گروه سیاسی: رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک دیروز در ترکیه و سوریه برای آزادسازی 48زائر ربوده شده ایرانی در سوریه ادامه پیدا کرد.

سعید جلیلی

وزیر امور خارجه، در آنکارا پشت درهای بسته مذاکره‌ای 150دقیقه‌ای با همتای ترک خود انجام داد و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان در دمشق از اسنادی سخن گفت که راوی حمایت آمریکا از گروه‌های تروریستی سوریه است.48زائر ایرانی که همزمان با سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع) در سوریه عازم زیارت بارگاه حضرت زینب(س) بودند توسط گروهی موسوم به ارتش آزاد سوریه به گروگان گرفته شدند.

یک روز بعد از آنکه وزارت امور خارجه یادداشت اعتراض خود را از طریق سفارت سوئیس به کاخ سفید ارسال کرد و آمریکا را مسئول تأمین امنیت و جان شهروندان ربوده شده ایرانی دانست، حالا علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه نیز نامه‌ای به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نوشته و با ابراز نگرانی از وضعیت اتباع ایرانی ربوده شده در سوریه و لیبی خواستار همکاری و مشارکت وی برای آزادی فوری آنها شده است.

علاوه بر زائران ایرانی ربوده شده در سوریه، یازدهم مردادماه نیز هیأتی هفت‌نفره از نیروهای هلال احمر جمهوری اسلامی به طرز مشکوکی در بنغازی لیبی ناپدید شدند.علی اکبر صالحی در نامه خود به دبیرکل سازمان ملل متحد با تأکید بر نگرانی عمیق دولت جمهوری اسلامی ایران و همچنین خانواده‌های افراد ربوده‌شده نسبت به امنیت و سلامت آنها تصریح کرد:

جمهوری اسلامی ایران گروگانگیران را مسئول جان این افراد می‌داند و خواستار آزادی فوری این افراد است و استفاده از آنها به‌عنوان سپر انسانی را نقض حقوق بین‌الملل و حقوق بشر دوستانه قلمداد می‌کند. بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد تاکنون موضعی درباره ربایش 48زائر ایرانی نگرفته است. تنها حرفی که به میان آمده این بوده که مارتین نسیرکی سخنگوی دبیر کل سازمان ملل روز دوشنبه در پاسخ به خبرنگاران درباره این آدم‌ربایی، گفته بود: «در حال حاضر چیزی برای گفتن ندارم.»

معارضان یکدست نیستند

علی اکبر صالحی که به ترکیه رفته است تا مسئولیت این کشور را که حامی ارتش آزاد سوریه است در قبال جان شهروندان ربوده شده ایرانی یادآوری کند دیروز با احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه مذاکره‌ای 150دقیقه‌ای پشت درهای بسته داشت؛ مذاکره‌ای که کمتر خبری از مشروح آن منتشر شد و تنها صالحی در فرودگاه مهر‌آباد به خبرنگاران گفت که طی دیداری با دوستان ترک و یادآوری ارتباط ترکیه با برخی جریانات در سوریه، از آنها خواستیم تا همانگونه که این کشور در آزادی اسرای قبلی ایرانی کمک کردند این بار هم تلاش کنند تا ایرانیان در بند آزاد شوند.

وی با بیان اینکه معارضان در سوریه یکدست نیستند، گفت: انتظار نداریم که نفوذ کشوری در ترکیه به مفهوم دسترسی به تمام معارضان باشد. البته اوغلو اعلام کرد که شهروندان ایرانی همانند شهروندان ترکیه هستند. ما هم از معارضان که مسلمان هستند می‌خواهیم در‌ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر از راه اخوت اسلامی وارد شده و شهروندان و زائران ایرانی را آزاد کنند.

صالحی درباره گفت‌وگوهایش با همتای ترک توضیح داد: اخبار منتشرشده در مورد وابستگی این افراد به سپاه را تکذیب کردیم و شرح دادیم که برای مدتی بود که زائرین به سوریه نمی‌رفتند، اما از زمانی که دمشق آرام شد مجددا آغاز به اعزام زائرین کردیم و بازنشستگان ادارات مختلف از سپاه و وزارتخانه‌های دیگر به نوبت در لیست زائران قرار گرفتند و عشق و شور ایرانی‌ها به اهل‌بیت(ع) آنقدر زیاد است که ما نمی‌توانیم مانع اقبال مردم به زیارت عتبات شویم. به هر حال تعدادی از این عزیزان از بازنشستگان سپاه و ارتش بوده‌اند، البته افرادی نیز از ادارات مختلف دیگر بوده‌اند و حتی قرار بود در مرحله بعد بازنشستگان ادارات دیگر نیز اعزام شوند که آرام آرام راه برای زیارت سایر مردم و شهروندان نیز باز شود.

دمکراسی از طریق لانه‌های مسلح!

سعید جلیلی هم که از لبنان به سمت سوریه حرکت کرده و دیداری با بشار اسد در دمشق انجام داده بود در یک نشست خبری تأکید کرد که تهران مدارکی را در اختیار دارد که در آنها آمریکا به نفوذ تروریست‌ها در سوریه اذعان کرده است.دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان ادامه داد:‌ ایران اسناد معتبر و تأیید شده‌ای درباره اذعان آمریکا به‌وجود تروریست‌هایی که به‌منظور ایجاد خشونت در سوریه وارد این کشور شده‌اند، در اختیار دارد.

به گزارش ایسنا، وی گفت: بهتر است که همه در مقابل کسانی که قصد مانع‌تراشی بر سر حل مسئله سوریه را دارند، بایستند چرا که دمکراسی از مراکز سلطه شکل نمی‌گیرد. جلیلی تأکید کرد: دمکراسی به واسطه صندوق‌های رأی مشخص خواهد شد نه از طریق لانه‌های مسلح. وی درباره ایجاد منطقه حایل در مرزهای سوریه و ترکیه بیان کرد: هر راهی برای حل این بحران باید داخلی و از سوی خود سوریه‌ای‌ها باشد و البته همه باید به مرزهای سوریه چه به لحاظ مادی و چه به لحاظ معنوی احترام بگذارند چرا که امنیت (همه کشورها) مسئله‌ای تفکیک‌ناپذیر است.

وی درخصوص احتمال حمله نظامی به سوریه گفت که کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند ثبات سوریه را متزلزل کنند، دچار اشتباه استراتژیک بزرگی شده‌اند.دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشور در ادامه، حضور نیروهای سپاه پاسداران ایران در کنار نیروهای سوری در انجام عملیات‌های نظامی علیه معترضان را تکذیب کرد و گفت: عادت کردیم که هربار اینگونه ادعاهای بی‌اساس که به‌منظور تشویش اذهان عمومی انجام می‌شود را بشنویم.

وی گفت که ایران از تمامی تلاش‌هایش برای آزادی ربوده‌شدگان بی‌گناه ایرانی استفاده خواهد کرد تا آنها را سالم به کشور بازگرداند. در نوبت عصر هم جلیلی با وزیر امورخارجه سوریه دیدار کرد. او در این دیدار با اشاره به سیاست اصولی ایران برای دستیابی ملت‌ها به حقوق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود تصریح کرد: حمایت‌نکردن جدی و عملی از روند دمکراسی در سوریه بیش از پیش ماهیت مدعیان دروغین دمکراسی را نزد ملت‌ها برملا ساخته است. ولید معلم نیز با محکوم‌کردن اقدامات تروریستی در سوریه تأکید کرد: دولت سوریه از تمام ظرفیت خود برای آزادی زائران ایرانی استفاده خواهد کرد.

کد خبر 180471
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز