به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تهران سما، دکتر محمدباقر قالیباف در این بازدید که از تونلهای اجرا شده و برپایی کارگاهها انجام گرفت، با بیان این مطلب افزود: فرودگاه دروازه ورود به کشور محسوب میشود و مسافران خارجی نیز همواره به هنگام ورود یکی از بهترین سرویسهایی که دریافت میکنند حمل و نقل عمومی است. این در شرایطی است که فرودگاه امام خمینی (ره) تاکنون فاقد سرویس حمل و نقل عمومی مانند مترو بوده است.
وی افزود: به همین دلیل از چند سال پیش یکی از دغدغههای من به عنوان شهردار تهران و دغدغههای دولت، همچنین یکی از چالشهای مردم ما تردد تا فرودگاه امام خمینی و متصل نبودن فرودگاه به حمل و نقل پایدار شهر محسوب میشد.
قالیباف با تاکید براینکه احداث مترو برای فرودگاه در حوزه اختیارات شهرداری تهران نبوده است، گفت: طبق قانون چون فرودگاه در محدوده خارج از شهر تهران است، شهرداری تهران مسئولیتی در قبال آن ندارد. از سویی دولت مسئولیت اجرای این پروژه را به وزارت مسکن و شهرسازی قبل از ادغام سپرده بود که این پروژه را در حریم شهر اجرایی و تحویل مدیریت شهری بدهند اما با گذشت حدود چهار سال دوستان دولتی ما به این نتیجه رسیدند که این پروژه به مجموعه شهرداری تهران سپرده شود.
شهردار تهران در ادامه گفت: با توافقهایی که از سوی دولت انجام گرفته اجرای مترو شهرهای اقماری نیز به شهرداری تهران سپرده شده است که بر این اساس فاز دوم مترو تهران- پرند از فرودگاه امام خمینی تا شهر پرند ادامه خواهد یافت.
قول شهردار تهران برای مترو تهران-پرند
وی با تاکید براینکه برای فاز اول پروژه نیز یک برنامه زمانی ۱۱ماهه تدارک دیدهایم که از اول خردادماه آغاز شده است، گفت: فاز اول پروژه مترو تهران-پرند به طول ۳۳ کیلومتر از حرم مطهر امام خمینی (ره) تا فرودگاه امام (ره) خواهد بود و من به عنوان شهردار تهران این قول را به مردم میدهم که در این ۱۱ ماه پیش بینی شده این بخش مترو را احداث کنیم.
قالیباف درباره فاز دوم اجرای پروژه نیز افزود: درصدد هستیم تا قبل از پایان سال ۹۲ این مرحله از کار را به اتمام برسانیم؛ همچنین پیش بینی که برای جابه جایی مسافر در این پروژه انجام شده، جابه جایی ۳۰هزار نفر در روز با سرفاصله حرکت ۶دقیقه است.
شهردار تهران در مورد هزینه اجرای این پروژه گفت:در مورد هزینهها نمیتوان به طور دقیق صحبت کرد. در شرایطی که امروز میلگرد و آهن به طور روزانه قیمتشان در هر کیلوگرم تغییر میکند، به طوری که ما آهن کیلویی ۸۵۰تومان را امروز ۱۵۰۰تومان باید بخریم قدر مسلم برآورد هزینهها متغیر خواهد بود. با این وجود طبق برآوردهای اولیه هزینه اجرای این پروژه به غیر از ۱۵رام قطار موردنیاز، ۵۲۰میلیارد تومان بوده که طبیعی است اگر قیمتها افزایش پیدا کند این هزینهها نیز تغییر میکند.
وی همچنین از خدمت رسانی شبانه روزی از مترو تهران تا فرودگاه امام خبرداد و تصریح کرد: به واسطه اینکه بیشتر مسافران فرودگاه شب هنگام وارد میشوند، تدارک ویژهای برای این مسافران در نظر گرفتهایم. البته مترو در طول روز هم به فعالیت خود ادامه میدهد چرا که شهروندان شهرهای اقماری تهران نیز مانند اسلامشهر و ورامین به آن نیاز خواهند داشت.
قالیباف افزود: در طی این جلسه قرارشد که در یکی، دو ماه آینده مهندسان مشاور این پروژه مطالعاتی را در خصوص انتخاب یکی، دو ایستگاه داخل شهری برای خدمت رسانی به مسافران شبانه فرودگاه انجام دهند.
شهردار تهران همچنین اظهارداشت: شخص رییس جمهور نیز حساسیت ویژهای نسبت به پیشرفت این پروژه دارد و ما امیدواریم که همکاری خوبی از طرف دولت صورت بگیرد.
قالیباف در پاسخ یکی از خبرنگاران در مورد آغاز عملیات مترو شهرهای اقماری گفت: تا اینجای کار آنچه که به طور رسمی به ما ابلاغ شده در مورد مترو تهران-پرند بوده که من هم قول اجرای فاز اول آن را تا اوایل سال آینده میدهم اما در مورد شهرهای اقماری فعلا نمیتوانم قولی بدهم. البته توافقاتی کلی درخصوص واگذاری مسوولیت اجرای مترو شهرهای اقماری به شهرداری تهران صورت گرفته است.