گروه بورس: ارزش کل بورس تهران از ابتدای شهریور تاکنون، در طول 50 روز، 20 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

به گزارش همشهری، هرچقدر ارزش بورس تهران در نیمه نخست سال کاهش یافته بود اما این نزول در طول 50 روز گذشته جبران شد و ارزش کل بازار سهام از ابتدای شهریور تاکنون به طور قابل توجهی رشد کرد. گزارش رسمی بورس تهران نشان می‌دهد، ارزش بورس تهران که در پایان مردادماه به دلیل کاهش شدید قیمت سهام شرکت های بورس به 110‌هزار میلیارد تومان رسیده بود ، از ابتدای شهریور به‌دلیل رشد قیمت ها با 20 هزار میلیارد تومان افزایش به 130 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است.

در این میان ارزش گروه فلزات اساسی به 26 هزار و 303 میلیارد تومان رسیده و به بزرگ‌ترین گروه بازار سرمایه ایران تبدیل شده است. پس از گروه فلزات اساسی بانک ها و موسسات مالی دومین گروه بزرگ بورس هستند. ارزش کل 10‌بانک حاضر در بورس تهران در روز شنبه به 19 هزار و 500 میلیارد تومان رسید. ارزش کل سهام گروه محصولات شیمیایی که یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های بورس تلقی می شود هم دیروز به 15 هزار و 500 میلیارد تومان رسید و در رتبه سوم بزرگ‌ترین گروه بازار سرمایه به لحاظ ارزش بازار جای گرفت.

نسبت قیمت به درآمد بورس؛5.3 مرتبه تازه ترین گزارش ها همچنین نشان می دهد میانگین نسبت قیمت به درآمد کل بورس تهران در حال حاضر به5.3 درصد رسیده است. این نسبت که نبض بازار سهام را تعیین می‌کند، بیانگر میزان افزایش یا کاهش سطح عمومی قیمت‌هاست. هر چقدر نسبت قیمت به درآمد بورس افزایش یابد نشان می دهد که چه میزان قیمت سهام شرکت های بورس گران تر شده است و کاهش آن نیز به نوعی بیانگر نزول سطح عمومی قیمت‌هاست. این نسبت همچنین متوسط ضریب بازگشت سرمایه سهامداران را در سهام شرکت ها نشان می دهد و یکی از ملاک‌های تعیین کننده در سرمایه گذاری است. نسبت قیمت به درآمد بورس تهران در بالاترین حد خود در سال 89 به 9.2 مرتبه رسید. کارشناسان معتقدند متوسط ضریب نسبت قیمت به درآمد مناسب برای بورس تهران بین چهار تا 6.5 مرتبه است.

کد خبر 187700

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز