چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: آدم‌بدها در سناریوی جنایت‌های سایبری درحال پیروز شدن هستند؛ ویروس‌های رایانه‌ای، حملات سایبری و تروجان‌ها طی چهار سال گذشته به سرعت افزایش یافته و رشد کرده‌اند.

شرکت مک‌کافی در گزارش خطرات چهار‌ماهه خود اعلام کرد بیش از هشت میلیون بدافزار جدید در چهار‌ماهه دوم سال کشف کرده‌ است. به بیانی دیگر تعداد این بد‌افزارها نسبت به چهار ماه اول سال 23 درصد افزایش داشته‌است. این شرکت امنیتی اعلام کرد درحال حاضر بیش از 90 میلیون نوع منحصر‌به فرد از بدافزار در سرتاسر جهان وجود دارد.

رایانه‌های مجهز به سیستم عامل ویندوز شرکت مایکروسافت همچنان به عنوان بزرگترین اهداف حملات سایبری مخرب قرار دارند،‌اما هکرها دیگر ابزار‌ها و دستگاه‌ها از قبیل رایانه‌های مکینتاش اپل و گوشی‌های موبایل را نیز مورد هجوم قرار می‌دهند.

به گفته وینسنت ویرفر رئیس شرکت مک‌کافی حملاتی که معمولا به رایانه‌ها صورت می‌گرفتند،‌اکنون دیگر تجهیزات را نیز هدف قرار داده‌اند، به گفته وی این گزارش جدید به نیاز شدید به محافظت از تمامی دستگاه‌ها و ابزارهایی که از آنها برای اتصال به اینترنت استفاده می‌شود تاکید دارد.

در چهار‌ماه دوم سال، شرکت اپل نیز با تهدید مواجه شد. این شرکت در تبلیغاتش اعلام می‌کند که مکینتاش تا به‌حال ویروسی نگرفته است اما ویروسی به نام Flashback همه‌چیز را تغییر داد.این بد‌افزار مخرب که صدها‌هزار رایانه مکینتاش را به خود آلوده کرد شبیه به افزونه‌ مرورگر فلش است اما در اصل هزاران نام کاربری و رمز عبور را به سرقت برده‌است.

با رشد سهام بازار رایانه‌های مکینتاش و تبدیل شدن آن به سومین سکوی رایانه‌ای آمریکا، هکرها بیشتر از قبیل رایانه‌های اپل را هدف گرفتند و اپل به تازگی ادعای خود در زمینه امنیت مکینتاش را پس‌گرفته است.

گوگل نیز با رشد تعداد حملات سایبری مواجه شده و نرم‌افزار اندروید این شرکت هدف بدافزارهای بسیار جدیدی قرار گرفته است و تعداد این ویروس‌ها نیز روز‌به روز افزوده می‌شود. مک‌کافی طی سال 2012 درحدود 13 هزار بد‌افزار مختلف و جدید موبایل کشف کرده‌است، درحالی که تعداد این بد‌افزارها در سال گذشته از دو هزار فراتر نمی‌رفت.

بدافزارهای اندرویدی هیچ تاثیری بر روی سرعت دستگاه‌ها ندارند و از این رو کاربران باید بسیار هوشیار باشند. حملات جدید به این سیستم‌ها شامل ارسال هرزنامه، سواستفاده از گوشی‌های اندرویدی برای ایجاد بات‌نت ( گروهی از رایانه‌های آلوده که هکرها از آنها برای ایجاد حملات سایبری بهره‌برداری می‌کنند) و گروگان گرفتن گوشی در ازای دریافت پول هستند.

گروگان‌گیری گوشی که با استفاده از ابزاری به نام Ransomware انجام می‌گیرد، طی دهه گذشته ابزاری محبوب برای تبهکاری‌های سایبری به شمار می رفت و اکنون دوباره به روزهای اوج خود بازگشته است.

به این شکل کاربر یک اسمارت‌فون پس از دانلود کردن یکی از این Ransomware ها کنترل کاملا گوشی و اطلاعات درون آن را به هکر می‌دهند و تنها درصورتی که پول مورد نظر هکر را به وی پرداخت کنند می‌توانند اطلاعات و گوشی خود را بازپس گیرند. این شیوه پس از ماه‌ها رکود، طی ماه‌های گذشته رشد بسیار سریعی یافته است به شکلی که چهار‌ماه دوم سال 2012 نقطه اوج چنین جرائم سایبری بوده‌است.

تکنیک دیگر حملات سایبری به رایانه‌ها Drive-By نام دارد که یکی دیگر از شیوه‌های قدیمی به شمار می‌رود اما طی ماه‌های گذشته رشد قابل توجهی یافته‌است. در این تکنیک هکرها وارد وب‌سایتی شده و تمامی بازدید‌کنندگان آن وب‌سایت را آلوده می‌کنند. به گفته مک‌‌کافی اولین نشانه‌های این نوع حملات در گوشی‌های موبایل در چهار‌ماهه دوم سال مشاهده شده‌است.

در این شیوه هکرها به محض وارد شدن کاربر به وب‌سایت آلوده، بد‌افزار را درون گوشی قربانی می‌اندازند. در بیشتر موارد قربانی‌ها باید بد‌افزار دانلود شده را نصب کنند اما در این شیوه نامگذاری بد‌افزار به شکلی است که کاربر به راحتی فریب خورده و آن را دانلود می‌کند.

بر اساس گزارش CNN، در این گزارش آمده که حتی از شبکه توئیتر نیز به عنوان ابزاری برای حملات بات‌نتی استفاده می‌شود به این شکل هکر‌ها برای انجام فعالیت های خود نیازی به تحمل دردسر نفوذ به یک سرور و یا خریداری یک سرور را نخواهند  داشت و به جای آن ویروس‌هایی را می‌سازند که برای یافتن دستورها در میان پیام‌های توئیتر طراحی شده و آموزش دیده‌اند.

کد خبر 183619
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز