یزد: مردم ابرکوه ‌ تلاش‌های خود را برای اتمام یک‌پروژه ملی با وجود وعده‌های‌چند باره مسئولان و راه‌اندازی کمربندی شهر ابرکوه بی‌ثمردیده و نا امید شده‌اند‌.

ابرکوه یزد

 به گزارش مهر، مشکل ناتمام ماندن پروژه ملی راه اصلی یزد - تفت - ابرکوه - سورمق که کمربندی ابرکوه در مسیر آن قرار گرفته است، همه‌ روزه جان مردم را تهدید می‌کند. این در حالی است که ابرکوه هنوز هم به واسطه قرار داشتن در مسیر چند استان و ویژگی‌های خاص خود از لحاظ جاده‌ای موقعیتی ممتاز دارد اما این ویژگی‌ها به‌دلیل عدم‌وجود زیرساخت‌های لازم ازجمله نبود راه‌های ورودی مناسب و کمربندی، برای مردم شهرستان به یک مخاطره تبدیل شده است. ماشین‌های سنگین برای تردد و عبور از ابرکوه از سمت شیراز، از دو‌راهی سورمق باید وارد راه باریکی شوند و با گذر از دهستان فراغه (شامل چند روستا) و واردشدن به شهر ابرکوه، پس از گذر از بوستان فراغه به‌عنوان تنها‌ تفریحگاه‌ شهرستان و میدان‌های علم و صنعت و ولیعصر که در داخل شهر ابرکوه قرار گرفته‌اند و ترافیک زیادی دارند وارد بلوار جمهوری اسلامی ‌شوند.

بلوار جمهوری اسلامی مسیری بسیار شلوغ است که علاوه بر اینکه راه ارتباطی روستاهای شمال ابرکوه است، بیشتر باغداران و دامداران این شهر نیز برای رسیدن به باغات و دامداری‌های خود باید از آن گذر کنند. این بلوار همچنین محل تردد مردم دو محله پرجمعیت ابرکوه است و به‌همین‌خاطر مردم، کشاورزان و دامداران و روستائیان باید برای گذر از این محل با جان خود بازی کنند. ماشین‌های سنگین بعد از گذر از این بلوار وارد میدان‌های بسیج و شهدا (دو میدان دیگر داخل شهر ابرکوه) می‌شوند و با گذر از بلوار امام رضا(ع) و گذر از مسیر شش روستای شرق ابرکوه از این شهر خارج می‌شوند.

مردم شهرستان ابرکوه که اغلب شاهد حوادث دردناکی در این مسیر بوده‌اند و بسیاری از عزیزان خود را به واسطه این حوادث از دست داده‌اند به این مسیر‌ها «جاده‌های مرگ» لقب داده‌اند. این ثابت می‌کند که باید برای این گرفتاری بزرگ مردم یک شهرستان و رانندگان و زوار امام رضا(ع) که از مبدأ یا به مقصد چندین استان کشور از این مسیر عبور می‌کنند فکری عاجل کرد ولی متأسفانه با وجود اینکه تمام مسئولان کشوری وزارت راه و شهرسازی به این مسئله اذعان دارند و حتی در بازدید سال گذشته، وزیر راه و شهرسازی قول تأمین اعتبار برای اتمام این پروژه را داد، اتمام کمربندی ابرکوه به‌عنوان قسمتی از قطعه شماره سه مسیر سورمق به یزد به طول 17کیلومتر که از سال‌ها قبل آغاز شده هنوز تحقق پیدا نکرده و برای مردم به یک‌رؤیا مبدل شده است. گفتنی است که بزرگراه یزد - تفت - ابرکوه - سورمق به‌عنوان یک پروژه ملی شامل چهار قطعه است و سرنوشت ابرکوه نیز به دو قطعه از این راه گره خورده است.

در این میان قطعه سه این بزرگراه به اتمام رسیده است و تنها کار کمربندی ابرکوه که در این قسمت قرار دارد به اتمام نرسیده و با تأخیر به پیش می‌رود. کمربندی در حال احداث ابرکوه بین شهر ابرکوه و مزارع قرار دارد ولی حتی زیرگذرهایی که برای تردد کشاورزان و دامداران از این مسیر تعبیه شده، ناتمام مانده و آنان را با مشکل روبه‌رو کرده است. با توجه به حضور مدیران این وزارتخانه و قول‌های شرکت پیمانکار، اگرچه مقداری در سرعت کار تسریع شد اما قول‌هایی که مبنی بر پایان کار آن در چندماه نخست سال‌جاری داده شد، عملی نشد و دردی از مردم دوا نکرد.

کمربندی، دوبانده نیست

اغلب مردم و رانندگان گذری می‌گویند: کمربندی باید دوبانده باشد و با توجه به اینکه زیرساخت‌های عملی شدن این درخواست و پل‌هایی مناسب نیز طراحی و اجرا شده، عمل به این خواسته با توجه به ترافیک سنگین این جاده کاری چندان مشکل نیست درحالی‌که اگر با تمام گرفتاری‌ها کمربندی ابرکوه نیز به بهره‌برداری برسد، جاده‌ای است که رفت‌وآمد وسایل نقلیه در آن فقط در یک مسیر انجام می‌شود و در آینده و با حجم ترافیک باز هم باید منتظر اتفاقات دیگری بود. برخی مردم به احداث بزرگراهی در کنار بزرگراه دیگر در شهر تفت به طول حدود 20‌کیلومتر اشاره می‌کنند که قرارداد آن در سال 88و در قالب متمم قطعه چهار پروژه راه اصلی یزد- تفت- ابرکوه- سورمق منعقد شده و در سال91 نیز به بهره‌برداری رسیده ولی راه اصلی سورمق- ابرکوه با وجود ترافیک شدید به‌عنوان قطعه اصلی شماره چهار که قرار‌داد آن برای ساخت راه اصلی در سال85 منعقد شده به‌دلیل آنچه مسئولان، کمبود بودجه و مردم، تبعیض و عدم‌مدیریت هزینه می‌نامند نیمه‌تمام رها شده است. مردم می‌گویند کسی باید به این سؤال پاسخ دهد که در کجای دنیا متمم یک قرارداد از اصل قرارداد سنگین‌تر است و سریع‌تر ساخته می‌شود؟!

کد خبر 176426

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز