همشهری آنلاین: در بودجه سنواتی در سال جاری برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اعتبار در نظر گرفته شد اما به تازگی از پارلمان شنیده می‌شود که دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها طفره می‌رود و برخی نمایندگان هم از بیم افسارگسیخته‌تر شدن افزایش قیمت‌ها، دولت را به مذاکره دعوت می‌کنند تا تأخیر در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مسجل شود.

به گزارش همشهری آنلاین، به تعداد نمایندگانی که طرف گفتگو قرار می‌گیرند، یک خبر و حتی یک تحلیل جدید از سرنوشت فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به دست می‌آید چراکه یکی می‌گوید دولت باید فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را در سال 91 اجرا کند، دیگری علاوه بر اینکه اظهار می‌کند فاز دوم اجرا نمی‌شود، می‌گوید علی لاریجانی و بقیه نمایندگان می‌دانند که فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در عمل در سال 91 اجرایی نمی‌شود.

هر چند که نمایندگان مجلس نهم، تأمل بر روی زمان آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را بخاطر جلوگیری از افزایش فشار اقتصادی بر مردم مورد تأکید قرار می‌دهند اما از طرفی نیز همین پارلمان در هشتمین دوره خود، بودجه‌ای برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در بودجه امسال به تصویب رسانده و به نوعی دولت را موظف به اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها کرده است. با این حال اگر امروز «گرانی افسارگسیخته» مصلحتی بوجود آورده که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به تأخیر بیافتد اما قانون که نباید تعطیل شود. شاید از اینروست که نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با همشهری تأکید می‌کند: «توقف فاز دوم یارانه‌ها باید با مجوز مجلس باشد».

محمدرضا پورابراهیمی در این باره گفت: سال گذشته که مجلس هنوز اجازه اجرای فاز دوم را نداده بود، دولت تأکید عجیبی بر اجرای هرچه سریع‌تر این مرحله از قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را داشت اما در سال‌جاری که مجلس این امر را در قالب قانون بودجه مصوب کرد، دولت اذعان کرده که تصمیمی برای اجرای قانون ندارد. آنچه مسلم است این است که دولت موظف به تبعیت از مجلس است و باید قانون را اجرا کند.     

اظهارات هفت نماینده مجلس نهم درباره سرنوشت فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در جدول می‌آید. سه وضعیت برای نوع رویکرد و موضع نمایندگان در قبال سرنوشت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها دیده شده است؛ *اجرا شدن فاز دوم در سال 91  *اجرا نشدن فاز دوم در سال 91  *رایزنی دولت و مجلس بر سر بهترین زمان اجرای فاز دوم

مشخصات نماینده اظهارات درباره فاز دوم هدفمندی یارانه ها سه سناریو درباره زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها دلیل انتخاب یکی از سه سناریوی زمانی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها

ارسلان فتحی پور - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نماینده مردم کلیبر

  • دولت در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باید قانون را مبنای عمل خود قرار دهد.
  • اگر دولت به قانون هدفمندی یارانه‌ها انتقاد دارد باید در لایحه‌ای در خصوص بخش‌های مورد انتقادش درخوست بازنگری کند.
رایزنی و تعامل دولت و مجلس برای در نظر گرفتن بهترین زمان جهت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها
  • با توجه به این که در شرایط حاضر گرانی‌های موجود در جامعه برای مردم تبدیل به معظل شده است، انتخاب زمان مناسب یا به عبارتی بهترین زمان برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اهمیت زیادی دارد. 
ابراهیم نکو - عضو کمیسیون اقتصادی - نماینده مردم رباط کریم و بهارستان
  • هنوز تکلیف اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مشخص نیست.
  • امیدوارم فاز دوم هدفمندی به این زودی اجرا نشود.
مخالف اجرا
  • به نظرم فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را نباید عجولانه اجرا کنند زیرا فشارهایی که در پی اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها عاید مردم بخصوص قشر آسیب‌پذیر و کم‌درآمد جامعه شده است، با اجرا شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بیشتر هم خواهد شد.
عطاء الله حکیمی - عضو کمیسیون اقتصادی
  • هنوز وضعیت اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مشخص نیست.
رایزنی و تعامل دولت و مجلس برای در نظر گرفتن بهترین زمان جهت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها
  • دولت باید نمایندگان مردم را قانع کند که در صورت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها وضعیت اقتصادی کشور از این شکننده‌تر نخواهد شد. لذا دولت باید نمایندگان را قانع کند تا بتوانیم درباره فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تصمیم بگیریم. 
مهناز بهمنی - عضو کمیسیون اقتصادی :
  • فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها انجام نخواهد شد .
  • رئیس مجلس گفتند فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها عملاً انجام نخواهد گرفت.
  • نمایندگان مردم به اتفاق دارای این نظر هستند که فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها امسال انجام نمی‌شود.
مخالف اجرا
  • فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها انجام نخواهد شد تا فاز اول به درستی انجام گیرد. 
  • محمدرضا تابش - عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس - نماینده مردم اردکان

     

    • زمان اجرای فاز دوم هدفمندی بر عهده دولت است زیرا بر اساس قانون برنامه پنجم، دولت می تواند شیب اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را طی ۵ سال تنظیم کند.
    • قانون مصوب مجلس تنها الگوی مجاز اجرای هدفمندی یارانه ها است و بارها مجلس تاکید کرده است که دولت باید این قانون را اجرا کند.
    رایزنی و تعامل دولت و مجلس برای در نظر گرفتن بهترین زمان جهت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها
    • گرانی های افسارگسیخته، در نظر گرفتن زمان مناسب برای اجرای فاز دوم هدفمندی را ضروری تر می کند.
    سعید اربابی - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس - نماینده مردم ایرانشهر
    • تیم اقتصادی دولت در نظر دارد فاز دوم هدفمندی یارانه ها را در سال 92 انجام دهد.

     

    مخالف اجرا
    • در پی نشست های کمیسیون اقتصادی مجلس با تیم اقتصادی دولت این نتیجه حاصل شده که با توجه به گرانی های اخیر، اجرای فاز دوم هدفمندی و یک افزایش قیمت دوباره، به صلاح نیست.

     سید ناصر موسوی لارگانی - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس - نماینده مردم فلاورجان

    •  فاز دوم هدفمندی یارانه ها باید در سال جاری اجرا شود.
    •  دولت امروز حاضر به اجرای فاز دوم نیست و برای اجرای آن طفره می رود.
    • دولت در زمان بررسی اعتبار برای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در خواست ۱۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار داشت اما مجلس این درخواست را به دلیل تورم زا بودنش رد کرد.
    • دولت با درخواست اعتبار 130 هزار میلیارد تومانی می خواست به جای اجرای پنج ساله قانون هدفمندی یارانه ها، اجرای این قانون را در سال جاری به اتمام برساند و در حقیقت قانون را به جای ۵ سال در ۲ سال اجرا کند که مجلس با این موضوع مخالفت کرد.
    موافق اجرا
    • برای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در بودجه سنواتی کشور در سال جاری اعتبار در نظر گرفته شده و مجلس مصوب کرده که دولت ۶۶ هزار میلیارد از طرح هدفمندی باید به دست آورد لذا دولت موظف است تا فاز دوم هدفمندی یارانه ها را در سال ۹۱ اجرا کند.
    کد خبر 177098
    منبع: همشهری آنلاین

    برچسب‌ها

    پر بیننده‌ترین اخبار دولت

    دیدگاه خوانندگان امروز

    پر بیننده‌ترین خبر امروز