عمارت ارباب هرمز در شرق تهران واقع در بوستان پلیس تهران، پس از سال‌ها بی‌توجهی و دادن کاربری‌های نامناسب به آن قرار است سروسامان بگیرد.

امارات تاریخی

این خبر را معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران به خبرگزاری ایسنا اعلام کرد. عمارت ارباب هرمز پس از در اختیار گرفتن تعدادی از خانه‌ها توسط دولت وقت، از همان سال‌ها به شهرداری تهران سپرده شد تا این عمارت تاریخی در جهت منافع عمومی جامعه مورد استفاده قرار بگیرد. آنطور که خبرگزاری ایسنا اعلام کرده است، موقعیت قرار گرفتن این بنای قاجاری یکی از مهم‌ترین عوامل برای تعیین کاربری آن پس از تملک عمارت بوده است.

براساس این گزارش عمارت تاریخی ارباب هرمز ابتدا به‌عنوان انبار بوستان پلیس، سپس خوابگاه کارگران افغانی و پس از آن برای مدتی در اختیار اقشار کم‌درآمد قرار گرفت تا محل اقامت باشد. این عمارت پس از سال‌ها بی‌توجهی در سال 1384از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. اکنون پس از چهار سال، شهرداری منطقه چهار نیز خواستار مرمت و تغییر کاربری این بنای تاریخی شده و با صدور مجوزهای لازم، امکان سامان بخشیدن به این عمارت تاریخی را فراهم کرده است.

معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران درباره‌ اقدامات در دست انجام در مرمت و ساماندهی و تغییر کاربری عمارت تاریخی ارباب هرمز در بوستان پلیس تهران به ایسنا گفت: از سال 1388تفاهمنامه‌ای بین شهرداری منطقه چهار و سازمان زیباسازی شهر تهران بسته شد تا عمارت ارباب هرمز در پارک پلیس مرمت شود. وی گفت: این ساختمان تا اواخر سال 1390در دست شهرداری بود و از آن زمان برای مرمت به سازمان زیباسازی تهران تحویل داده شد. شاپور دیوسالار افزود: از بهار امسال مرمت این بنا با زهکشی، ایجاد کانال دفع رطوبت و تعمیر شیروانی آغاز شد.

دیوسالار ادامه داد: با توجه به نوع استفاده‌‌ای که قبلا از این بنا می‌شد، احتمال اضافه شدن بخش‌های جدید به بنا‌ وجود داشت و به همین دلیل به دیوارها مشکوک شدیم و در کنار مرمت‌های اولیه، کار گمانه‌زنی‌ در این بخش از بنا نیز انجام شد. با این کار مسیر پله‌های اصلی و راه ورودی اولیه به ساختمان مشخص شد، همچنین تزیینات باقیمانده داخلی بنا مانند گچبری و نقاشی‌های روی دیوار پیدا شدند. وی گفت: با توجه به نوع تزیینات بنا به‌نظر می‌رسد صاحب آن در زمان ساخت، از نظر اقتصادی کاملا تأمین بوده که چنین بنایی را ساخته است.

دیوسالار اضافه کرد: عمارت تاریخی ارباب هرمز در طول سال‌های گذشته آسیب‌هایی دیده بود که آنها را شناسایی کردیم. به‌نظر می‌رسید این بنا به استحکام‌بخشی نیاز دارد که اکنون با استفاده از سازه‌های نگهدارنده، آن را سرپا نگه داشته‌ایم. همچنین در هر نقطه‌ای از عمارت که ملات ساختمان کم باشد، آن بخش دوباره‌سازی می‌شود و درصورت پیدا شدن بخش‌های قدیمی، همه تلاش خود را برای حفاظت از آنها به‌کار می‌بریم. براساس آنچه معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران گفته است، پس از مرمت کامل بنا، شناسنامه آن نصب و عمارت آماده‌ بهره‌برداری می‌شود.

دیوسالار گفت: کاربری این بنا باید به‌گونه‌ای باشد که رفت‌وآمد زیادی در ساختمان انجام نشود. براساس تصمیم‌گیری‌هایی که مسئولان شهرداری و سازمان زیباسازی درباره نوع کاربری این بنا بعد از پایان مرمت گرفته‌اند، درصورت امکان، کاربری‌هایی مانند ایجاد مکانی برای برگزاری نشست‌های ادبی و مفاخر باید به این بنا داده شود.

همچنین در این ساختمان، الحاقاتی مانند سرویس بهداشتی‌، آبدارخانه و آشپزخانه خارج از ظرفیت ساختمان در طول سال‌های گذشته ساخته شده است که باید حذف شوند. دیوسالار با بیان اینکه عملیات مرمت این عمارت تا آذرماه امسال به‌طور کامل به پایان می‌رسد،‌ گفت: ‌در پارک پلیس که قبلا پارکی یکپارچه بود، سه مظهر قنات وجود داشت که اگر آنها احیا شوند، این پارک موقعیت مناسب‌تری پیدا می‌کند. همچنین درصورتی که بودجه کامل پروژه تصویب شود، احتمال احیای قنات‌های پارک در کنار مرمت این عمارت وجود دارد.

معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران ادامه داد: در بررسی‌های میدانی انجام‌شده و صحبت‌هایی که با اهالی منطقه انجام شد، متوجه شدیم این عمارت در ابتدا به سران ایل بختیاری متعلق بوده است که به تهران مهاجرت کردند و بنا نیز براساس طرح‌های معماری عشایر ساخته و سال‌ها بعد توسط ارباب هرمز خریداری شد.

به گفته وی، در طبقه همکف این بنا مانند سیاه‌چادرهای عشایر، یک ایوان و یک آبنمای سفالی قرار داشت و آبی که به ساختمان وارد می‌شد، از آن عبور می‌کرد و به حوض جلوتری می‌ریخت و در طبقه دوم نیز چند اتاق و بخش پذیرایی از مهمانان ویژه قرار داشت. دیوسالار افزود: این بنا در اوایل انقلاب تملک شد و در اختیار شهرداری تهران قرار گرفت. معماری بنا درونگراست و بعد از انقلاب اسلامی دستخوش تغییراتی شد. در واقع از این بنای تاریخی در سال‌های گذشته به‌صورت مناسب استفاده نشده است.

11اردیبهشت‌ماه سال 89یک کارشناس میراث فرهنگی شرایط عمارت ارباب هرمز را مناسب ندانست و با اشاره به اینکه بنای تاریخی عمارت ارباب هرمز پس از انقلاب، مصادره و با هدف استفاده برای خدمات عمومی شهرداری، در اختیار این نهاد گذاشته شد، گفت: این بنا سبب ایجاد یک ارزشگذاری فرهنگی در شرق تهران شده است و با توجه به زیربنای 800متری آن، تأثیرگذاری زیادی می‌تواند داشته باشد.

کد خبر 184635

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز