رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران با اشاره به اینکه 60درصد دانشآموزان دچار فقر حرکتی (کمتحرکی) هستند اظهار کرد: در 15روز بازگشایی مدارس و آغاز تحصیل باید مشکلات حرکتی دانشآموزان در اندامهای زانو، کتف و شانه آنان شناسایی شود.لطفعلی پورکاظمی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مسائل دانشآموزان در دوران تحصیل بهویژه در دوره ابتدایی مسئله فقر حرکتی آنان است، به فارس گفت: با انجام انواع ورزشها، بسیاری از مشکلات فقر حرکتی دانشآموزان ازجمله در اندامهای زانو، شانه و کتف آنان برطرف میشود.به گفته او با استفاده از علوم روانشناسی ورزشی و تغذیه میتوان بسیاری از مشکلات دانشآموزان ازجمله مشکلات آناتومی آنان را با مشاورههای پزشکی و ورزشی درمان کرد.
اکثر کودکان به حرکات جسمانی غیرورزشی میپردازند
رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران اظهار کرد: دانشآموزان دچار اشکالات در حرکت و فقر حرکتی هستند، اغلب آنها بهصورت منظم و استاندارد ورزش نمیکنند و غالباً در کوچهها به حرکات جسمانی غیرورزشی میپردازند درحالیکه باید روزانه نیم ساعت ورزش مناسب داشته باشند.
استفاده از معلمان به جای مربی بهداشت
کارشناسان بر حضور مستمر مربیان بهداشت در مدارس تاکید دارند، رئیس اداره سلامت جوانان و نوجوانان وزارت بهداشت شهریورماه امسال به ایسنا گفت: همواره بهتر است یکسری مراقبان بهداشتی از سیستم آموزش و پرورش در مدارس حضور داشته باشند.
گلایل اردلان اظهار کرد: در سالهای اخیر آموزش و پرورش از نیروهای موجود خود با ارائه یکسری آموزشها بهعنوان مشاور یا مراقب بهداشتی در مدارس راهنمایی و دبیرستان استفاده میکند.
او درباره بهکارگیری مراقبان بهداشتی در مدارس برای تأمین سلامت دانشآموزان اعلام کرد: در سیستم وزارت بهداشت شبکهای به نام شبکههای بهداشت و درمان وجود دارد که در سطح اول این شبکهها در شهرها کاردانهای بهداشت خانواده و رشتههای دیگر فعال هستند. اردلان افزود: در روستاها هم بهورزها در شبکههای بهداشتی برای ارائه مراقبتهای اولیه سلامت دانشآموزان به مدارس میروند و آموزشهای لازم بهداشتی را ارائه میکنند و معمولاً کار در مدارس روستاها بر عهده وزارت بهداشت است چون مراقبهای بهداشتی بهندرت در روستاها هستند.
به گفته رئیس اداره سلامت جوانان و نوجوانان وزارت بهداشت بهورزها معمولاً از همان افراد بومی منطقه انتخاب میشوند که هم مردم به آنها اطمینان بیشتری دارند و هم به تمام مشخصات منطقه واقف هستند.او تصریح کرد: کتابی با عنوان «آموزش بهورزی» در اختیار بهورزان قرار میگیرد تا هر آنچه باید در مورد بچههای سنین مدرسه آموزش داده شود فرا بگیرند. البته سالهای سال است که بهورزان در سیستم فعال هستند ولی کمتر درباره آنها اطلاعرسانی شده است.
اردلان اجرای برنامه پزشک خانواده را تا حدی در کنترل سلامت جمعیت دانشآموزی مؤثر دانست و گفت: قاعدتاً در برنامه پزشک خانواده تمام اقشار تحت پوشش به پزشک مراجعه خواهند کرد و تیم سلامت خود بهخود کودکان سن مدرسه را نیز پوشش خواهد داد اما نمیتوان گفت همه مسئولیت مراقبتهای بهداشتی دانشآموزان بر عهده پزشک خانواده خواهد بود.
تأمین مربی بهداشت
اکنون در بسیاری از مدارس کشور کمبود مربی بهداشت کاملا محسوس است، این کمبود به حدی است که از نیروی مازاد معلمان علوم و زیست شناسی بهعنوان مربی بهداشت در مدارس استفاده میشود. معلمان مازاد علوم و زیستشناسی طی یک دوره آموزشی ۲۴ تا ۴۰ ساعته، آموزشهای اولیه را دریافت میکنند و در مدارس بهعنوان مربی بهداشت مشغول کار میشوند و پس از گذراندن دورهها، گواهی ضمن خدمت به آنها اعطا میشود.
امسال در برخی مدارس اتاق بهداشت به کلاس درس تبدیل شده است.همچنین در همه دورههای تحصیلی صندلیهای یکسان برای دانشآموزان استفاده میشود، ولی کارشناسان تأکید میکنند که دانشآموزان هر سن باید صندلی مجزا و مطابق شرایط فیزیکی خود داشته باشند.
کمبود مربی بهداشت نداریم
وزیر آموزش و پرورش سال گذشته در پاسخ به پرسشی درباره کمبود مربیان بهداشت در مدارس گفت: هماکنون سه هزار و 500مربی بهداشت قراردادی و و همین تعداد مربی بهداشت رسمی در مدارس فعالیت میکنند و کمبود محسوسی نداریم.
حمیدرضا حاجیبابایی با تأکیدبر اینکه نمیتوان برای هر مدرسه یک مربی بهداشت استخدام کرد، گفت: اگر پنج هزار مربی بهداشت تا دو سال آینده جذب شوند وضعیت بهداشتی خوبی را در مدارس خواهیم داشت.او اظهار کرد: با جذب این تعداد مربی بهداشت در مجموع حدود 12هزار مربی بهداشت در مدارس خواهیم داشت که این افراد، وظیفه پیشگیری و مراقبتهای عمومی در مدارس را برعهده خواهند داشت.
البته از فروردین سال 90تاکنون جمعی از مربیان بهداشت رسمی بازنشسته شدهاند که جایگزین نداشتهاند، و به فرض اینکه همه وعده عملی شده باشد اکنون 12هزار مربی بهداشت برای حدود 12میلیون و 400هزار دانشآموز در مدارس داریم.