شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۱ - ۰۴:۴۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: با گذشت نیمی از نخستین ماه فصل تابستان هنوز تغییر محسوسی در روند گیشه فیلم‌ها رخ نداده است.

 فیلم «خوابم می‌آد» ساخته رضا عطاران همچنان صدرنشین جدول گیشه در تهران و شهرستان‌هاست و وضعیت فروش بقیه فیلم‌ها چندان جالب توجه نیست. خوابم می‌آد با پیوستن به باشگاه میلیاردی‌ها شاید بتواند عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم اکران تابستان را نیز از آن خود کند. احتمالا جدی‌ترین رقیب این فیلم برای کسب این عنوان «کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه» خواهد بود. نکته جالب توجه در فروش بالای یک‌میلیاردی خوابم می‌آد در تهران، مقایسه آن با فروش شهرستان‌های این فیلم است که تنها یک‌دهم پایتخت کارکرد داشته است؛ نکته‌ای که نشان از بحران جدی مخاطب در خارج از پایتخت دارد. وقتی آمار فروش یک کمدی مخاطب‌پسند در شهرستان‌ها پس از گذشت بیش از سه هفته تنها 140 میلیون تومان است طبیعی است که وضعیت بقیه فیلم‌ها هم در شهرستان‌ها جالب توجه نباشد. مجموع فروش تهران فیلم‌های روی پرده به مرز یک میلیارد و 600 میلیون تومان رسیده درحالی‌که مجموع فروش همین فیلم‌ها در شهرستان‌ها به زحمت به مرز 300 میلیون تومان می‌رسد.

«آزمایشگاه» به‌عنوان دومین فیلم پرمخاطب اکران درمجموع تهران و شهرستان‌ها 320 میلیون تومان فروخته که رقم امیدوارکننده‌ای محسوب نمی‌شود؛ به‌خصوص اینکه هزینه تولید این فیلم نزدیک به 600 میلیون تومان بوده و این فیلم برای بازگرداندن سرمایه تولیدش حداقل باید یک میلیارد تومان در گیشه بفروشد تا با واگذاری حق رایت ویدئویی‌اش، دچار ضرر و زیان نشود.

درمورد فیلم «قفس طلایی» که با یک میلیارد تومان هزینه در ایران و آمریکا فیلمبرداری شده و تاکنون فقط 155 میلیون تومان فروخته وضعیت وخیم‌تر است و می‌توان گفت که این فیلم در خوشبینانه‌ترین حالت شاید تنها بتواند 20 درصد هزینه تولیدش را جبران کند.

درمورد «کیمیا و خاک» هم که چهار سال پیش 590 میلیون تومان هزینه تولیدش شده و تاکنون درمجموع گیشه تهران و شهرستان‌ها تنها 41میلیون تومان فروخته، حکم شکست تجاری صدق می‌کند؛ با این تفاوت که کیمیا و خاک با سرمایه دولتی ساخته شده و سرمایه‌گذار از ابتدا دغدغه بازگشت سرمایه را نداشته است؛ درست مثل «شورشیرین» که فارابی نزدیک به یک میلیارد تومان بودجه برای تولیدش صرف کرده و در بهترین حالت نهایتا 100 میلیون تومان خواهد فروخت.

اما «پس‌کوچه‌های شمرون» به‌عنوان محصولی از بخش خصوصی توسط یکی از موفق‌ترین دفاتر فیلمسازی سینمای ایران در سه دهه اخیر تولید شده که در سال‌های اخیر هرچه ساخته در گیشه شکست خورده است. پس‌کوچه‌های شمرون با اکبر عبدی و شریفی‌نیا درمجموع تهران و شهرستان‌ها تنها 185 میلیون تومان فروخته است.

«بدون اجازه» ساخته مرتضی هرندی هم که از صبح چهارشنبه 14 تیر ماه روی پرده آمده، شروع چندان خوبی نداشته ولی هنوز زود است که بتوان ارزیابی دقیقی از وضعیت گیشه‌اش ارائه کرد.

کد خبر 176417

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز