همشهری آنلاین: معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرد: انگلیس باید بپذیرد به آب‌های ایران تجاوز کرده و تضمین دهد که دیگر این تجاوز تکرار نشود.

به گزارش ایرنا ، پرویز داودی روز سه شنبه 14 فروردین پس از افتتاح واحدهای پشتیبانی نیروگاه اتمی بوشهر در مصاحبه‌ای مطبوعاتی در پاسخ به سؤالی درخصوص ‪ ۱۵‬نظامی انگلیسی دستگیر شده در آب‌های ایران، افزود: انگلیس در چند روز اخیر روش و منش خود را تغییر داده و به سمت مذاکرات حقوقی و سیاسی میل پیدا کرده‌است.

وی اظهار داشت: تخلف انجام شده روشن و بارز است و تمام شواهد و مستندات حاکی از انجام این تجاوز است.

داودی با یادآوری سابقه انگلیسی‌ها در تجاوز به آب‌های ایران، بیان کرد: دستگاه ‪ GPS‬نیز به راحتی مسئله تجاوز به آب‌های ایران را نشان می‌دهد.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: انگلیسی‌ها ابتدا با جوسازی تلاش داشتند این مسئله را به بحث هسته‌ای ایران ربط دهند که دراین زمینه موفقیتی نداشتند و حالا سعی می‌کنند از طریق ارتباط دو جانبه مسئله را حل کنند که ما نیز از این رویه استقبال می‌کنیم.

وی گفت: امیدوارم با این روش به‌زودی مسئله نظامیان بازداشت شده انگلیسی حل شود.

داودی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چه زمانی این افراد بازداشت شده آزاد می‌شوند، اظهار داشت: این مسئله کاملاً به رفتار انگلسیی‌ها بستگی دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور بیان کرد: اگر انگلیسی‌ها بپذیریند تجاوز کرده‌اند و تضمین دهند که این کار را تکرار نخواهند کرد، مسئله با روند منطقی پیش می‌رود ولی اگر جوسازی کنند، مسئله به این زودی حل نخواهد شد.

وی درپاسخ به سؤال دیگر در خصوص امکان مبادله نظامیان بازداشت شده انگلیسی با دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی در عراق، اظهار داشت: این دو مسئله کاملاً جدا از یکدیگرند.

داودی افزود: انگلیس تخلف کرده و باید جوابگوی تخلف خود باشد و مسئله دیپلمات‌ها نیز باید در چارچوب خود حل شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص اظهارات کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا مبنی براینکه اگر ایران غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق کند، حاضر به مذاکره هستیم، گفت: ما هیچ پیش شرطی را نمی‌پذیریم.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: هیچ پذیرشی نسبت به بحث توقف یا تعلیق وجود ندارد و اگر هیچ پیش شرطی نباشد، حاضر به مذاکره هستیم.

وی اظهار داشت: خط قرمزهای جمهوری اسلامی ایران مشخص است و ما بدون هیچ پیش شرطی و در چارچوب مقررات بین‌المللی و آژانس انرژی اتمی، حاضر به مذاکره هستیم.

داودی گفت: در یکسال و چند ماه اخیر اعلام کرده‌ایم پروسه تکمیل سوخت هسته‌ای را جلو می‌بریم و اکنون نیز این پروژه در حال انجام است و در ‪۲۰‬ فروردین ماه جاری، سالروز جشن هسته‌ای خود را برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: موضع ما در قبال بحث غنی‌سازی اورانیوم تغییر نکرده‌است.

معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: برتری جویی و سلطه‌طلبی آمریکا تنها می‌ماند و در عمل همه مسائل و جریان‌ها به نفع جمهوری اسلامی ایران است.

معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص ادعای آمریکا مبنی بر ناپدیدشدن یک شهروند آمریکایی در جزیره کیش بیان کرد: از ادعای آمریکایی‌ها اطلاع خاصی ندارم و باید دید این مسئله چقدر واقعیت دارد.

وی در پاسخ به سؤالی درخصوص تغییر ساعت رسمی کشور گفت: در این زمینه یک سری بحث‌های کارشناسی وجود دارد که البته برخی موارد کارشناسی توصیفی و بر مبنای ملاحظات اجتماعی و فرهنگی است.

داودی افزود: چیزی که در مسئله تغییر ساعت رسمی کشور ملموس است میزان صرفه‌جویی انرژی آن هم در زمان اوج مصرف است اگر در زمان اوج مصرف، مصرف انرژی بیش از حد داشته باشیم مجبوریم خاموشی بدهیم.

معاون اول رئیس‌جمهور اظهارداشت: اگر تولید ما بیش از مصرف باشد شبکه قادر به ذخیره‌سازی آن نیست.

داودی بیان کرد: از نظر زمان اوج مصرف سال ‪ ۸۴‬نسبت به سال ‪ ۱۱ ،۸۳‬درصد و سال ‪ ۸۵‬نسبت به سال ‪ ۸۴‬شش درصد کاهش مصرف انرژی داشته‌ایم.

وی، مسئله رشد جمعیت و ایجاد مصارف متنوع را نیز در مصرف انرژی مؤثر دانست و افزود: ارقامی که از سوی دستگاه‌های مختلف اعلام شده از جمله اینکه گفته شده که ‪ ۴۵۰‬میلیارد ریال صرفه‌جویی شده، اعداد قابل اتکایی نیستند.

معاون اول رییس‌جمهور اظهارداشت: قراراست در مجلس و دولت روی این مساله بحثهای کارشناسی بیشتری انجام شود و اگر به این نتیجه برسیم که تغییر ساعت رسمی کشور صرفه جویی زیادی در مصرف انرژی ایجاد می‌کند، مجلس طرح تغییر ساعت رسمی کشور را ارایه خواهد کرد.

داودی اضافه‌کرد: اگر مجلس تصمیم بگیرد تغییر ساعت رسمی کشور را قانونی کند،دولت به رغم اینکه آن را قبول داشته یا نداشته باشد، اجرایی خواهد کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور از تلاش متخصصان در نیروگاه اتمی بوشهر قدردانی کرد و گفت: امیدوار است، هرچه ‌سریع‌تر شاهد تزریق سوخت به نیروگاه اتمی بوشهر باشیم تا این نیروگاه در شهریور ‪ ۸۶‬راه‌اندازی اولیه شود.

پرویز داودی معاون اول رئیس‌جمهور به همراه رضا آقازاده معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و جمعی از معاونان و کارشناسان این سازمان روز سه‌شنبه برای افتتاح واحدهای پشتیبانی نیروگاه اتمی بوشهر به این شهر سفر کردند.

کد خبر 18700

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز