همشهری آنلاین: سرمربی تیم ملی ایران گفت: من می‌خواهم تیم ملی ایران را به جام جهانی ببرم. شانه‌های من بار سنگین انتظار 75 میلیون ایرانی را تحمل می‌کند. من هر روز به آن فکر می‌کنم و فقط یک چیز در ذهنم وجود دارد، موفقیت.

به گزارش ایسنا، سایت ساکرنت گفت‌وگویی را با سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انجام داده است. این سایت خبر مصاحبه کارلوس کی‌روش را اینگونه تنظیم کرده است: کارلوس کی‌روش هدایت تیم‌های بزرگی را در دوران مربی‌گری‌اش پذیرفته است اما تردیدی وجود ندارد که هیچ کشوری مثل ایران فوتبال را دوست ندارد. مرد پرتغالی بیش از یک سال در ایران است اما هنوز هم از هواداران ایرانی شگفت‌زده است: "من در هیچ جای دیگری چنین شور و اشتیاقی را ندیدم. اخیر داربی تهران بین تیم‌های پرسپولیس و استقلال برگزار شد و صد هزار نفر برای تماشای این بازی به استادیوم آزادی آمدند. عده‌ی زیادی از مردم از شب قبل پشت در ورزشگاه آزادی مستقر شدند و شب را همانجا خوابیدند. فدراسیون و سازمان لیگ ایران برای این تماشاگران تدارک صبحانه دیدند!"

البته مردم ایران هر چقدر به بازی فوتبال علاقه داشته باشند که البته میزان آن بسیار زیاد نیز هست، به پای علاقه‌ی آنان به تیم ملی کشورشان نمی‌رسد. ایران تاکنون سه بار در سالهای 1978، 1998 و 2006 راهی جام جهانی شده است، اما در سال 2010 نتوانست در این رقابت‌ها حضور داشته باشد. به جای ایران کره‌شمالی بود که توانست جواز حضور در این رقابت‌ها را پیدا کند. همان تیمی که در جام جهانی 2010 مقابل پرتغال یعنی تیمی که هدایتش را کارلوس کی‌روش بر عهده داشت با 7 گل در هم کوبیده شد.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید که مردم این کشور بی‌قرار موفقیت تیم ملی فوتبال و حضور در جام جهانی 2014 برزیل هستند. کشوری که یکی از صاحبان فوتبال جهان به شمار می‌رود." دقیقا به همین دلیل بوده که ایران در ماه آپریل سال 2011 اقدام به استخدام کی‌روش کرده است. انتظار از من بردن تیم به جام جهانی 2014 است و این انتظار دقیقا همان حرفه من است. انتظار فدراسیون فوتبال ایران از من با انتظاری که خودم دارم کاملا مطابقت می‌کند."

تیم ملی ایران روز سه شنبه دیدار حساسی خواهد داشت و می‌تواند قدم بزرگی بردارد تا بخش عمده‌ای از انتظارات برآورده شود. پیروزی در بیروت می‌تواند ایران را در حالی در صدر جدول گروه A رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2014 قرار دهد که تنها 5 بازی دیگر باقی مانده است. دو تیم نخست هر گروه مستقیم راهی برزیل خواهند شد.

تیم ملی فوتبال ایران در مسیر حرکت به جام جهانی شروعی استثنایی داشت و در دیدار دوم هم بد نتیجه نگرفت. پیروزی در ازبکستان که در ماه جون رقم خورد نتیجه‌ای فوق العاده بود و بهترین شروع ممکن به شمار می‌رفت. البته این برد کمی با چاشنی شانس نیز به دست آمد. اما هیچ چیز نمی‌تواند شیرین‌تر از پیروزی با گل دقیقه‌ی 94 باشد. آن هم در شرایطی که تیم در بیشتر دقایق بازی تحت تاثیر بازی حریف قرار گرفته باشد و بازی هم در زمین حریف برگزار شود. این بازی برای ایران حتی از دیدار دوم که در زمین خودشان برگزار شد، موفقیت‌آمیز‌تر بود چرا که دیدار دوم گلی در بر نداشت.

 " برد ازبکستان برای ما بسیار مهم و کلیدی بود. من ازبک‌ها را یک رقیب جدی برای رسیدن به جام جهانی 2014 برزیل می‌دانم. مقابل قطر ما نتوانستیم به گلی دست پیدا کنیم. در تمام طول 90 دقیقه‌ی بازی توپ و میدان را در اختیار داشتیم اما نتیجه‌ای که رقم خورد به مراتب ضعیف‌تر از عملکردی بود که در میدان به نمایش گذاشتیم."

نتیجه‌ای که در دو دور نخست رقابت‌ها رقم خورده - دو پیروزی آسان کره جنوبی - باعث شده که کی‌روش قطر و ازبکستان را نیز مدعی صعود از گروه بداند. البته لبنان به نظر نمی‌رسد که بتواند جایی در بین دو تیم برتر گروه داشته باشد، اما می‌تواند کار را برای برخی تیم‌ها سخت کند. خصوصا در بازی‌هایی که در بیروت برگزار می‌شود. " فکر می‌کنم ما شانس زیادی داریم که بتوانیم لبنان را در زمین خودش شکست بدهیم. البته آنها را دست کم نمی‌گیریم. البته این را هم باید بگویم که من بازی آنها را برابر تیم‌های بزرگ دیده‌ام و می‌دانم که آنها حریف کوچکی نیستند و بازی مقابل آنها ساده نخواهد بود. سه امتیاز این بازی صعود ما به جام جهانی را تضمین نمی‌کند اما برای ما اهمیت زیادی دارد که هر سه امتیاز این بازی را به دست آوریم و در ماه اکتبر که می‌خواهیم با کره جنوبی روبرو شویم وضعیت خوبی داشته باشیم."

ایران و کره جنوبی شناخت بسیار زیادی نسبت به یکدیگر دارند اما باید به این موضوع توجه کرد که دو کشور اخلاف زیادی با یکدیگر دارند. بازیکنان کره‌ای اخیرا توانسته‌اند در لیگ‌های بزرگی بازی کنند. بازیکنان کره‌ای به طور میانگین تجربه‌ بین‌المللی بسیار بیشتری نسبت به همتایان ایرانی خود دارند.

" این مسلما موضوع مهمی است. ایران در سطح آسیا لیگ قدرتمندی دارد. شرایط بازیکنان و دستمزدهای آنان خوب است و شرایط برای حضور آنان در لیگ‌های اروپایی وجود ندارد. موقعیت‌های حرفه‌ای در ایران وجود دارد و کشورهای امارات و قطر نیز هستند که بازی‌های خوبی به نمایش می گذارند. البته بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا در پیش است و موضوع مشکل خروجی برخی بازیکنان به دلیل مساله سربازی نیز گاهی اوقات گریبانگیر تیم ملی می‌شود."

" اما موضوع این است که بازیکنان ایران تجربه‌ی کمی دارند. در بازی با تونس ( که ایران دو بار برتری‌اش را از دست داد) به وضوح دیده شد که در بازی‌های بین المللی و مهم لازم است که بازیکنان 90 دقیقه با شدت و جنگندگی بالا کار کنند و تمرکزشان را حفظ کنند. ما این تجربه را لازم داریم. در ماه‌های اخیر من چندین نماینده در کشورهای اروپایی داشته‌ام تا شرایط برای حضور چند بازیکن ایرانی در لیگ‌های اروپایی فراهم شود، اما این چند بازیکن زیاد نیستند. من مدام به بازیکنان جوان تلنگر می‌زنم که باید در صحنه‌های بین المللی فوتبال حضور داشته باشند و برای یادگیری بیشتر تلاش کنند."

کارلوس کی‌روش البته معتقد است که قوانین بین‌المللی مناسب کشورهایی مانند ایران نیست. او می‌گوید که قانون را کشورهایی مانند آلمان، آرژانتین، پرتغال و انگلیس نوشته‌اند و به فکر کشورهایی مانند ایران و قطر و نیجریه و ... نبوده‌اند. در کشورهای صاحب فوتبال این لیگ‌ها هستند که بازیکنان را برای تیم ملی آماده می‌کنند اما در کشورهای در حال توسعه این تیم ملی است که بازیکنان را برای باشگاه‌ها آماده می‌کند.

" اگر تیم ملی تنها یک بازی دوستانه بین ماه‌های جون و نوامبر داشته باشد و بازیکنان فقط 4 روز پیش از بازی در اختیار تیم ملی قرار بگیرند خوب مشخص است که با این وضعیت نمی‌توان مقابل تیم‌هایی مانند آرژانتین و پرتغال و برزیل بازی کرد. اگر قرار باشد در چنین شرایطی قانون فیفا برای در اختیار قرار دادن بازیکنان باشگاه‌ها به تیم ملی رعایت شود، آشفتگی به وجود خواهد آمد. زمانی که من در ژاپن بودم بازیکنان چند ماه پیش از آعاز جام جهانی 1998 چندین ماه برای تیم‌هایشان بازی نکردند و کره جنوبی هم برای جام جهانی 2002 برنامه‌ی ویژه‌ای را پیاده کرد. باشگاه‌ها و فدراسیون موظفند که برای حمایت از تیم ملی با یکدیگر تعامل زیادی داشته باشند".

" البته همه چیز در حال پیشرفت است و ما هم در داخل زمین و هم در خارج از زمین برنامه‌های خوبی داریم. داریم تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم تا بتوانیم بازیکنان را برای برنامه‌های خاصی که برای تیم ملی در نظر گرفته‌ایم پرورش دهیم. همچنین ما موظف هستیم تا شرایط بیرون از زمین فوتبال مانند امکانات، تجهیزات و مسائل مربوط به سفر را حل و فصل کنیم. هنوز به جایی که باید نرسیده‌ایم اما پیشرفت خوبی داشته‌ایم."

" ما مشکلاتی هم بابت تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده است داریم. مثلا زمانی که می‌خواهیم بازی دوستانه‌ای با یک کشور انجام دهیم مشکلاتی برای گرفتن ویزا داریم و گاهی اوقات حتی تهیه بلیت هم با مشکل روبرو می‌شود. آخرین بار که برای انجام بازی تدارکاتی به خارج از کشور سفر کردیم دو بازیکن تیم نتوانستند به دلیل عدم صدور ویزا تیم را همراهی کنند. این موضوع ناراحت کننده‌ای است که از یک بازیکن جوان بخواهی به تیم ملی کمک کند و آن بازیکن نتواند این کار را انجام دهد."

 من می‌خواهم تیم ملی ایران را به جام جهانی 2014 برزیل ببرم. شانه‌های من بار سنگین انتظار 75 میلیون ایرانی را تحمل می‌کنند. این موضوع اصلا کار راحتی نیست و من هر روز به آن فکر می‌کنم. فقط یک چیز در ذهنم وجود دارد و آن موفقیت است.

کد خبر 183757
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز