودند وجود ندارد. همچنین خبرهای زیادی از هشتمین جشنواره موسیقی در دست نیست، اگر موسیقی نواحی در تالار رودکی اجرا می‌شود نه از اطلاع‌رسانی خبری هست و نه از نشست خبرهایی که معمولا برای گروه‌های مطرح موسیقی گذاشته می‌شود. به‌نظر می‌آید همه چیز دست به‌دست هم داده‌است تا موسیقی نواحی ایران فراموش شود.

کد خبر 176197

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز