گروه شهری: تشریح عملکرد شرکت مترو در سال 90 و برنامه‌های سال 91 مهم‌ترین دستور جلسه چهارصد و هفتاد و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه با حضور در جلسه شورا جهت ارائه گزارش عملکرد سال 90 و ابتدای سال 91 مترو اظهار داشت: از زمان تحویل مدیریت مترو تاکنون بیش از 23.5کیلومتر تونل ساخته شده که هشت کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و هفت کیلومتر هم در خط میانی است که حدود 84 درصد پیشرفت کار را شاهد هستیم.

هابیل درویشی با اشاره به توسعه جنوبی خط یک متروی تهران به سمت فرودگاه امام خمینی و شهر جدید پرند گفت: در فاز اول پروژه طبق برنامه، حدفاصل ایستگاه حرم مطهر امام خمینی تا فرودگاه امام به طول 33کیلومتر تا پایان سال 91 به بهره‌برداری می‌رسد و در فاز دوم، خط یک مترو به شهر پرند امتداد خواهد یافت. وی درخصوص توسعه خطوط درون‌شهری گفت: مسیر درون شهری که خطوط سه، چهار، شش و هفت مترو را شامل می‌شود حدود 26کیلومتر است که امیدواریم تا پایان سال 91، 19 کیلومتر از آن که مربوط به خط سه مترو حدفاصل اتوبان آزادگان تا مصلای امام خمینی است به بهره‌برداری برسد.

هابیل درویشی بزرگ‌ترین مشکل پیش روی توسعه متروی تهران را کمبود اعتبارات و عدم بازگشایی ال‌سی برای خرید تجهیزات مورد نیاز مترو عنوان کرد و افزود: متأسفانه اعتبارات سال 89، 90 و 91 متروی تهران به‌طور تقریبی یکسان درنظر گرفته شده درحالی‌که طی سال گذشته و سال‌جاری که با نوسان قیمت ارز مواجه بودیم حدود 50 درصد هزینه‌های ساخت و خرید تجهیزات افزایش داشته است. وی از ورود 177 واگن جدید برای بهره‌برداری در خطوط مترو تا دو ‌ماه آینده خبر داد و افزود: طبق برنامه در سال 91 قرار است حدود 247 واگن به شبکه حمل‌ونقل مترو اضافه شود.

در ادامه جلسه عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با توجه به اظهارات مدیرعامل شرکت مترو گفت: رویکرد مدیریت شهری در مواجهه با توسعه امکانات جنوب شهر تهران به‌خصوص در بحث توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی و اتوبوسرانی بسیار خوب و قابل تقدیر است.

رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز با این پرسش که چرا در سال 90 شاهد افت تحویل و بهره‌برداری از خطوط مترو بوده‌ایم، گفت: طبق گزارش‌های قبلی که شرکت مترو اعلام کرده بود، قرار بود در سال90 بخشی از خط سه متروی تهران حد‌فاصل چهارراه ولیعصر تا سهروردی که حدود هفت کیلومتر است و بخشی از خط چهار مترو حد فاصل میدان آزادی تا اکباتان که حدود چهار کیلومتر است و امتداد خط یک از قیطریه تا تجریش و از حرم مطهر تا کهریزک که حدود چهار کیلومتر است به بهره‌برداری برسد؛ البته شاهد بهره‌برداری خط یک در شمال و جنوب شهر بودیم ولی تعهدات دیگر به انجام نرسید.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به تصمیم اخیر هیأت دولت درخصوص تخصیص اعتبارات دولتی مترو به‌صورت بودجه استانی گفت: اینکه برای تخصیص اعتبارات مترو ابتدا استانداری نظر بدهد، سپس وزارت کشور تأیید کند، اتفاق خوبی نیست. در شرایط قبلی برای اختصاص بودجه‌های دولتی به مترو ماه‌ها منتظر تخصیص اعتبارات بودیم که با این تصمیم شرایط سخت‌تر خواهد شد.

دبیر خاطرنشان کرد: متأسفانه به‌دلیل ایجاد ایستگاه بریانک و توسعه خط هفت شاهد ترافیک سنگین از تونل توحید به سمت جنوب که بار ترافیکی تخلیه می‌شود، هستیم. در این ناحیه مسیر به واسطه ایجاد این ایستگاه محدود می‌شود که بهتر است برای این معضل راهکاری اندیشیده شود.

تشکری‌هاشمی: مترو تنها ساختن تونل نیست

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران که در چهارصدوهفتادوچهارمین جلسه شورای شهر نیز حضور داشت با اشاره به اهمیت توسعه خطوط مترو گفت: مترو یک سبد تولید است و چنانچه در یکی از اجزا خللی ایجاد شود سایر موارد را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز گفت: بحث‌های صورت گرفته درخصوص مترو چه از نظر شهرداری و چه شورای شهر منطقی است ولی چون شاخص برای ارزیابی از پیشرفت پروژه‌ها وجود ندارد معمولا این موضوعات پیش می‌آید.

سیدمناف هاشمی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران نیز با اشاره به تشریح اختصاص اعتبارات مترو از سوی شهرداری و دولت گفت: بودجه مصوب عمرانی متروی تهران برای سال 90 حدود 600 میلیارد تومان بود که در پایان سال با تصویب اصلاحیه‌های بودجه این رقم به 715 میلیارد تومان افزایش یافت.

سهم دولت دراین بخش حدود 300میلیارد تومان بود که این رقم به 243میلیارد تومان کاهش یافت و از این رقم مصوب هم دولت در سال 90 حدود 192میلیارد تومان پرداخت کرد. وی افزود: سهم شهرداری تهران از بودجه جاری مترو برای سال 90 حدود 121میلیارد تومان بود که با تصویب اصلاحیه در پایان سال این رقم 142میلیارد تومان شد. سهم دولت در این بخش حدود 100میلیارد تومان بود که تنها 80 میلیارد تومان آن محقق شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران گفت: طبق قانون سهم دولت و شهرداری برای توسعه مترو هر کدام 50 درصد است.مدیرعامل شرکت متروی تهران نیز در توضیح به سؤالات برخی از اعضای شورای شهر گفت: چهار کیلومتر خط چهار متروی تهران در 24 فروردین سال‌جاری مورد تست گرم قرار گرفت و چنانچه با حادثه 27 فروردین‌ماه مواجه نمی‌شدیم می‌توانستیم از این خط استفاده کنیم. وی افزود: عقب‌ماندگی ما در احداث هفت کیلومتر خط میانی است که حدود 84 درصد پیشرفت داشته و 16 درصد مابقی مربوط به خرید ریل است که قول می‌دهیم مهرماه این مسیر به بهره‌برداری برسد.

هابیل درویش درخصوص ایجاد فضاهای معنوی در ایستگاه‌های مترو گفت: در طراحی‌های جدید ایستگاه‌های مترو موضوع نمازخانه مدنظر قرار گرفته و سعی بر این است که در ایستگاه‌هایی که در سال‌های قبل ایجاد شده بهترین فضاها را به نمازخانه اختصاص دهیم.

عباس شیبانی عضوکمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه شورا نیز تأکید کرد: مترو در تمام دنیا بهترین وسیله حمل‌ونقل شناخته شده است. برای شهرهایی مانند تهران که دیگر جایی برای تردد خودروها در روی زمین وجود ندارد توسعه مترو ضروری است. در ادامه شکیب با اشاره به اینکه در بحث حمل‌ونقل اولویت اول با مترو است، اظهار داشت: درست است که پروژه صدر ـ نیایش پروژه ترافیکی مهمی است اما باید به همان اندازه که اعتبار برای پیشرفت این پروژه هزینه می‌شود به مترو نیز پول تزریق شود.

علیرضا دبیر، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران نیز با اشاره به تذکر شکیب گفت: احداث پروژه صدر ـ نیایش از صفر تا صد در اختیار شهرداری است و طبق برنامه زمانبندی و اعتبارات مصوب مشغول به‌کار است اما تأمین اعتبار پروژه مترو طبق قانون 50 درصد شهرداری و 50 درصد با دولت است؛ این دوگانگی باعث تأخیر در اجرای پروژه می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود به کمیته سه نفره شورای شهر تهران جهت پیگیری مطالبات شهرداری از دولت اشاره کرد و افزود: قرار بود این کمیته از وضعیت اعتبارات اختصاص داده شده دولتی به متروی تهران گزارشی به شورا ارائه دهد و بهتر است گزارش این کمیته در جلسات شورای شهر بررسی شود.

تشکری‌هاشمی: شهرداری هفت برابر دولت در مترو هزینه کرده است

تشکری‌هاشمی معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران با اشاره به اینکه شورای شهر تهران در مرحله قانونگذاری دست شهرداری را بازگذاشت تا در پرداخت اعتبارات مترو دچار مشکل نشود، خاطرنشان کرد: شورای شهر به شهرداری این اختیار را داد تا در پرداخت اعتبارات مترو به جای پرداخت 50درصد اعتبارات اجازه داشته باشد تا سقف 80 درصد از اعتبارات را پرداخت کند که این مصوبه شورا باعث شده که شهرداری هفت‌برابر دولت در مترو هزینه کند.

کد خبر 176686
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز